اگر چربی‌ پوست سر کنترل نشود و بیشتر از میزان لازم برای موی باشد، سبب روغنی شدن و حتی گاهی‌ شوره زدن مو‌ها می‌‌شود. در این مطلب به توصیه‌هایی‌ خواهیم پرداخت که به کنترل چربی‌ و از بین بردن اضافی آن روی موها کمک خواهد کرد.

 

از شامپو‌های مناسب استفاده کنید

قبل از هر چیز مطمئن شوید که نوع شامپویی که انتخاب کرده اید، مناسب جنس مو و پوست سر شماست. اگر موهای بسیار چربی‌ دارید، باید از تمام شامپوهایی که حاوی روغن‌ها همچون روغن آرگان هستند دوری کنید و از محصولاتی مختص موهای چرب استفاده کنید.

 

موهای خود را کاملا آبکشی کنید

باقی‌ ماندن حتی ذره‌ای از شامپو یا مواد شوینده بر روی موهای چرب، سبب بروز ظاهری روغنی و غیر تمیز می‌‌شود. حتما به هنگام شست و شو کاملا موها را آبکشی کنید.

 

به موهایتان دست نزنید

یکی‌ از علل اصلی‌ روغنی شدن موهایی که جنس چرب دارند، دست زدن به آنهاست. اگر مدام عادت دارید با موهایتان بازی کنید بهتر است سریع تر این عادت را ترک کنید.

 

از حرارت زیاد دوری کنید

همان قدری که دمای زیاد باعث آسیب به موها می‌‌شود، حرارت بالا یا آب بسیار گرم در شست و شوی موهای چرب نیز مخرب است و سبب روغنی یا چرب تر شدن آنها می‌‌شود.

 

از نرم کننده‌ها استفاده نکنید

اگر شامپویی مناسب با جنس موی خود انتخاب کنید، حتما به میزان کافی‌ در آن نرم کننده خواهد بود. استفاده مضاعف از نرم کننده‌های جانبی سبب بروز چربی‌ اضافی در موها خواهد بود.

 

استفاده از آب لیمو

یکی‌ از روش‌های موثر و خانگی برای کاهش چربی‌ مو، آبکشی آن با آب لیمو است. آب 3 عدد لیمو را با یک لیوان مخلوط کنید و پس از شستن موی‌ها، آنها را با این ترکیب آبکشی کنید.

 

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب از قدیمی‌‌ترین دوستان مو و مفید‌ترین مواد برای آنهاست. ترکیب دو قاشق از سرکه سیب و آب را به عنوان آبکشی نهایی‌ در حمام می‌‌توانید استفاده کنید تا چربی‌ اضافی موی‌ها از بین برود.

 

جوش شیرین

با اضافه کردن یک قاشق جوش شیرین به شامپو یا آبکشی کردن موی با ترکیب آن در آب، می‌‌توانید به میزان قابل توجهی‌ جلوی چرب شدن اضافه موی‌ها را بگیرید.

 

چای سیاه

پس از دم کردن چای، یک لیوان از آن را سرد کنید و قبل از حمام به مدت 5 دقیقه موهای خود را با آن ماساژ دهید، سپس به روش نرمال آنها را بشویید.