برای انسان‌هایی‌ که بیشتر نیمه خالی‌ لیوان را می‌‌بینند شنیدن جملاتی مثل "مثبت فکر کن" بسیار آزاردهنده خواهد بود زیرا قابلیت این نگرش به زندگی‌ در آنها وجود ندارد، برای موفقیت در کار و زندگی‌ تقویت این نگرش الزامی به نظر می‌‌آید، از روش‌های زیر در این راه می‌‌توان استفاده کرد:

1. اهدافی‌ منطقی‌ داشته باشید.

اگر فردی منفی‌ گرا هستید و اهداف بزرگی‌ در سر دارید، احتمالا رسیدن به آنها محال به نظر می‌‌آید. بنابرین از اهداف کوچکتر شروع کنید و پیش روید.

2. معضلات را به عنوان چالش ببینید.

نه تنها در تفکرات خود بلکه در ادبیات خود تغییراتی ایجاد کنید و به جای عباراتی مثل "باید این کار را انجام دهم" از "انتخاب می‌‌کنم این کار را انجام دهم" استفاده کنید تا به خود القا کنید که شما تصمیم گیرنده نهایی هستید و قربانی شرایط نمی‌‌شوید.

3. جواب‌های منفی‌ خود را تغییر دهید.

در مقابله با ایده‌ها و تجربیات جدید به جای گفتن "نه" یک لحظه تامل کنید و به دنبال دلیلی‌ برای "آره" گفتن باشید!

4. دستاورد‌های خود را به نمایش بگذارید.

برای مثبت ماندن باید به خود یادآوری کنید در گذشته چه افتخاراتی کسب کردید و حس مثبت خود از آنها را دوباره بازسازی کنید.

5. زبان بدن خود را درست انتخاب کنید.

در دانشگاه هاروارد با بررسی‌ نحوه نشستن افراد به این نتیجه رسیدند: افرادی که با اعتماد به نفس می‌‌نشینند تستسترون بیشتری تولید می‌‌کنند و کورتیسول کمتری در بدن آنها ترشح می‌‌شود؛ بنابراین اضطراب و احساسات منفی‌ کمتری تجربه خواهند کرد.

6. متفکر نقاد باشید ولی‌ منتقد صرف نباشید.

اگر متفکر نقاد باشید ابتدا اشکالات را خواهید دید ولی‌ سپس به فکر حل آنها خواهید بود، در حالی‌ که منتقد‌ها فقط اشکالات را مطرح می‌‌کنند و راهکاری ندارند.

7. از دنده چپ بلند نشوید!

برای مثبت بودن در طول روز، صبح‌ها از خود 3 سوال بپرسید: 1. امروز مشتاقم چه کاری کنم؟ 2. امروز چه کسی‌ را خوشحال یا تشویق خواهم کرد؟ 3. قدردان چه چیزهایی هستم؟

8. خود را از اخبار بد دور نگاه دارید.

مسلما ما توصیه نمی‌‌کنیم به اتفاقات دنیا بی‌تفاوت باشید ولی‌ سعی‌ کنید گاهی‌ از اخبار ناراحت کننده دوری کنید تا همیشه تحت تاثیر آثار منفی‌ این اتفاقات نباشید.

9. تحریفات ذهنی‌ خود را کنار بگذارید.

برخی‌ افراد تفکر مثبت را با خیالبافی مترادف می‌‌دانند و یا گاهی‌ تصور می‌‌کنند می‌‌توانند ذهن دیگران را بخوانند و از آنها برداشت منفی‌ داشته باشند. سعی‌ کنید با دید شفاف تر به مسائل نگاه کنید و قضاوت‌های اشتباه را کنار گذارید.