در روانشناسی‌ خانواده، هر نوع رابطه یا ازدواجی که یکی‌ از زوج‌ها در آن سعی‌ کند کنترل را به دست بگیرد یا تحکم کند، سمی تلقی‌ می‌‌شود. بسیاری از مردان، بدون اینکه مستقیما این سلطه گری را اعمال کنند یا به زبان آورند، سعی‌ می‌‌کنند کنترل را به دست به گیرند یا زور گویی کنند. اگر در دوران نامزدی هستید، بهترین وقت است که با در نظر گرفتن هشدار‌های زیر سلطه جو بودن یا نبودن او را تشخیص دهید.

 

1. شما را از خانواده یا دوستانتان دور کرده است

اگر احساس می‌‌کنید هربار با یکی‌ از اعضای خانواده ارتباط دارید یا با دوستی‌ تلفنی صحبت می‌‌کنید یا دیدار دارید، شریک عشقی‌ تان ناراحت می‌‌شود، قیافه می‌‌گیرد یا بهانه گیری می‌‌کند، غیر مستقیم در حال محدود کردن شماست.

 

2. شما را دلسرد می‌‌کند

نه تنها حمایت یا تشویق و همراهی او را در هیچ زمینه‌ای احساس نمی‌‌کنید، بلکه به نوعی در هر قدمی‌ که می‌‌خواهید بردارید، اعتماد به نفستان را از بین می‌‌برد و شما را دلسرد می‌‌کند.

 

3. دائم در حال نقد و انتقاد از شماست

احساس می‌‌کنید هیچ وقت از شما راضی‌ نیست و سر کوچکترین مسائل شروع به انتقاد می‌‌کند. شما را آنطور که هستید قبول ندارد و دوست دارد آنطور که او دوست دارد باشید.

 

4. هیچ وقت هیچ چیز تقصیر او نیست

مدام از قبول هر اشتباهی سر باز می‌‌زند و خود را در هیچ مساله یا اختلافی‌ مقصر نمی‌‌بیند. فکر می‌‌کند همیشه حق با اوست و به دنبال قصور در شما یا دیگران است.

 

5. همیشه "شرط ها" را به آخر جملاتش اضافه می‌‌کند

به گفته مشاوران خانواده افراد سلطه جو تمایل دارند همسرشان را آنطوری که خود می‌‌خواهند ببینند یا تغییر بدهند. مثلا از چنین جملاتی بسیار استفاده می‌‌کنند: "وقتی‌ به حرفم گوش می‌‌کنی‌ بیشتر دوستت دارم"، "عاشقتم ولی‌..."، "اگه اینطوری باشی‌ بیشترم دوست خواهم داشت".

 

6. عذاب وجدان را تقویت می‌‌کند

در کوچکترین اتفاقی، چنان موضوع را بزرگ می‌‌کند که شما مجبور به سفری طولانی و آزار دهنده به درون خود شوید و با عذاب وجدان دست و پنجه نرم کنید. دوست دارند احساس کناه کنید و پشیمان باشید، حتی اگر مقصر نیستید.

 

7. در مسائل اقتصادی حاکم هستند

بسیاری از زنان به اشتباه فکر می‌‌کنند هرچه مرد بیشتر خرج کند یا امکانات بدهد، بیشتر عاشق است. مشاوران تاکید می‌‌کند که نیت درونی بیشتر افراد سلطه جو، تحت کنترل و مطیع نگاه داشتن همسرشان از طریق دادن امکانات زیاد مالیست.

 

8. خود محور است

اگر به شما این احساس را می‌‌دهد که در مشکلاتش هیچ کاری از شما بر نمی‌‌آید یا دائم نگران وضع ظاهری و سلامتی خودش است در حالی‌ که اهمیت زیادی به وضعیت شما و دیگران نمی‌‌دهد، احتمالا فردی خودخواه و خودمحور است که دوست دارد همیشه مورد توجه بوده و قدرت را در دست داشته باشد.