شاید زمانی که رئیس دولت دهم با لبخند در رسانه ملی حاضر و از شروع طرحی که در دستور کار قرار داده بود خبر میداد، تصور هم نمیکرد جریانی را کلید میزند که حتی دولتهای بعد از او هم نتوانند به راحتی از باتلاقش خارج شده و بعد از گذشت چند سال همچنان در آن دست و پا بزنند؛ هر چند سازوکاری که دولت اجرای قانون را بر پایه آن گذاشته بود عواقبی قابل تصور داشت.
به گزارش ایسنا، امروز همزمان با 29 آذر ماه قانون هدفمندی یارانهها وارد هشتمین سال از شروع خود شد. دولت نهم با هدف اجرای طرح تحول اقتصادی لایحهای را به مجلس برد و با وجود اختلاف نظرهایی که در مورد آن بود، سرانجام با رای نهایی شورای نگهبان در دی ماه 1388 مصوب شد.
اساس این قانون 16 مادهای اصلاح رویه پرداخت یارانه و به عبارتی حذف تدریجی سوبسید از مواد سوختی، خوراکی، آب، برق، گاز و سایر اقلام و توزیع درآمد حاصل از تغییر قیمت حاملهای انرژی تا 50 درصد به صورت نقدی و غیرنقدی بین خانوارها، 30 درصد در بخشهای تولیدی، فرهنگی، اجتماعی و سلامت جامعه و 20 درصد مانده هم برای تامین بخشی از هزینههای دولت به ویژه در طرحهای عمرانی بود. اما گذر زمان نشان داد که این فقط الزامات قانون و اهداف جذاب اقتصادی بود که بایگانی شد.
محمود احمدی نژاد - رئیس جمهور وقت - در 27 آذرماه 1389 به رسانه ملی آمد و اعلام کرد که از فردای آن روز اجرای قانون هدفمندی یارانهها و ارائه حاملهای انرژی با قیمت اصلاح شده را رسما آغاز خواهد کرد. این اتقاق نیز افتاد و در فاز اول قیمت سوخت با شیبی تند و حداقل 400 درصدی رشد کرد، به طوری که در مهمترین اقلام بنزین از لیتری 100 به 400 تومان سهمیهای و 700 تومان آزاد و گازوئیل از لیتری 16.5 به 150 تومان سهمیه ای و 350 تومان آزاد رسید.
اما چاشنی اصلی تغییرات قیمت، یارانههای نقدی بود و قرار شد در هر ماه به هر خانوار بر اساس تعدادی که ثبت نام کرده بودند حدود 45 هزار و 500 تومان پرداخت شود که با وجود ظاهری خوشایند، ماجرا روی دیگری داشت، چراکه دولت دهم بعد از اینکه در قالب طرحی با هدف دهکبندی شروع به ثبت نام مردم و خوشهبندی بر مبنای منابع درآمد و داراییهایشان کرد و به نتیجهای نرسید قرار را بر پرداخت یارانه نقدی به همه کسانی که خواستار آن شده بودند و جمعیتی حداقل 75 میلیون نفری را در بر میگرفت گذاشت، تصمیمی که خود آغاز انحراف قانونی و رسیدن به وضعیت فعلی را رقم زد.
روال بیضابطه پرداخت جمعی یارانههای نقدی به نیازمند و غیرنیازمند در حالی عادی شد که با پرداخت رقمی نزدیک به 3400 میلیارد تومان در هر ماه و تا حدود 42 هزار میلیارد تومان در سال، با توجه به اینکه درآمد ناشی از اصلاح قیمت حاملهای انرژی پاسخگوی این هزینه نبود نه تنها جایی برای پرداخت سهم بخشهای تولید و درمانی و خود دولت باقی نگذاشت، حتی موجبات استقراض از بانک مرکزی را هم فراهم آورد.
این روند ادامه پیدا کرد تا به دولت یازدهم رسید و تیم حسن روحانی یکی از محورهای تبلیغاتی خود در انتخابات ریاست جمهوری را تغییر روال اجرای قانون هدفمندی یارانهها و به ویژه پرداختهای نقدی قرار داد و بر غربالگری یارانهبگیران تاکید داشت، برهمین اساس در ابتدای استقرار دولت بحثهای متفاوتی درباره روش حذف غیرنیازمندان شکل گرفت، اما در نهایت این دولت هم که خود را درغربالگری ناتوان دید تصمیم به ثبت نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه در آغاز سال 1393 گرفت به امید آنکه فقط افراد نیازمند ورود کنند ولی نتیجه دلخواه نبود و حداقل 73 میلیون اعلام نیاز کردند. البته سال 1393 زمانی هم برای فاز دوم هدفمندی یارانهها بود به گونهای که در اردیبهشت ماه نرخ هر لیتر بنزین سهمیهای از 400 به 700 تومان و بنزین آزاد از 700 به 1000 تومان افزایش یافت و در ادامه هم در سال 1394 کلا بنزین سهمیهای با نرخ 700 تومان را حذف و با 1000 تومان تک نرخی کرد.
پرداخت هزینههای سنگین و عدم توانایی دولت در تامین منابع لازم برای پرداخت نقدی که با کسری همراه بود و از سویی دیگر سهم صفر بخشهای مشمول درآمد ناشی از اصلاح قیمت حاملهای انرژی به ویژه تولید موجب ورود رسمی حذف یارانهبگیران به قانون بودجه از سوی مجلس شد. در حدود سه سال اخیر با وجود تاکیدی که بر غربالگری یارانهبگیران در بودجه وجود داشت دولت در اینباره به بهانه نبود پایگاه اطلاعاتی کافی موفق عمل نکرد و تنها حدود چهار میلیون را حذف و در نتیجه اعتراضات شکل گرفته یک میلیون نفر از آنها را به جمع یارانهبگیران برگرداند.
طی سالهای اجرای قانون هدفمندی یارانهها تاکنون 82 مرحله پرداخت نقدی انجام شده که در مجموع هزینهای نزدیک به 300 هزار میلیارد تومان را دربر میگیرد آنهم در شرایطی که درآمد ناشی از اصلاح قیمت حاملهای انرژی در این حد نبوده و کسری موجود از محل بودجه عمومی تامین شده است، به عبارتی نه تنها یارانه نقدی سهم تمامی بخشها قانونی را در خود هضم کرد، بلکه موجب برداشت از بودجه عمومی برای صرف در توزیع 45 هزارو 500 تومانی هم شد. با وجود آگاهی دولت یازدهم نسبت به این موضوع و انتقاداتی که در ادامه روند معیوب گذشته وجود داشت، ترجیح بر این بود که احتیاط در حذف یارانهبگیران در دستور کار باشد، اما اولین بودجه تدوین شده در دولت دوازهم رویی دیگر برای تبصره هدفمندی دارد به طوری که سهم پرداخت های نقدی تا نصف کاهش یافته و به 23 هزار میلیارد تومان در سال رسیده است رقمی که نشان میدهد دولت به یکباره تصمیم به حذف حداقل 30 میلیون نفر از جمع یارانه بگیران گرفته است. در سویی دیگر پیشبینی درآمد 17 هزار و 400 میلیاردی از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی مطرح شده که بر اساس آنچه که خود دولت تایید کرده است برای سال بعد احتمال افزایش قیمت بنزین از 1000 به 1500 و گازوئیل از 350 به 400 وجود دارد.
این دو تصمیم مهم که البته تبعات خاص خود در اجرا را به دنبال خواهد داشت، حتی اکنون که به عنوان پیشنهاد به مجلس ارائه شده با مخالفتها و اما و اگرهای بسیاری همراه شده است. این نیز جزئی از نتیجه اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانهها و پایه گذاری اشتباه آن است چرا که اگر از ابتدا پرداخت یارانه نقدی به صورت همگانی انجام نشده بود و توقع در بین همه اقشار جامعه برای دریافت یارانه 45 هزار و 500 تومانی ایجاد نمیشد اکنون هزینههای سنگین آن وجود نداشت و اقدام برای غربالگری به بنبست نمیرسید. در عین حال که اگر دولت دهم و در ادامه یازدهم از مجوزهای قانونی که سالانه قانون بودجه دراختیار آنها قرار داده بود برای اصلاح قیمت حاملهای انرژی استفاده کرده بودند و به طور مرحلهای قیمت را تا حد قانونی افزایش میدادند اکنون نیاز به افزایش یکباره قیمت بنزین تا 50 درصد بیشتر نبود و با شیبی ملایم رشد میکرد.
در مجموع با شرایط آشفتهای که بر بساط قانون هدفمندی یارانهها حاکم بوده و جز خرج 300 هزار میلیارد برای پرداخت نقدی که مشخص نیست درد کدام خانواده را دوا کرد و همچنین کسری های ناشی از آن که موجب بلعیدن سهم تولید و سرکوب آن شد، نتیجهای نداشت، آیا برای هفت سالگی قانونی که قرار بود جریان ساز تحول اقتصادی باشد اما به بن بست رسید و حتی تخریبی عمل کرد، باید جشن گرفت و برای آن خوشحال بود!؟