ماهان شبکه ایرانیان

روند رسیدگی به اعتراضات اعتبارنامه های منتخبان مجلس تغییر کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح آیین نامه داخلی، روند رسیدگی به اعتراضات اعتبارنامه نمایندگان را تغییر دادند.

روند رسیدگی به اعتراضات اعتبارنامه های منتخبان مجلس تغییر کرد

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با اصلاح ماده 34 آیین نامه داخلی و الحاق دو تبصره به آن مقرر کردند کمیسیون تحقیق حداکثر ظرف مدت 15 روز به دلایل و توضیحات کتبی شعب و معترضان رسیدگی کند و پس از استماع و بررسی توضیحات معترضان و دفاعیات کتبی یا حضوری نماینده مورد اعتراض، نظر خود را به مجلس ارسال کند.

طبق تبصره یک این ماده در صورتی که تعداد معترضان بیش از سه نفر باشد می توانند سه نفر را به صورت مکتوب معرفی کنند تا در شعبه و کمیسیون تحقیق جهت ارائه توضیحات لازم حضور یابند. همچنین طبق تبصره دو کمیسیون تحقیق موظف شد حداقل 24 ساعت قبل از رسیدگی به اعتبارنامه از معترضان و نماینده ای که اعتبارنامه اش مورد اعتراض واقع شده است دعوت به عمل آورد.

وکلای ملت همچنین ماده 35 آیین نامه داخلی را به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به آن الحاق کردند:

چنانچه کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه رد شده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تایید اعتبارنامه داشته باشد گزارش آن در مجلس قرائت می شود و رئیس مجلس تصویب آن را اعلام می کند و اعتراضی پذیرفته نمی شود و در صورتی که نظر کمیسیون مبنی بر رد اعتبارنامه باشد گزارش آن حداکثر به مدت 15 دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می شود. نماینده ای که اعتبارنامه اش رد شده است حداکثر به مدت 30 دقیقه فرصت دارد تا از خود دفاع کند، ضمن اینکه می تواند بخشی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار کند سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رای گذاشته می شود، چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب نرسد رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می کند.

طبق تبصره یک این ماده در صورتی که کمیسیون تحقیق ظرف مدت 15 روز نظر خود را به مجلس اعلام نکند، نماینده ای که اعتبارنامه اش مورد اعتراض واقع شده است، یا 15 نفر از نمایندگان می توانند طرح اعتبارنامه را در مجلس از هیات رئیسه درخواست کنند و هیات رئیسه موظف است در اولین فرصت گزارش شعبه را در دستور کار مجلس قرار دهد تا مطابق این ماده مورد رسیدگی قرار گیرد.

همچنین طبق تبصره دو این ماده، اگر اعتبارنامه مورد اعتراض در شعبه و کمیسیون تحقیق تایید شود، اعتراض نسبت به آن در مجلس امکان پذیر نیست و اعتبارنامه مصوب می شود و رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می کند.

نمایندگان مجلس همچنین ماده 37 آیین نامه را حذف کردند.

وکلای ملت با اصلاح ماده 38 آیین نامه داخلی مقرر کردند اخذ رای در مجلس برای اعتبارنامه هایی که در شعبه یا کمیسیون تحقیق رد شده است به صورت مخفی و با ورقه انجام می شود.

همچنین با اصلاح ماده 39 مقرر شد نماینده ای که به اعتبارنامه اش اعتراض شده همانند سایر نمایندگان از کلیه حقوق اعم از دادن رای و نامزد شدن برای عضویت در هیات رئیسه و سایر انتخابات برخوردار است، لیکن در زمان بررسی اعتبارنامه خود در شعبه، کمیسیون تحقیق و مجلس حق رای ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان