در  مطلب قبلی (چگونه جنس لوازم فلزی را متناسب با نیازهای‌مان انتخاب کنیم؟ (بخش اول)) درباره جنس اصلی لوازم نصب چراغ‌ها، شیرآلات، دستگیره درها و غیره خواندید. اما جنس پرداخت رویه، در زیبایی و دوام این وسایل بسیار اهمیت دارد. در این مطلب درباره انواع پرداخت رویه لوازم فلزی خانه، بخوانید. 

انتخاب پوشش رویه

بعد از انتخاب مصالح اصلی می‎توانید به زیبایی چراغ توجه کنید. در زیر چند نوع از پرکاربردترین پوشش‌ها آورده شده است:

کروم

کروم مدت‌هاست که یکی از محبوب‌ترین پوشش‌ها است. دلیل آن هم قیمت ارزان و رنگ خنثی آن است که با هردو سبک مدرن و سنتی سازگاری دارد. سطح براق آن برای پوشاندن خراش‌های روی سطوح مناسب است. اما این جنس لکه‌های آب و اثر انگشت را به خوبی نشان می‌دهد، بنابراین به نظافت نیاز دارد.

لوازم فلزی

نیکل

در چند سال اخیر، نیکل به عنوان جایگزینی مدرن‌تر برای کروم به کار می‌رود. قیمت آن کمی گران‌تر است، اما می‌توان دو نوع متفاوت پرداخت را با آن انجام داد.

لوازم فلزی

نیکل جلاداده شده: این نوع از پرداخت ظاهری نرم و براق دارد که کمی از کروم تیره‌تر است. این نوع پوشش با انواع سبک‌ها از سنتی گرفته تا مدرن هماهنگ است، اما به سختی می‌توان آن را با پوشش‌های دیگر سِت کرد. بنابراین اگر از نیکل جلا داده شده استفاده می‌کنید، باید آن را برای همه چراغ‌ها به کار ببرید.

نیکل براق: با وجود اینکه نیکل براق هم با همه سبک‌ها هماهنگ است، اما ظاهری آنتیک‌تر از نیکل جلا داده شده دارد. ظاهر تیره رنگ آن باعث می‌شود که گزینه مناسبی برای پوشاندن لکه‌های ساییدگی باشد، اما همچنین باعث می‌شوند که لوازم فلزی در دکوراسیون اتاق محو شوند و کمتر به چشم بیایند.

مس

در طول چند سال گذشته، مس به شدت محبوب شده است. ظاهر برجسته آن می‌تواند نقطه قوتی برای دکوراسیون اتاق باشد، به خصوص وقتی در کنار رنگ‌های خنثی قرار بگیرد. همچنین به کار بردن آن در کنار مصالح دیگر، طوری که به عنوان نقطه تمرکز اتاق باشد، بسیار زیبا خواهد بود.

لوازم فلزی

برنج

این جنس چراغ‌ در گذشته استفاده می‌شد، اما امروزه هم طراحان داخلی آن را در کنار طیف رنگی زرد و طلایی به کار می‌برند. دو نوع پرداخت با برنج امکان‌پذیر است.

برنج جلا داده شده: این نوع پوشش در دسترس‌تر بوده و تمیز کردن آن هم راحت‌تر است. برنج جلا داده شده از کروم و نیکل گران‌تر است اما می‌تواند در کنار آنها به کار گرفته شود.

لوازم فلزی

برنج کدر: این جنس، ظاهر طلایی رنگ براقی به فضای خانه شما می‌دهد. اما متأسفانه این نوع کمیاب و گران ‌قیمت است. اما اگر از آن استفاده کنید، خراش‌ها و لکه‌های آب را می‌پوشاند، بنابراین به مراقبت و نظافت زیاد احتیاج ندارد.

لوازم فلزی

برنز

اگر به دنبال ظاهری کلاسیک هستید، از پوشش برنزی استفاده کنید. این پوشش بادوام بوده و به راحتی تمیز می‌شود. علاوه براین با دیگر لوازمی که پوشش برنجی داشته باشند، هماهنگی دارد. البته این نوع از پوشش هم گران قیمت است.

لوازم فلزی