ماهان شبکه ایرانیان

حمام شیشه ای سنندج ؛ یکی از زیباترین جاهای کردستان

حمام شیشه ای سنندج ؛ یکی از زیباترین جاهای کردستان جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ایران گردی,اماکن دیدنی,تاریخ گردی,گردشگری یکی از جاذبه های بسیار زیبا استان کردستان وحتی کشور ایران، حمام شیشه ای سن ...

یکی از جاذبه های بسیار زیبا استان کردستان وحتی کشور ایران، حمام شیشه ای سنندج می باشد. این اثر تاریخی همانطور که از اسمش مشخص می باشد در سنندج قرار گرفته است. در حمام شیشه ای در کردستان برخلاف اسمش اصلا ازشیشه به معنا واقعی استفاده نشده، بلکه شیشه های رنگی، برای زیبایی و تزیینات آن به کار برده شده است. این جاذبه تاریخی و زیبا در شهر با قدمت سنندج که دومین شهر بزرگ کردنشین ایران نیز محسوب می شود واقع شده و در کنار جاذبه های گردشگری دیگر سنندج بسیار خودنمایی می کند.

حمام زیبا

شهر سنندج:

دومین شهر تاریخی و بزرگی که زبان کردی در آن استفاده می شود شهری نیست جز شهر سنندج، این شهر در طول تاریخ حوادث گوناگونی را پشت سر گذاشته است. شهر سنندج که از شهرهای تاریخی ایران محسوب می شود و جاذبه های تاریخی فرهنگی بسیاری دارد در مساحتی 112 هکتاری بنا شده است. علاوه براین، شهر تاریخی و بزرگ سنندج از مکان های با ارزش و با قدمت زیادی بهره می برد که برای صنعت توریست و گردشگری بسیار مناسب می باشد از جمله این اماکن تاریخی می توان به: مساجد تاریخی و زیبا با معماری خاص ایرانی اسلامی، بازار بزرگ سنندج، حمام شیشه ای در کردستان و دیگر اماکن قابل سکونت و غیر قابل سکونت اشاره داشت.  البته ناگفته نماند این شهر به واسطه محل استقرارش در استان کردستان بسیار مورد توجه بوده به گونه ای که در زمان حکومت صفوی و قاجار بناهای با معماری و طرح های زیبا در این شهر بسیار زیاد ساخته شده است.

حمام شیشه ای

آدرس و مسیر دسترسی:

استان کردستان، شهر سنندج، ضلع شمالی بلوار کردستان سنندج و مجاور پل و مسجد ملاویسی حمام شیشه ای قرار گرفته است.

معماری و طراحی داخلی حمام شیشه ای سنندج:

این جاذبه تاریخی یعنیحمام شیشه ای در کردستان از موادی که در حمام های سنتی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد بنا شده، این مواد که گچ، سنگ و ملات مخصوص است، از مقاومت و استحکام خوبی برخوردار می باشد، البته لازم به ذکر است که تنها وجه تمایز این حمام نسبت به حمام های تاریخی وسنتی دیگرکه درآن تفاوت ایجا نموده، تزیینات داخلی که با استفاده از شیشه های رنگی و آهک بری حرفه ای است. طراحی ومعماری خاص حمام شیشه ای در کردستان بسیار زیبا می باشد، به گونه ای که طرح های حیوانی، هندسی و گیاهی که در آن مورد استفاده قرار گرفته است، چشم هر بازدید کننده ای را محسور خود می کند. همچنین معماری داخلی آن تشکیل شده است از بخش های مختلفی که شامل: حمام گرم با ستون های محکم سنگی، بینه، هشتی، سربینه، در های ورود و خروج، آبنماهای سرد وگرم و سکو ها می باشد. البته ناگفته نماند که طراحی خاص این مکان به همین جا ختم نمی شود و معماری خزینه های آن بسیار زیبا می باشد همچنین از معماری خاص آبنما های سرد و گرم و سکو ها هم نباید غافل شد. لازم به ذکر است که نمای آجری درهای وروردی در گذشت زمان تغییر یافته است.

حمام زیبا و تاریخی

 تاریخچه حمام شیشه ای سنندج:

در طول تاریخ به دلیل نیاز انسان ها به بهداشته فردی، اماکنی برای پاکیزگی انسان ها ساخته شد. کشور ایران هم از این قائده مستثنی نیست و اماکنی برای پاکیزگی مردم بنا شده است. حمام شیشه ای در دوران حکومت زندیه و قاجاریه یعنی حدود 200 سال پیش ساخته شده و بعضی از بخش های آن در زمان حکومت زندیه بعضی دیگر در زمان حکوت قاجاریه تکمیل شده است. در زمان معاصر نیز از این حمام زیبا وتاریخی استفاده می کردند یعنی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و شامل دو بخش زنانه و مردانه بوده است. حمام شیشه ای همانند دیگر حمام های هم رده خود دارای بخش های مختلفی می باشد ولی تنها چیزی که آن را متفاوت نموده است، طراحی وتزیینات ویژه آن می باشد که در طول تاریخ حوادث زیادی را دیده ولی بازهم یکی بهترین اماکن دیدنی استان کردستان است.
حمام تاریخی

وضعیت کنونی حمام شیشه ای :

این حمام که از جذابه های شهر محسوب می شود  ولی به دلیل هم مسیر شدن کانال فاضلاب و پسماند شهری با این حمام در خطر نابودی می باشد، به گونه ای که اگر سازمان های مرتبط به وضعیت این حمام تاریخی نرسند نابودی این اثر تاریخی قطعی می باشد. به دلیل همین مسئله هم مسیر شدن کانال فاضلاب شهری با این حمام هر روز قسمتی از بخش های مختلف این مکان فرسوده و حتی فرو می ریزد که این نیازمند عزمی ملی برای حفظ این اثر تاریخی است. در سال 1383 خورشیدی که این حمام در اختیار خانواده بابان قرار داشت توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی و نوسازی شد. این مکان تاریخی، برای حفظ بیشتر در فهرست آثار ملی به شماره پیوست 2839 به ثبت رسید. این حمام تاریخی به دلیل اختلاف و عدم همکاری دو ارگان شهری، شهرداری و شورای شهر بسته شد. 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان