به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، حمید خالقی صبح امروز در جمع مدیران دفاتر خدمات قضائی سراسر استان کرمان که در محل دادگستری کرمان برگزار شد، اظهار کرد: راه اندازی دفاتر خدمات قضائی، تسهیل در دسترسی مردم به عدالت قضایی را در پی دارد و از رفت و آمدهای غیرضروری مراجعان به مجتمعهای قضایی جلوگیری میشود.
این مقام قضائی بیان داشت: با راه اندازی این دفاتر زمان فرآیند دادرسی کاهش خواهد یافت و تا حدودی حجم کار از روی دوش سیستم قضایی برداشته خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دفاتر خدمات قضایی از حیث تجهیزات فنی مجهز به جدیدترین تکنولوژیهای روز هستند، خاطرنشان کرد: این دفاتر متشکل از کارشناسان مجرب حقوقی است که مردم را در انجام امور راهنمایی میکنند.
این مقام قضایی اضافه کرد: در حال حاضر خدماتی از قبیل ثبت دادخواست حقوقی، انجام کلیه خدمات اظهارنامه حقوقی، انجام کلیه خدمات مربوط به ابلاغ الکترونیک و ثبت تجدیدنظر خواهی و واخواهی از آراء دادگاه بدوی در دفاتر خدمات قضائی ارائه میشود.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: اقدامات خوبی در زمینه ابلاغ الکترونیک در استان کرمان صورت پذیرفته است، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم لذا دفاتر خدمات قضایی بایستی در زمینه آگاهی بخشی به مردم نسبت به ثبت نام در سامانه ثنا و استفاده از مزایای آن اقدام کنند.
خالقی با بیان اینکه رویکرد قوه قضاییه نسبت به دفاتر خدمات قضایی-حمایتی است، افزود: به مرور زمان خدمات قضائی که در این دفاتر ارائه میشود افزایش خواهد یافت.
وی گفت: دفاتر خدمات قضایی به صورت مستمر مورد نظارت و ارزیابی قرار خواهند گرفت تا شاهد ارتقای هرچه بیشتر در زمینه ارائه خدمات قضایی به شهروندان باشیم.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان در خصوص علت عدم راه اندازی دفتر خدمات قضایی در برخی از شهرستانهای استان گفت: داوطلبین تاسیس این دفاتر در مرحله اول فراخوان ثبت نام واجد شرایط لازم پذیرش نبوده اند که امیدواریم در آینده نزدیک فراخوان ثبت نام مجدد از سوی معاونت فناوری قوه قضاییه اعلام تا مشکل سایر شهرستانهای استان نیز برطرف شود.
وی از افتتاح ده دفتر خدمات الکترونیک قضائی در استان کرمان طی یک ماه گذشته خبر داد و گفت: دفاتر خدمات قضائی شهرستانهای بافت، راور و گلباف نیز طی چند روز آینده افتتاح خواهند شد.