در دانشگاه امام صادق(ع)؛

عکس‌های یک استاد ارتباطات از زیارت اربعین به نمایش درآمد

نمایشگاه «عکس اربعین» شامل عکس‌های مسعود کوثری، استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران، در دانشگاه امام صادق(ع) افتتاح شد.

عکس‌های یک استاد ارتباطات از زیارت اربعین به نمایش درآمد

به گزارش خبرنگار مهر، طی مراسمی که عصر یکشنبه 26 آذر در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، نمایشگاه «عکس اربعین» با همت دکتر مسعود کوثری، استاد ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران افتتاح شد.

در این مراسم که همایون رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات، بشیر معاون تحصیلات تکمیلی این دانشکده و امامی معاون پژوهشی دانشکده یادشده و برخی از استادان و جمعی از دانشجویان حضور داشتند، کوثری در سخنانی خاستگاه فکری این نمایشگاه را تبیین کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه مطالعات فرهنگی در حوزه‌های دینی و مردمی کمتر انجام گرفته شده و باید جامعه علمی ما به این مطالعات اهمیت بدهند تاکید کرد که زیارت اربعین تجسم یک حرکت عمومی با ابعاد دینی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری است و باید این مساله مهم دینی- اجتماعی از منظرهای مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

کوثری تصویر و تصویرسازی رفتارهای اجتماعی و کنش‌های مختلف ارتباطی و مراسم دینی و فرهنگی را یکی از مهمترین حوزه‌های مطالعاتی دانست که می‌توانند فرایند تاریخی و هویتی یک جامعه را روشن کنند.

این استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در سفر اخیر در زیارت اربعین بیش از دو هزار عکس را از این مراسم مهم دینی تهیه کرده است، تاکید کرد که این عکس‌ها از زوایای مختلف این حرکت بزرگ تهیه شده و تلاش شده است که نگاه جامعه‌شناسانه و فرهنگی و نشانه شناسی در تهیه آنها مورد توجه قرار گیرد.

وی با طرح برخی از نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده، تداخل امر دینی، فرهنگی و اجتماعی با توجه به شرایط و موقعیت جدید جامعه اسلامی و خلق یک طیف دینی- فرهنگی-اجتماعی در این مراسم را مورد تشریح و تبیین قرار داد.

همچنین در این مراسم، همایون، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات با تاکید بر ظرفیت عظیم «زیارت اربعین» در حوزه‌های مختلف دینی و فرهنگی و اجتماعی، تاکید کرد که جامعه علمی ما باید این ظرفیت بزرگ و مهم را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده و پیام آن را مورد تحلیل قرار دهد.

وی ضمن تجلیل از کار کوثری در خلق یک حرکت جدید فرهنگی در انعکاس زوایای مختلف این حرکت بزرگ اجتماعی و دینی، ضرورت گسترش این نگاه تحلیلی در همه جنبه‌ها در رابطه با زیارت اربعین را مورد تاکید قرار داد.

حسن بشیر، استاد ارتباطات بین الملل دانشگاه امام صادق(ع) نیز در ارزیابی این نمایشگاه و اقدام مهمی که صورت گرفته است تاکید کرد که علاوه بر همه پیام‌ها و معناهایی که در این نمایشگاه می‌تواند مورد برداشت قرار گیرد، یکی از مهمترین پیام‌های آن این است که استادان ما می‌توانند از اقداماتی که بنظر می‌رسد به نوعی یک اقدام علمی به شمار نمی‌آید و به عبارتی یک اقدام حرفه ای است، یک حرکت علمی و آکادمیک خلق کنند.

بشیر تاکید کرد که کار بزرگ کوثری در همین رویکرد نهفته است که به نوعی در نمایشگاه به نمایش درآمده است. در حقیقت این خود علمی و فکری و هنری کوثری است که به نمایش گذاشته شده است و این حرکت از این منظر نیز بسیار ارزشمند است.

این  استاد ارتباطات بین الملل دانشگاه امام صادق(ع) ضمن تبیین اینکه تصویر یک فرهنگ فشرده است، بر مطالعه این عکس‌های تولید شده که بخوبی  منعکس کننده جریان فکری-اجتماعی- اسلامی اقشار و ملیت‌های مختلف مسلمان از کشورهای گوناگون است، تاکید کرد و افزود: ما اکنون در یک فرهنگ تصویری به سر می‌بریم که بیش از متن نوشتاری و گفتاری مورد توجه است و اقدام دکتر کوثری، یک «حرکت نو در جامعه شناسی تصویر» به شمار می‌آید که خود نیازمند مطالعه عمیق علمی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر