اگر از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می‌برید، یا فقط خجالتی هستید، تنها بودن و دوستی نداشتن آسان‌تر به نظر می‌رسد. ولی طبق تحقیقات، کسانی که دوست صمیمی دارند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری را تجربه می‌کنند و با تغییرات مختلف زندگی و مرگ عزیزان بهتر کنار می‌آیند.
در این مقاله، راهنمایی‌های قدم به قدم برای افزایش روابط اجتماعی و دوست‌یابی را برای شما آورده‌ایم:

1- پیش از این که دوست جدیدی پیدا کنید، مدتی روی خودتان کار کنید.

هرقدر ثبات شخصیت بیشتری داشته باشید، صحبت کردن با دیگران برایتان آسان‌تر خواهد بود. مسائل روز را خوب بدانید و سرگرمی جدیدی پیدا کنید، این باعث می‌شود با شخصیت خودتان راحت‌تر باشید و دوستانی با ذهنیت مشابه خودتان پیدا کنید.

2- دومین قدم، پیدا کردن "دوستان احتمالی" است.

آیا با دیگران کار می‌کنید؟ کسی را می‌شناسید که دوستان بسیاری داشته باشد؟ می‌توانید به گروهی بپیوندید که تعداد آدم‌هایی که با آن‌ها در ارتباطید را افزایش دهد؟
اول کار، مشکل پسند نباشید. هر کسی احتمال دارد دوست شما باشد. با اولین برخورد، دیگران را قضاوت نکنید. همکارتان را به نهار دعوت کنید، به کلوپ کتاب بپیوندید و کارهای داوطلبانه بکنید تا با اشخاص جدید آشنا شوید.

3- شماره تلفن یا آدرس صفحات مجازی آشنایان خود را حتما بگیرید تا راهی برای ارتباط با آن‌ها ایجاد شود.

4- مهم‌ترین قدم، قبول کردن دعوت‌ها و برنامه ریختن با دیگران است.

سعی کنید همه دعوت‌ها را قبول کنید. اگر چندین بار قبول نکنید، ممکن است دیگر از شما درخواست نکنند. هم چنین، انتظار نداشته باشید که همیشه طرف مقابل برنامه بیرون رفتن بریزد. با این که اختلال اضطراب اجتماعی قرار گذاشتن را کار سختی می‌کند، باید نشان دهید که به ملاقات با دوستان احتمالیتان علاقه‌مندید.

5- هنگامی که دوستی شروع به شکل گرفتن کرد، مهم است که با هم در تماس باقی بمانید. دنیای مجازی، این کار را بسیار راحت‌تر کرده است.

این نکات را حتما رعایت کنید:

  • انتظار نداشته باشید که زحماتتان بلافاصله نتیجه بدهند.
  • قدر دوستان جدیدتان را بدانید و آن‌ها را اولویت قرار دهید.
  • دوستان خوب، قضاوت و غیبت نمی‌کنند.
  • هیچ وقت ارزش‌ها و عقایدتان را به‌ خاطر دوستی تغییر ندهید.

دوست‌یابی زمان می‌برد، ولی اگر احساس می‌کنید که تصور آشنایی با افراد جدید بیش از حد ترسناک و استرس‌زا است، شاید بهتر است که با یک روان شناس مشاوره کنید. درمان اختلال اضطراب اجتماعی به شما کمک می‌کند که آرام باشید و از بودن کنار بقیه لذت ببرید. وقتی اضطراب خود را تحت کنترل قرار دادید، تشکیل دوستی‌ها راحت‌تر خواهد بود.