The Star: انیمیشنی با حال و هوای کریسمس

بیشتر ما با داستان تولد حضرت مسیح که در کتاب مقدس آمده است – تولد مسیح، پنهان شدن مریم و یوسف در یک انبار، سه مغ و صمغ کلندر و مر حجازی‌شان- آشنا هستیم، داستانی که هر کریسمس در همه جای جهان می‌بینیم. حالا وقت آن رسیده است که به این داستان از زاویه جدیدی نگاه کنیم، مثلاً از دید خری که از مزرعه‌اش فرار کرده است. انیمیشن «ستاره» The Star از این دید به این داستان پرداخته است و به این روش داستانی کامل‌تر و دیدنی‌تر را به مخاطب ارائه کرده است.
این فیلم که نوشته‌ی کارلوس کوتکین Carlos Kotkin است و به کارگردانی تیموتی رکارت Timothy Reckart ساخته‌شده است، این داستان کتاب مقدس را به داستانی سرگرم‌کننده و پر از حیوانات بامزه برای بچه‌ها تبدیل کرده است. داستانی قدیمی که با درکی مدرن که مدیون دوستان پشمالوی عقل‌ کلش است که به مریم و یوسف کمک می‌کنند تا خود را به بیت‌لحم Bethlehem برسانند، روایت می‌شود.
قهرمان داستان خری به نام بو Bo (با صدای استیون ین Steven Yeun) است که رؤیای زندگی‌ای بهتر از آسیاب کردن گندم در یک انبار غله تاریک را در سر دارد، او ازآنجا فرار می‌کند تا همراه دوست صمیمی‌اش دیو کبوتر Dave (با صدای کیگان-مایکل کی Keegan-Michael Key) به کاروان سلطنتی بپیوندند و خیلی زود سر از حیاط خانه مریم (با صدای جینا رودریگز Gina Rodriguez) و یوسف (با صدای زکری لی‌وای Zachary Levi) درمی‌آورد. در این میان سه مغ به پادشاه هیرود بزرگ King Herod (کریستوفر پلامر Christopher Plummer) خبر ورود قریب‌الوقوع پادشاه جدیدی را می‌دهند و هیرود سرباز بدجنسش را به همراه سگ‌های وحشی‌ به دنبال این کودک می‌فرستد.«ستاره» از آن فیلم‌هایی است که کودکان را تحت تأثیر قرار ‌می‌دهد و نه‌تنها دوست‌داشتنی است بلکه درعین‌حال خنده‌دار و سرگرم‌کننده بودن به آن‌ها داستان‌های کتاب مقدس را یاد می‌دهد. حیوانات شگفت‌انگیز، مکالمه‌های امروزی، طنز احمقانه و صحنه‌های اکشن که تمامی ندارند، همه دست‌به‌دست هم می‌دهند تا همانند هر انیمیشن دیگری که بچه‌ها امسال دیده‌اند، به نظر برسد. «ستاره» فیلم موزیکالی نیست، اما متناسب با داستان گه‌گاه آهنگ پاپ یا کانتری با حال و هوای کریسمسی از ساند ترک آن که پر از چهره‌های مشهور است، پخش می‌شود.
«ستاره» با توجه به صحنه‌های تعقیب و گریز که درام و هیجان را به این داستان اضافه می‌کنند، فیلمی پرانرژی‌ است. این داستان ساده بدون وجود داستان‌گویی روان بو از رؤیاهایش از زندگی بهتر، تعقیب و گریز وحشیانه مریم و سگ‌ها در صحرا و گوسفندی به نام روث Ruth (آیدی بریانت Aidy Bryant) و ماجراهای او با گله‌اش، نمی‌توانست در جلب نظر تماشاگر موفق باشد.
