افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان؛ راهکار دولت برای اشتغال زایی

پس از تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس، گمانه زنی های فراوانی در رابطه با افزایش قیمت سوخت مطرح شده است و حالا نیز پایگاه خبرگزاری دولت از تعیین نرخ ۱۵۰۰ تومانی بنزین و ۴۰۰ تومانی گازوییل به عنوان قیمت های جدید سوخت خبر داده است.

افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان؛ راهکار دولت برای اشتغال زایی

پس از تقدیم لایحه بودجه 97 به مجلس، گمانه زنی های فراوانی در رابطه با افزایش قیمت سوخت مطرح شده است و حالا نیز پایگاه خبرگزاری دولت از تعیین نرخ 1500 تومانی بنزین و 400 تومانی گازوییل به عنوان قیمت های جدید سوخت خبر داده است.

براساس مطلب مندرج در پایگاه اطلاع رسانی دولت، درآمد ماحصل از این تغییر نرخ قرار است صرف اشتغال زایی شود، البته این تنها درآمد دولت برای اشتغالزایی نیست و بررسی بودجه سال آینده نشان می دهد دولت در نظر دارد از طریق تامین مالی با بازار سرمایه، فاینانس و سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در بانک ها نیز درآمد داشته باشد که مجموع درآمد دولت برای اشتغالزایی را به 77 هزار میلیارد تومان می رساند.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی معتقدند که فارغ از مباحث اثر گذاری روانی، اثر واقعی افزایش 50 درصدی قیمت بنزین بر تورم کلی کشور در حدود یک درصد خواهد بود و در صورتی که درآمد حاصله از این راه صرف اشتغالزایی شود، چنین تورمی می تواند توجیه پذیر باشد.

اما در سوی مقابل تغییر قیمت بنزین نیازمند تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان است و در همین رابطه هدایت الله خادمی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، به تازگی از مخالفت مجلس با چنین تغییر بزرگی خبر داده است.

به گفته ایشان بهتر بود تغییرات قیمت سوخت مطابق قانون ظرف سال های گذشته به شکل تدریجی اعمال می شد و حالا چنین تغییراتی می تواند شوک روانی بزرگی به مردم وارد کند و از این رو مجلس با چنین افزایشی مخالفت خواهد کرد.

تمام این نظرات درحالی بیان می شود که غلامحسین حسنتاش، کارشناس ارشد انرژی چند روز قبل طی یادداشتی  اینطور نوشته است.

این که چهارسال افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی که در قانون پیش‌بینی شده است را اجرا نکنیم تا دوباره رای بیاوریم و بعد که خیالمان راحت شد جمع آن افزایش‌ها را یکباره اجرا کنیم تا شوک بزرگ دیگری به پیکره نحیف اقتصاد و معیشت مردم وارد شود، یک فریب‌کاری مخرب است. ظاهرا دولت خوب وقتی را هم برای این شوک انتخاب کرده است چراکه مجلس هم سال آخرش نیست و انتخابات مجلس بعد نزدیک نیست و لذا نمایندگان هم انگیزه چندانی برای مخالفت با این شوک ندارند.

حال باید منتظر ماند و دید که در نهایت برآیند رایزنی طرفین و رای گیری نمایندگان مجلس در این رابطه چه خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان