شستشوی دهان با روغن یک روش کهن قدیمی است که به از بین بردن باکتری‌های مضر و ضد عفونی کردن دهان کمک می‌کند و سبب بهبود بهداشت دهان و دندان می‌شود. این روش بهداشتی سالها پیش و احتمالا توسط هندوها معرفی‌ شده است. نتایج تحقیقات نشان داده است که ششتشوی دهان با روغن سبب کشتن باکتری‌ها در دهان و بهبود سلامت دهان و دندان می‌شود. بعضی‌ دیگر از محققین احتمال می‌دهند که اثر مثبت این تکنیک بیشتر از این موضوع نیز می‌تواند باشد.

مکانسیم اثر شستشوی دهان با باکتریها کاملا مشخص نیست، ولی‌ به نظر می‌‌آید که انجام این کار سبب بیرون کشیدن باکتری از دهان می‌شود. همینطور روغن به مرطوب کردن لثه و لب‌های شما کمک می‌کند و همچنین باعث افزایش ترشح بزاق در دهان می‌شود که خود به تنهایی به کاهش میزان باکتری کمک می‌کند. بعضی‌ از روغن‌ها همینطور دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌تواند تولید باکتری‌های مضر و عامل بروز التهاب را کاهش دهد. به هر حال نتایج تحقیقات محدود است اما از آنجا که این تکنیک بی‌ خطر است انجام آن 2 تا 3 بار در هفته توصیه می‌شود. 

فواید شستشوی دهان با روغن می‌تواند مورد زیر باشد

 به از بین بردن باکتری‌های مضر کمک می‌کند

در حدود 700 نوع از باکتری‌های مختلف در دهان وجود دارد؛ در حدود نیمی از آنها به صورت طبی‌ در دهان زندگی‌ می‌کنند. برخی‌ از این باکتریها سبب آسیب رساندن به دهان و دندان می‌شوند و می‌توانند پوسیدگی ایجاد کنند. نتایج برخی‌ مطالعات نشان داده است که شستشوی دهان با روغن میتواند تعداد این باکتریها را کاهش دهد.

 می‌تواند در کم کردن بوی بد دهان موثر باشد

بوی بد دهان مشکلی‌ است که تعداد زیادی از افراد را آزار می‌دهد. علل زیادی وجود دارد که منجر به ایجاد بوی بد در دهان می‌شود. از شایع‌ترین علل بوی بد دهان می‌توان به عفونت دهان، عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان، مشکل پرز زبان وبسیار دیگر از عوامل اشاره کرد. شایع‌ترین روش درمانی پاک سازی دهان از باکتریهای مضر است که می‌تواند توسط دندان پزشک یا استفاده از محلول شستشو انجام شود. به همین علت استفاده از روغن برای پاک سازی دهان می‌تواند بسیار مفید باشد.

چگونه می‌توان از روغن برای پاک سازی دهان استفاده کرد؟

انجام شستشوی دهان با روغن بسیار ساده است.

در حدود یک قاشق روغن مثل روغن نارگیل و روغن کنجد انتخاب کنید، روغن را وارد دهان کنید و برای مدت 15 تا 20 دقیقه در دهان شستشو دهید و مراقب باشید که آن را نخورید. قبل از میل کردن غذا به یاد داشته باشید که دهان را با آب شست وشو دهید. این کار را برای یک تا دو بار در هفته انجام دهید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.