هرچند که همه ما می‌‌دانیم روابط جنسی‌ از پایه‌های اصلی‌ هر رابطه‌ای هستند، بد نیست به آثار مخرب کمبود آن در بدن نیز اشاره کنیم. طی‌ زندگی‌‌های مشترک یا جدایی‌‌های بسیاری، وقفه‌های نسبتا طولانی بین فواصل برقراری رابطه جنسی‌ می‌‌افتاد که می‌‌تواند نتایج زیر را در پی داشته باشد:

 

1. اختلال خواب

به خصوص در زنان بین 40 تا 50 سال، اختلال کمبود رابطه جنسی‌ در بدن به صورت تعریق یا تحرکات شبانه خود را نشان می‌‌دهد. همچنین تحقیقات ثابت کرده اند که 37% زنان مجرد زیر 40 سال مشکلی‌ مشابه را تجربه می‌‌کنند. تا جایی‌ که در بسیاری موارد، با دیدن خواب‌های مختل و مخدوش در خصوص روابط جنسی‌ از خواب بیدار شده و تعریق شدید را تجربه می‌‌کنند.

 

2. استرس

هورمون‌های اندورفین آزاد شده در حین برقراری رابطه جنسی‌، یکی‌ از اصلی‌‌ترین دلایل شادی و کاهش میزان اضطراب در بدن هستند. در صورتی‌ که وقفه افتادن به مدت طولانی حتی ممکن است فشار خون را بالا ببرد که خود یکی‌ دیگر از دلایل اصلی‌ استرس است.

 

3. سیستم ایمنی بدن

با توجه به نتایج تحقیقات کلینیک مایو، هورمون آزاد شده در هنگام معاشقه یا اوج لذت جنسی‌، مثل یک دوپینگ سوخت مضاعف برای سیستم ایمنی بدن عمل می‌‌کند که مبارزه با باکتری و ویروس‌ها را تقویت می‌‌کند. هرچند که نداشتن رابطه جنسی‌ کافی‌ به خودی خود باعث بیماری نمی‌‌شود، اما ممکن است با تضعیف سیستم ایمنی بدن، اند را در مقابل بیماری‌ها ضعیف کند. 

 

4. افسردگی

یکی‌ از شایع‌ترین عوارض جانبی نداشتن رابطه جنسی‌ در طولانی مدت، کاهش تولید اندورفین در بدن و در نتیجه آن احساس افسردگیست. به خصوص تاثیرات منفی‌ روحی‌ آن سبب تشدید این موضوع می‌‌شود.

 

5. تمایل

هرچه بدن کمتر با احساسات شادی آور لحظات آمدگی در برقراری رابطه جنسی‌ درگیر باشد، تمایل خود را به داشتن آن از دست می‌‌دهد. بنابراین افتادن فواصل طولانی بین رابطه، میل جنسی‌ را کاهش می‌‌دهد.

 

6. عضلات

به خصوص پس از 40 سالگی، با نداشتن رابطه جنسی‌ کافی‌ و منظم، عضلات اندام تناسلی‌ زن ضعیف شده و گردش خون در آن کاهش می‌‌یابد. خشکی، درد و عفونت از دیگر موارد قابل ذکر هستند.

 

7. افزایش وزن

کلّ پروسه برقراری رابطه جنسی‌ به صورت میانگین حدود 1200 کالری می‌‌سوزاند که کمبود یا نبود آن، بدون شک افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت.

 

8. مشکلات مغزی

حواس پرتی و ضعف حافظه از دیگر آثار سؤٔ نداشتن رابطه جنسی‌ کافی‌ هستند. تقریبا 78 درصد زنان مورد مطالعه از این موضوع شکایت داشته اند.