بسیاری افراد تملک یک خودروی بلندبالا را مایه مباهات می دانند و برای خرید یکی از آنها حاضر به پرداخت رقمهای عجیب و قسطهای سنگین هستند.
البته در این میان افرادی نیز هستند که یک خودروی شاسی بلند را به خاطر قابلیت های فنی و عملکردی آن انتخاب مینمایند و ابعاد روانی- شخصیتی این موضوع برای ایشان چندان محلی از اعراب ندارد.
به هر حال هرچه که هست، به هر دلیلی شاسی بلندها مطلوب قشر گستردهای از آحاد جامعه بوده و این قضیه نه تنها در ایران بلکه شامل حال اکثر بازارهای جهان شده است. تولید این خودروها برای خودروسازان سود بیشتری نسبت به انواع سواری و استیشن دارد و شاید قیمت بالای خودرو های شاسی بلند است که باعث شده مالکیت آنها به نماد تجمل گرایی بدل شود.
از قیمت های سرسام آور انواع تویوتا لندکروزر گرفته تا حداقل بهای متوسط 250 میلیون تومانی بایت خرید مدل هایی نظیر هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر، گواهی بر این مدعاست.
البته در رده های قیمتی پایین تر نیز، خودروسازان محترم داخلی به همراه شرکای چینی شان که همواره به فکر ملت هستند، این بار هم یک خودروی شاسی بلند، به فراخور جیب قشر متوسط را به بازار عرضه نموده اند.
هایما اس 7 که در ابتدای معرفی از سوی شرکت ایرانخودرو، برای کمتر کسی شناخته شده بود، به دلیل قیمت نسبتا مناسب و ارزان و نیز عرضه توسط ایران خودرو، به تدریج توانست تا شک خریداران را کمرنگ نموده و عزم مشتریانی با بنیه مالی متوسط را نسبت به خرید این خودروی شاسی بلند، جزم نماید.
با نگاهی به نظرات خریداران می توان دریافت که اگرچه بسیاری از هایما سواران، از خودروی خود رضایت داشته و به ویژه نسبت به مواردی همچون کابین بسیار کم صدا با عایق بندی مناسب، کیفیت نسبی متریال کابین، کارکرد مطلوب موتور خودرو، فضای کافی صندلی های ردیف دوم و کولر راضی کننده آن، احساس شعف می کنند.
اما عدهای دیگر نیز گلایه هایی داشتند که برخی از آنها تا حدی نگران کننده است. از عملکرد نسبتا ضعیف ترمز خودرو، به خصوص در کارکردهای پایین که بگذریم، مواردی نظیر شکایت از شتاب متوسط خودرو و گاها خرابی باتری در کارکردهای پایین نیز برای برخی از دارندگان مسئله ساز شده است، البته با مراجعه به نمایندگی های شرکت سازنده، بسیاری از این موارد رفع شده و هزینهها نیز به واسطه گارانتی پرداخت شده است.
واقعیت این است که با توجه به موتور 2.0 لیتری 140 اسبی و وزن بالای هایما S7 (نسخه فاقد توربو) شتاب صفر تا صد این خودرو در مدل اتوماتیک چیزی در حدود 20 ثانیه برآورد می شود که به هیچ عنوان رقم مناسبی نیست و هایما S7 را در زمره کُند ترین کراس اوورهای بازار قرار می دهد.
البته ایران خودرو اخیرا مدل توربو هایما S7 را با موتور 1.8 لیتری توربو 184 اسب بخاری معرفی کرده است که از نظر شتاب گیری شرایط بسیار بهتری دارد و با شتابی در حدود 11 ثانیه، به شکل قابل توجهی از هایما S7 معمولی سریعتر است.
اما مسئلهای که نسبت به سایر موارد، از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است، مشکل سوختن واشر سرسیلندر در مدل های مجهز به توربوشارژر است که برخی از خریداران به آن دچار شدهاند.
دلیل فراخوانی که چندی پیش از سوی شرکت ایران خودرو صورت گرفت، طبق آنچه در متن اطلاعیه آن آمده است، به اختصار بازدید سیستم خنک کننده و رفع عیب احتمالی عنوان شده است، اما برخی اظهارنظر های تایید نشده، از وجود نقص در سرسیلندر و نوع واشر استفاده شده حکایت دارد.
طول نامناسب پیچ های سرسیلندر، ضخامت ناکافی واشر سرسیلندر و نزدیکی مجرا های خروجی اگزوز به محل قرارگیری واشر، از جمله دلایل غیر رسمی خراب شدن و سوختن واشر سرسیلندر هایما اس 7 توربو به شمار می روند.
البته همان طور که بیان نمودیم، این دلایل غیر رسمی بوده و در صورت انتشار جوابیه از سوی شرکت سازنده، قطعا نسبت به انتشار آن، اقدام خواهیم کرد.
همچنین به نظر می رسد که تعداد اندک نمایندگی های سرویس دهنده به خودروهای هایما و کمبود نسبی قطعات یدکی این مدل ها در بازار نیز باعث شده تا در صورت بروز حوادث رانندگی یا نقص فنی، پروسه تعمیرات هایما S7 هزینه ساز شود.
قیمت و شرایط بازار هایما S7 و هایما S7 توربو
ایران خودرو در زمان عرضه هایما S7 از استراتژی قیمت گذاری رقابتی برای این محصول استفاده کرد و S7 را با قیمتی مناسب تر از جک S5 اتوماتیک، چری تیگو 5 و بی وای دی S6 که همگی در محدوده 100 میلیون تومان عرضه می شوند با رقمی در حدود 80 میلیون راهی بازار می کند، حتی قیمت گذاری نسخه توربو هایما نیز رقابتی انجام شده و حالا با پرداخت مبلغی در حدود 92 میلیون تومان می توان این مدل 184 اسب بخاری را خریداری کرد.
با این وجود می توان گفت که به دلیل تبلیغات محدود و تیراژ تولید اندک، هایما چندان در بازار خودروهای کراس اوور چینی مطرح نشده است و حالا گزینه های دست دوم این خودرو نیز افت قیمت نسبتا زیادی را در هنگام فروش تجربه می کنند.