به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، ذبیح الله خداییان معاون حقوقی قوه قضائیه در گردهمائی مدیران مجری طرح ساماندهی اسناد و پروندههای مختومه قضایی دادگستری ها، مراجع و سازمانهای تابعه تحت عنوان «الزامات دستاوردها، چالش ها و چشم انداز طرح ساماندهی» که صبح امروز در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، با تشریح ساماندهی پروندههای قضایی گفت: از زمانی که در کشور ما دادگستری شکل گرفت هرسال میلیون ها پرونده رسیدگی، مختومه و بایگانی میشدند. پرونده هایی که بسیاری از آنها حاوی اطلاعات ملی و مذهبی بودند و وقایع مختلفی که در طول تاریخ اتفاق افتاده و مربوط به شخصیت های مهم کشورمان بخصوص از ابتدای انقلاب تا کنون هستند.
خدائیان افزود: در لابلای این پرونده ها اسناد مهم ملی وجود داشت و به لحاظ اینکه بایگانی دادگستری ها و مراجع قضایی در درون قوه قضائیه از ثبات های لازم برخوردار نبود نگهداری آنان با مشکل مواجه بود و بسیاری ازاین اسناد از بین می رفت از طرفی دیگر به لحاظ کثرت پروندهها اگر نیازی به پرونده داشتیم دسترسی به آن پرونده سخت و مشکل بود و باید میلیونها پرونده جابجا میشد که بر همین اساس مسئولان وقت قوه قضائیه به فکر ساماندهی اسناد افتادند که اسناد را ساماندهی کنیم تا از بین نروند.
معاون حقوقی قوه قضائیه تصریح کرد: در بعضی مواقع سولهای در خارج از دادگستری اجاره و در شرایط نامساعد اسناد نگهداری میشد که با تصویب ماده 131 از قانون برنامه چهارم ساماندهی اسناد قوه قضائیه شکل گرفت و این روند تا کنون ادامه دارد و پروندهها ثبت سیستم رایانهای شد.
خداییان ادامه داد: در پروندههای بایگانی به اسناد مهم دست یافتیم که مربوط به وقایع مهم کشور هستند بر اساس آنها میتوان کتابهای زیادی نوشت و مبنع مهم پژوهشی برای پژوهشگران هستند و از آنان می توان چندین فیلم ساخت که مورد استفاده همه مردم قرار گیرد و آنان تاریخ مکتوب کشورمان هستند. با اقدامات لازم قسمت اعظم پرونده ها پالایش شده است.
معاون قوه قضائیه از پالایش ١١٥ میلیون پرونده از کل ١٥٩ میلیون پرونده بایگانی شده خبر داد و گفت: اطلاعات این پرونده ها استخراج و وارد فرم های مربوطه شد که در نهایت تا کنون اطلاعات ٩٩ میلیون پرونده، ثبت الکترونیکی شده است؛ یعنی ٨٦ درصد پروندهها پالایش و نزدیک ٦٠ درصد اطلاعات پرونده ها وارد سیستم شد که لازم است این روند سرعت بگیرد.
وی گفت: در طول مدت ساماندهی اسناد قوه قضائیه ، هرسال قوه قضاییه به عنوان دستگاه برتر در بحث الکترونیکی کردن اسناد مورد قدردانی قرار گرفته است.
این مسئوال عالی قضایی افزود: پس از راه اندازی سیستم سمپ بایستی به شکلی عمل میکردیم که در انتهای پرونده و زمانی که حکم صادر می شد و پرونده به اجرای احکام فرستاده می شد، تمام محتویات پرونده الکترونیکی شود؛ اما هنوز در این قسمت با مشکلاتی مواجه هستیم که خوشبختانه مرکز فناوری اطلاعات برنامه خوبی را دردست دارند که امیدواریم به زودی مشکلات مرتفع شود.
خداییان با تقسیم بندی پروندهها به دو نوع پرونده غیرضروری و ضروری، اظهار کرد: پرونده های ضروری را در کنار الکترونیکی کردن، به صورت دستی هم نگهداری شوند که این پرونده ها در مرکز اسناد کشور در شرایط استاندارد نگهداری می شوند و تعداد آنان محدود است .
معاون حقوقی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه قوه قضاییه مکلف شده است هر ساله 15 میلیون پرونده های موجود را به صورت الکترونیکی ثبت و ساماندهی کند.