تصویرسازی فیلم ساده اما رنگارنگ و زیبا است و از صداگذاری ستاره‌‌های زیادی بهره برده است. به نظر می‌رسد بهترین صداگذاری کار تریسی مورگان Tracy Morgan در نقش یکی از شترهای سرخوش پادشاه است که موفق شده است در مقایسه با دو شتر دیگر با صداگذاری تایلر پری Tyler Perry و اپرا وینفری Oprah Winfrey حسابی بدرخشد.
«ستاره» بیش از اینکه فیلمی برای سرگرمی باشد، فیلمی آموزشی است که در مورد ریشه‌های قدیمی کریسمس برای تماشاگران جوانش متناسب با اقتضای سنشان می‌گوید. فیلم انیمیشن به‌دردبخوری است که کاملاً مناسب این فصل است، اما چیزی فراتر از داستان اصلی تولد مسیح برای گفتن ندارد که بخواهد آن را به فیلمی خاص یا ویژه تبدیل کند.و اما نظر برخی منتقدان درباره این انیمیشن:
پیتر دی‌برگ Peter Debruge منتقد ورایتی Variety گفته است «ستاره» دید تازه‌ای از این داستان قدیمی ارائه می‌دهد به‌طوری‌که مخاطب مسیحی‌اش که احتمالاً با این داستان کاملاً آشنا است را با مفاهیمی مانند ایمان، دوستی و کارگروهی همراه می‌کند. بودجه ساخت این فیلم در مقایسه با سایر انیمیشن‌های مشابه بسیار کم بوده است که این بودجه کم در فیلم نمود دارد که البته مخاطب جوان متوجه آن نمی‌شود. کارگردان هم سعی کرده است با صداگذاری‌های موفقش توجه‌ها را از عیب‌های فیلم دور کند.‌
شری لیندن منتقد هالیوود ریپورتر The Hollywood Reporter گفته است بااینکه فیلم اوج آن‌چنانی ندارد جادوی کمی را بدون اینکه شما را حسابی غرق فیلم کند و یا به خنده بیندازد، ارائه می‌کند.
جین هورویتز Jane Horwitz از واشنگتن‌پست Washington Post معتقد است: «ستاره» فیلم میانه‌ای است، سعی می‌کند مطابق با عهد جدید کتاب مقدس جلو برود و از جزییاتی که ممکن است به مذاق مخاطب غیر مسیحی‌اش خوش نیاید خودداری می‌کند. داستانی عمیق و احساسی را روایت می‌کند و تا جایی که می‌تواند بر روی داستان‌گویی حیوانات تکیه می‌کند. این فیلم از هیچ نظر فیلم خوبی نیست اما مشخصه‌های خوب را می‌توان در آن پیدا کرد، به‌طوری‌که مخاطبی که بخواهد با نزدیک شدن کریسمس به تماشای داستانی خانوادگی مبتنی بر ایمان بنشیند، از آن استقبال می‌کند.لولا لندکیک Lola Landekic از گلوب اند میل The Globe and Mail نقدش را این‌طور نوشته است: «ستاره» همانند بو دست‌وپا چلفتی است، در سرگرم کردن ناموفق و درنهایت زود فراموش می‌شود. با توجه به هدفش برای داشتن پیامی مشخص و کیفیت معمولی‌اش در کنار انیمیشن‌های موفق اخیر مانند «منجمد» Frozen، «موانا» Moana، «زوتوپیا» Zootopia یا «کوبو و دو تار» Kubo and the Two Strings حرفی برای گفتن ندارد. این فیلم انیمیشنی قوی اما خالی از هرگونه تخیل است.
«ستاره» نظر آلونسو دورالده Alonso Duralde از درپ TheWrap را هم جلب نکرده است. به نظر او «ستاره» به‌عنوان یک انیمیشن ارزش تماشا ندارد، طراحی شخصیت‌ها به نسبت ضعیف است و لوکیشن‌های مذهبی فیلم خیلی خاص و یا هنرمندانه نیستند. لینوس ون پلت Linus Van Pelt همین داستان را اما خیلی احساسی‌تر و در کمتر از دو دقیقه در A Charlie Brown Christmas روایت کرده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان