تمیز کردن و شستن انواع سنگ‌های زینتی، راه‌کاری برای حفظ درخشندگی و محافظت از زیورآلات است؛ اما نکته مهم در این خصوص، دانستن روش‌های شست‌وشو و فوت‌های کوزه‌گری نگه‌داری از این محصولات است. در این مطلب روش‌های شست‌و‌شو و نگه‌داری از انواع سنگ زینتی و فلزهای گران‌بها را به شما آموزش می‌دهیم.

مروارید

برای تمیز کردن زیورآلاتی که مروارید دارند، 1 قاشق چای‌خوری مایع لباس‌شویی را با 1 لیتر آب مخلوط کنید. زیورآلات را به مدت 10 تا 15 ثانیه در محلول غوطه‌ور کنید، سپس آن‌ها را به وسیله پارچه‌ای نرم و بدون پرز خشک کنید.
بهتر است برای حفظ جلا و جلوگیری از کدر شدن و خش افتادن مروارید، آن را در یک کیسه پارچه‌ای کوچک قرار دهید تا با سایر زیورآلات شما تماس نداشته باشد.
فوت کوزه‌گری نگه‌داری از مروارید این است که پس از استفاده از مروارید به وسیله یک دستمال پارچه‌ای خشک آن را کاملا تمیز و پاک کنید تا چربی بدن موجب کدری مروارید نشود.

روش شستن طلا و جواهر

برلیان

برای شستن زیورآلاتی که سنگ‌های قیمتی مانند برلیان یا الماس دارند، از آب گرم و صابون همراه با یک مسواک یا فرچه نرم استفاده کنید تا سنگ‌های قیمتی زیورآلات شما جلا و درخشندگی خود را حفظ کنند.
فوت کوزه‌گری نگه‌داری از برلیان و دیگر سنگ‌های قیمتی مانند زمرد، یاقوت و... عدم مجاورت آن‌ها با فلزهای سبک‌تر مانند نقره است.

روش شستن طلا و جواهر

طلا

برای شست‌وشوی طلا چند قطره مایع لباسشویی را همراه با مقداری آب گرم مخلوط کنید و به وسیله یک مسواک نرم بشویید و با دستمال پارچه‌ای بدون پرز خشک کنید.
فوت کوزه‌گری نگه‌داری از طلا این است که همراه با این زیورآلات به حمام یا استخر نروید. استفاده مداوم از محصولات شوینده، آب داغ و کلر به طلا آسیب می‌زند و موجب کم شدن عیار آن نیز می‌شود.

روش شستن طلا و جواهر

نقره

برای تمیز کردن نقره‌هایی که در بافت خود نقش دارند یا ساده هستند بهتر است از یک پارچه یا ابر تمیز و خشک استفاده و با دقت تمام قسمت‌های آن را خوب تمیز کنید.

روش شستن طلا و جواهر

طلا با بافت نقش‌دار

برای تمیز کردن طلاهایی که در بافت خود نقش دارند، بهتر است از یک برس یا فرچه از جنس فلز برنج و مقداری آب و صابون استفاده؛ و پس از شست‌وشو به وسیله یک پارچه بدون پرز خشک کرد. این برس‌ را می‌توان از فروشگاه‌های رنگ و ابزار تهیه کرد.

روش شستن طلا و جواهر

فیروزه

شما می‌توانید روش نگه‌داری و تمیز کردن سنگ فیروزه را در این مطلب بخوانید.

روش شستن طلا و جواهر