ماهان شبکه ایرانیان

با تصویب مجلس صورت گرفت؛

تغییر سازوکار ارائه گزارش اعتبارنامه نمایندگان توسط شعب

با اصلاح ماده‌ای از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، سازوکار ارائه گزارش شعب ۱۵گانه درباره اعتبارنامه نمایندگان تغییر پیدا کرد.

تغییر سازوکار ارائه گزارش اعتبارنامه نمایندگان توسط شعب

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز و در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ماده 7 این طرح را که با هدف اصلاح ماده 31 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس ارائه شده، تصویب کردند.

این ماده به سازوکار و زمانبندی ارائه گزارش شعب 15گانه درباره وضعیت اعتبارنامه نمایندگان در ابتدای هر دوره مجلس است.

بر اساس این ماده و در صورت تائید نهایی آن، «شعبه موظف است حداکثر ظرف مدت سه روز کاری، گزارش تائید آن دسته از اعتبارنامه‌های واصله را که معترض ندارند، به صورت یکجا به هیأت رئیسه مجلس ارسال کنند تا در جلسه علنی، گزارش آن قرائت شود و رئیس جلسه، تصویب آن را اعلام کند.

اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض قرار گرفته است، حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری توسط شعبه رسیدگی می‌شود. در صورتی که نظر شعبه، تائید اعتبارنامه باشد، گزارش تائید آن به مجلس ارائه می‌شود و چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن از طریق هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود.

همچنین در بر اساس تبصره این ماده «شعبه موظف است حداقل 24 ساعت قبل از بررسی اعتبارنامه، از معترض یا معترضان جهت توضیح اعتراض و از نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش مورد اعتراض قرار گرفته، جهت دفاع دعوت به عمل آورد. عدم حضور هر یک از آنان، مانع رسیدگی نیست.

معترض یا معترضان در صورت عدم حضور غیرموجه در شعبه، در جلسه علنی حق اعتراض ندارند. موجه بودن عدم حضور باید به تائید هیأت رئیسه مجلس برسد، اگر عدم حضور موجه بود، شعبه فقط یک جلسه دیگر ظرف پنج روز تشکیل می‌دهد و نظر خود را اعلام می‌کند».

این ماده با 180 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

نمایندگان همچنین با تصویب ماده 8 این طرح که به اصلاح ماده 32 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس می‌پردازد، مهلت شعب 15گانه برای تقدیم گزارش بررسی پرونده‌ها را از 12 روز به 5‌ روز کاری کاهش دادند؛ نمایندگان در این ماده همچنین مهلت مجدد شعب برای بررسی دوباره پرونده‌های نمایندگان را از 10 روز به 5 روز کاری کاهش دادند.

این ماده نیز با 174 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان