نمایندگان مردم در خانه ملت بر ضرورت افزایش منطقی و اصولی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال 96 تاکید کردند.
به گزارش به نقل از خانه ملت ، افزایش نرخ کرایه های حمل ونقل عمومی هر ساله توسط شورای اسلامی پایتخت مشخص و به فرمانداری برای تصویب نهایی ارسال می شود تا در نهایت به مرحله اجرا برسد.
طبق اظهارات نمایندگان مجلس افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی امری طبیعی و یک رویه سالانه است اما به دلیل آنکه قشر ضعیف و متوسط جامعه به طور عمده از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده میکنند بنابراین این افزایش نرخ سالانه اگر منطقی نباشد فشار زیادی به این قشر وارد می شود ضمن اینکه کاهش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی را به همراه دارد که کاهش استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی منجر به افزایش آلایندگی هوا و ترافیک پایتخت می شود.
هر چند نرخ کرایه حمل و نقل عمومی 96 هنوز نهایی شده و پس از بررسی در صحن علنی شورای شهر با موافقت فرمانداری اجرا و نهایی می شود اما نمایندگان مجلس تاکید دارند که در این تعیین نرخ باید عدالت اجتماعی رعایت شده و افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی باید متناسب با درآمد قشر متوسط باشد.
برخی نمایندگان در مخالفت با افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی پایتخت بر این باورند که افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی پایتخت در سال 96 به صلاح نیست و باید ثابت بماند.
نمایندگان مجلس گسترش حمل و نقل عمومی و همچنین تعیین نرخ عادلانه کرایه حمل ونقل را وابسته به همراهی و همکاری دولت با شهرداری میدانند و معتقدند دولت باید سهم خود در توسعه حمل ونقل عمومی را بپردازد و به وظیفه خود به درستی عمل کند زیرا اگر دولت سهم خود را پرداخت نکند در هر شرایطی مردم متضرر می شوند و دود افزایش کرایه حمل و نقل عمومی به چشم مسافران می رود.
لاهوتی: افزایش 50 درصدی نرخ بلیت اتوبوس و مترو معقول نیست
مهرداد بائوج لاهوتی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، درباره پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر افزایش 50 درصدی نرخ بلیت اتوبوس و مترو در سال 96، با بیان اینکه این افزایش نرخ منطقی و اصولی نیست، گفت: برای اینکه قشر ضعیف و متوسط جامعه به طور عمده از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند این افزایش نرخ به هیچ وجه به صلاح و معقول نیست.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بر اساس قانون باید یک سوم هزینه بلیت مترو و اتوبوس را شهرداری، یک سوم را مسافران و یک سوم آن را هم دولت پرداخت نماید، افزود: متاسفانه به دلیل آنکه دولت سهم خود را در قبال حمل ونقل عمومی پرداخت نکرده است بنابراین مدیریت شهری دو سوم این هزینه را متقبل کرده است که به صورت جدی نیاز است دولت با پرداخت سهم خود در جهت روان شدن ترافیک و کاهش آلایندگی گام بردارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه افزایش سالانه کرایه حمل ونقل عمومی امری عادی و یک رویه است، یادآور شد: علت افزایش غیراصولی کرایه حمل و نقل عمومی بی توجهی دولت نسبت به انجام تعهدات قانونی است و به دلیل آنکه شهرداری ها از طریق اخذ عوارض نیازهای خود را رفع می کنند بنابراین نمی توان خیلی خرده ای به مجموعه شهرداری گرفت؛ به طور قطع گسترش حمل و نقل عمومی و همچنین تعیین نرخ عادلانه کرایه حمل و نقل وابسته به همراهی و همکاری دولت با شهرداری است.
لاهوتی با تاکید بر اینکه افزایش غیراصولی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در پایتخت به صلاح نیست، ادامه داد: افزایش غیراصولی کرایه حمل و نقل عمومی کاهش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی را به همراه دارد که کاهش استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی منجر به افزایش آلایندگی و ترافیک در پایتخت می شود.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش 20 درصدی نرخ بلیط تاکسی و اتوبوس برای سال 96 منطقی به نظر می رسد، گفت: به صورت جدی نیاز است دولت سهم خود را پرداخت و به وظیفه خود به درستی عمل کند زیرا اگر دولت سهم خود را پرداخت نکند در هر شرایطی مردم متضرر می شوند و دود افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی به چشم مسافران می رود.
بدری: افزایش کرایه حمل و نقل عمومی باید منطقی و اصولی باشد/ افزایش کرایه ها در سال 96 به صلاح نیست
صدیف بدری، سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس نیز، با تاکید بر اینکه افزایش غیراصولی کرایه حمل ونقل عمومی پایتخت کاهش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی را به همراه دارد، گفت: با افزایش غیراصولی کرایه ها مردم به سمت و سوی استفاده از خودروی شخصی روی می آورند که استفاده از خودروی شخصی افزایش آلودگی هوا و ترافیک را در پایتخت به همراه خواهد داشت.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عوارض و بهای خدمات شهری در لایحه بودجه 96 هیچ گونه افزایشی نداشته است، تصریح کرد: بر این اساس افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی پایتخت در سال 96 به صلاح مردم نیست و باید ثابت بماند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه دولت باید سهم خود را در توسعه حمل ونقل عمومی بپردازد، تصریح کرد: طبق قانون یک سوم هزینه بلیت مترو و اتوبوس را شهرداری، یک سوم را دولت و یک سوم را مردم باید پرداخت کنند اما متاسفانه دولت سهم خود را پرداخت نکرده، در چنین شرایطی ممکن است در بحث خدمات رسانی به شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی با مشکل مواجه شویم.
سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه افزایش کرایه حمل و نقل عمومی باید منطقی و اصولی باشد، افزود: بهتر است جلسه هم اندیشی و هم افزایی مشترکی میان دولت و شهرداری تشکیل شود تا هیچ گونه افزایش نرخی در کرایه های حمل و نقل عمومی پایتخت صورت نگیرد.
سیاوشی: افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی سال 96 متناسب با درآمد قشر متوسط باشد
طیبه سیاوشی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران هم، در رابطه با تعیین نرخ کرایه حمل و نقل عمومی پایتخت با یادآوری اینکه این تعیین نرخ یک رویه سالانه است، گفت: در تعیین نرخ کرایه حمل و نقل عمومی سال 96 عدالت اجتماعی باید رعایت شود و هر گونه افزایش نرخی باید عادلانه باشد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه با توجه به مساله آلودگی هوا و ترافیک پایتخت گسترش وسایل حمل و نقل عمومی باید در اولویت قرار گیرد، یادآور شد: در بحث تعیین نرخ سالانه کرایه حمل و نقل عمومی باید به موضوعاتی مانند نرخ تورم، میزان درآمد قشر متوسط و دیگر محاسبات توجه کرد.
سیاوشی ادامه داد: شهرداری، شورای شهر و فرمانداری هر گونه محاسباتی را که ملاک تعیین نرخ کرایه حمل و نقل عمومی قرار می دهند بهتر است در محاسبات خود به عدالت اجتماعی که در جامعه مغفول مانده است هم توجهی جدی داشته باشند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، در رابطه با بدهی دولت به شهرداری، گفت: دولت در تمامی زمینه ها بدهکار است؛ اگر دولت بدهی خود را به شهرداری پرداخت کند بی شک با گسترش حمل و نقل عمومی روبرو خواهیم شد که این گسترش کاهش آلودگی هوا و ترافیک را در پایتخت به همراه خواهد داشت.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس، با یادآوری اینکه شهرداری علت تراکم فروشی در پایتخت را کمبود بودجه عنوان می کند، تصریح کرد: باید برای تامین بودجه شهرداری فکری اساسی کرد تا با تراکم فروشی سلامت مردم در معرض تهدید قرار نگیرد.
وکیلی: افزایشکرایه حملونقلعمومی با ارتقا فرهنگ استفاده عموم در تناقض است
محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس هم در واکنش به مصوبه کمیته عمران شورای شهر تهران مبنی بر افزایش 15 درصدی نرخ بلیت اتوبوس و 20 درصدی بلیت مترو، گفت: شهرداری برای تامین منابع خود باید به راههایی جز افزایش کرایه وسایل حمل ونقل عمومی بسنده کند زیرا افرایش سالانه کرایه ها به نوعی جبران کسری منابع شهری از جیب ملت محسوب میشود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش کرایه وسایل حمل ونقل عمومی هر ساله با میزان بالا یک سنت اشتباه است، تصریح کرد: شهرداری سر فصل های زیادی دارد که میتواند از آن محل ها منابع مورد نیاز خود را تامین کند.
وی افزود: در شرایطی که برای مقابله با مشکلاتی چون آلودگی هوا و ترافیک در کشور به دنبال فرهنگسازی استفاده مردم به خصوص در تهران از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه از مترو هستیم سیاست افزایش کرایه با این برنامههای فرهنگی در تناقض است.
وکیلی تاکید کرد: مدیریت شهری باید تلاش کند تا گرایش مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تقویت کند زیرا قطعا با افزایش کرایهها این گرایش مردمی تضعیف خواهد شد به نوعی که مردم ترجیح خواهند داد از خودروی شخصی استفاده کنند.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در لایحه بودجه سال 96 مبالغی در قالب اوراق و غیره برای توسعه حملو نقل عمومی پیشبینی شده است که نهایی شدن آن در صحن موضوع را شفاف خواهد کرد.