خشکی پوست سر همانند جوش صورت، یکی از بارزترین مشکلات پوستی بوده که در میان مردم شایع است. این مشکل به خصوص در فصل زمستان رایج‌تر است. از نظر زیبایی، موی خشک باعث می‌شود تا مو براق بودن خود را از دست بدهد و مات به نظر برسد. اگر از آن دسته از افرادی هستید که کف سرشان خشک است و این مشکل شما را کلافه کرده است، این مطلب را از دست ندهید.

خشکی پوست زمانی اتفاق می‌افتد که لایه‌ی خارجی پوست، آب موجود را از دست می‌دهد. لایه‌ی خارجی پوست سر نقش حفاظتی مهمی دارد. هنگامی که این لایه مرطوب است، به دفع مواد تخریب کننده‌، حساسیت‌زا و میکروب‌ها کمک می‌کند که در نبود رطوبت کافی این فعالیت‌ها مختل می‌شوند. نشانه‌های خشکی پوست شامل، پوسته پوسته شدن، خارش، ضخامت پوست سر، سوزش و در هنگام رنگ کردن مو، باعث درد در آن نواحی می‌شود. به گفته‌ی متخصصان، اگر شوره‌ی سر دارید نیز، این نشانه‌ها برایتان آشنا هستند اما ممکن است پوست سرتان چرب باشد و پوسته‌های بیشتری را در سطح پوست سر خود احساس کنید.

شوره‌ی سر به دو دلیل ایجاد می‌شود، به خطر افتادن لایه‌ی خارجی پوست، رشد بیش از حد سلول‌های مرده که به طور طبیعی از پوست سر خارج می‌شوند. هنگامی که شور‌ه‌ی سر افزایش می‌یابد، ضخامت پوست سر بیشتر شده و اگر آن را زیر میکروسکوپ مشاهده نمایید، پوست سر را ترک خورده خواهید دید، زیرا لایه‌ی خارجی پوست آسیب دیده است. سپس سلول‌های مرده‌ی پوست سر وارد ترک‌ها شده و باعث عمیق‌تر شدن آن‌ها می‌شوند. 

رایج‌ترین اشتباه، کاهش مقدار شامپو، هنگام شست‌وشوی سر است زیرا به افزایش سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند. در این موارد باید از شامپوهای ضدشوره استفاده کرد. یکی از راه‌های کاهش شوره‌ی سر، لایه‌برداری است، برای این کار کافیست مقداری شکر به شامپوی خود اضافه کرده و شامپو را با سر انگشتان خود، روی پوست سر ماساژ دهید. با این کار به طرز معجزه‌آسایی سلول‌های مرده کاهش یافته و چون شکر را با شامپو مخلوط می‌کنید، هرگونه آلودگی را هم از بین می‌برد.

اگر می‌خواهید از نرم‌کننده استفاده کنید، حتما از نرم‌کنند‌ه‌ای با خاصیت درمانی پوست سر استفاده کنید. سپس آن را روی پوست سر ماساژ داده یا با ماسک موی خود مخلوط کنید. همچنین می‌توانید مقدار کمی از نرم‌کننده‌ی خود را برای چند ثانیه در ماکروویو قرار داده، روی سر ریخته، ماساژ دهید و پس از 10 الی 20 دقیقه‌، آن را بشویید.

خشکی سر