هرچند که اراده شخصی‌ و هویت هر فرد، تعیین کننده اصلی‌ موفقیت یا عدم موفقیت او در تمامی مراحل زندگی است، اما به دلیل هم‌زیستی‌ و مراوده‌ی دائمی با دیگر افراد، اعم از اعضای خانواده، دوستان یا همکاران، احتمال تاثیر پذیری و انحراف از مسیر، یا برعکس اصلاح الگو و تغییر روند بسیار زیاد است.
یکی‌ از توصیه‌های اکید روانشناسان در خصوص دستیابی به موفقیت، ارتباط و همزیستی‌ با افراد غیر سمّی است.

حضور مکرر افراد سمی در چرخه روزمره ما، تاثیرات اجتناب ناپذیری بر عملکرد ذهن و تعارض فکر ما خواهد گذاشت. بین تمامی این افراد، 3 دسته از تیپ‌های شخصیتی به عنوان مخرب‌ترین‌ها معرفی‌ می‌‌شوند که به هر قیمتی می‌‌بایست از آنها دوری کرد.  ممکن است افرادی که با آن‌ها کار می‌‌کنید، یا در دایره دوستان شما هستند نیز از این نوع شخصیت‌ها باشند:

1. منفعت طلب:
این افراد هر حس هیجانی‌ را از ایده‌های جدید می‌‌گیرند و فقط به حفظ وضعیت موجود فکر می‌‌کنند. دارندگان این تیپ شخصیتی انرژی را از شما خواهند گرفت.

2. منتقد و منفی‌گرا:
این افراد همیشه حرفی‌ ناخوشایند راجع به همه دارند! آنها همیشه به دنبال گرفتن توجه از دیگران و معطوف کردن آن به خود هستند.

3. بهانه‌گیر:
این افراد هیچگاه مسولیت اشتباهات خود را بر عهده نمی‌‌گیرند و همیشه می‌‌گویند زندگی‌ با آ‌‌ن‌ها منصفانه‌ رفتار نمی‌‌کند. آن‌ها بهانه‌گیر‌هایی حرفه‌ای هستند!

در کنار دوری از این افراد بیشتر همیشه به دنبال برطرف کردن نقاط ضعف خود باشید و سعی‌ کنید حامی و مشوق اطرافیان باشید و به این صورت محیط کاری مثبتی برای انجام وظایف خود خواهید داشت.