گلوکزآمین یک مکمل بسیار معروف برای درمان آرتروز است. بیماری آرتروز یک بیماری مربوط به مفاصل و عضلات است که در این بیماری بازسازی کارتیلاژ مفاصل با مشکل روبه رو می‌شود و بیشتر در زانو و استخوان لگن شایع است. این مشکل معمولا با گذر زمان سخت تر شده و سبب اختلال در کارهای روزانه مثل راه رفتن می‌شود. راه درمان قطعی برای این بیماری هنوز پیدا نشده اما با چند روش می‌توان پیشرفت این بیماری را کندتر و عوارض آن را کاهش داد.

گلوکزآمین چیست؟

گلوکزآمین یک ترکیب قندی و امینواسید است که در بدن به صورت طبیعی وجود دارد. این ماده همینطور به صورت مکمل در بازار برای کمک به عوارض بیماری آرتروز به فروش می‌رسد. گلوکزآمین به علت حضور فعال در ناحیه مفاصل  در بهبود وضعیت مفاصل نقش دارد. این دارو به طور وسیع به صورت قرص، کپسول و پماد در داروخانه‌ وجود دارد.

نحوه عملکرد گلوکزآمین روی مفاصل شناخته شده نیست. دانشمندان بر این باور هستند که گلوکزآمین، کارتیلاژ مفاصل را در مقابل آسیب‌ها در مفاصل حفظ  یا اینکه از تخریب کارتیلاژ پیشگیری می‌کند. مصرف این مکمل همچنین ممکن است در کاهش التهاب به عنوان یکی‌ از اصلی‌‌ترین عوامل ایجاد آرتروز موثر باشد. اما هنوز در مورد اثر بخشی واقعی این مکمل تردید وجود دارد.

آیا مکمل برای آرتروز مفید است؟

نتایج علمی‌ تحقیقات در این مورد هنوز کامل نیست. اگرچه برخی تحقیقات اثر گلوکزآمین را محدود می‌داند، نتایج سایر تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این مکمل در طول زمان عوارض و درد ناشی‌ از این بیماری را کم می‌کند.آرتروز استخوانی نباید با بیماری روماتیسم آرتروز اشتباه گرفته شود. روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به مفاصل حمله و آنها را تخریب می‌کند. به همین دلیل گلوکزآمین هیچ اثری روی بهبود عوارض  یا درمان این بیماری نخواهد داشت.

چگونه مکمل گلوکزآمین را انتخاب کنیم؟

این مکملها به راحتی قابل دسترس هستند. گلوکزآمین سولفات به نظر از سایر انواع این مکمل موثرتر به نظر می‌رسد، پس اگر می‌خواهید این مکمل را استفاده کنید بهتر است این نوع را انتخاب کنید. فاکتور مهم دیگر در انتخاب گلوکزآمین این است که به کیفیت محصول توجه کنید. محصولات ارزان قیمت معمولا میزان واقعی گلوکزآمین را که روی جعبه نوشته شده ندارند.

دوز مصرفی و عوارض جانبی

به صورت کلی‌ مکمل گلوکزآمین باید سه بار در روز و با هر وعده غذایی مصرف شود. دوز تجویزی معمولا 300 تا 500 میلی گرم است در هر بار. مکمل گلوکزآمین معمولا عارضه جانبی شناخته شده و مشکل سازی ندارد.