در این چند سال اخیر همه به فکر استفاده هوشمندانه از گیاهان در فضاهای کوچک هستند، به طوری که بتوان سبزینگی را بر روی میز، طاقچه پنجره یا حتی به شکل آویز از سقف به هر خانه‌ای آورد. شما هم می‌توانید یک باغ کوچک گلدانی را آماده کرده و در هر گوشه‌ای از خانه خود قرار دهید. این مطلب را بخوانید تا قدم به قدم به داشتن یک باغ مینیاتوری در خانه نزدیک شوید.  

3. چه گلدانی؟

در این نوع باغ‌ها، انتخاب گلدان مناسب به همان اندازه انتخاب گل و گیاه اهمیت دارد. تنوع زیادی هم در نوع گلدان‌ها وجود دارد. به سلیقه خودتان و سبک و سیاق دکوراسیون منزل خود توجه کنید. به عنوان مثال گلدان شما می‌تواند یک فنجان گل‌دار به سبک قدیمی، یک قوطی حلبی یا مسی به سبک صنعتی، یک گلدان سفالی به سبک روستایی، یک جعبه چوبی و یا سبدی حصیری باشد. اما هر گلدانی که انتخاب کنید، مهم این است که در استفاده از آن خلاق باشید.

گیاه

4. روش کار

دو نکته‌ای که باید هنگام کاشت گیاه در هر گلدانی به آنها فکر کنید: نگه داشتن خاک داخل گلدان و اجازه عبور آب و خروج آن. اگر گلدانی سیمی یا حصیری دارید، باید داخل آن را با یک لایه پلاستیک محکم بپوشانید تا خاک و کود بیرون نریزد. اما این هم مهم است که چند سوراخ در کف پوشش پلاستیکی ایجاد کنید تا زه‌کشی صورت گیرد.

بعضی از گلدان‌ها سوراخ‌های زیرین را ندارند (ایجاد سوراخ در یک فنجان چینی مشکل است). بنابراین یک راه حل خوب برای کاشت گیاه در این گلدان‌ها (درواقع هر گلدانی) این است که یک سوم زیرین آن را با سنگ‌ریزه پر کنید، سپس خاک و کود را بریزید و گیاه را بکارید.

گیاه

5. کاشت گیاه

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه این است که شما گیاه رشد یافته را بخرید و داخل گلدان خود بکارید. اما اگر می‌خواهید پیاز یا دانه گیاهی را بکارید کمی کار سخت‌تر، زمان‌برتر و نامطمئن‌تر خواهد بود. بنابراین اگر عمل کاشت گیاه از ابتدا برای شما اهمیت زیادی ندارد، بهتر این است که گیاه آماده را بخرید و مهارت‌های باغبانی خود را در ترکیب گیاهان و انتخاب گلدان استفاده کنید.

گیاه