"هیچ چیزی بیشتر از یک رابطه زیبا و رضایت بخش، به زندگی شادی نمی‌بخشد." می‌گویند رابطه بی نقص وجود ندارد، و شاید این حرف حقیقت داشته باشد. ولی روابط شاد و سالم وجود دارند. شاید بی نقص نباشند، ولی با معنا هستند؛ و ویژگی‌های مشترکی دارند که 17مورد از آن‌ها را برای شما آورده‌ایم:

1- عشق

"وقتی عاشق می‌شویم، با اشتیاق و هیجان و آغوش باز، با زندگی روبرو می‌شویم." جان لنون/ کمی عشق به زندگیتان بیافزایید و اثرات معجزه‌آسای آن را ببینید.

2- تعلق خاطر

که وقتی وسوسه شدیم از ازدواجمان دست بکشیم، نهایت تلاشمان را برای نگه داشتنش بکنیم.

3- مهربانی

تا جایی که از دستتان برمی‌آید با همه مهربان باشید. کلمات مهربانانه تاثیر بسیاری می‌گذارند. شاید کسی روز بدی را گذرانده و شما نمی‌دانید. با یک احوال پرسی کوچک، می‌توانید به آن‌ها حس مهم بودن بدهید.

4- قدردانی

با دیگران همان طوری برخورد کنید که می‌خواهید با شما برخورد شود.

5- توجه

با هم قدم بزنید، از خوبی‌هایش تشکر کنید، و سعی کنید کینه نداشته باشید.

6- از خود گذشتگی

ارتباط برقرار کردن، دلسوزی، یکدلی و محبت را اولویت قرار دهید.

7- هدف مشترک

بامعنی‌ترین روابط، آن‌هایی هستند که با هم به سمت یک هدف مشترک حرکت می‌کنند. وقتی هدف مشترک داشته باشید، حس می‌کنید عضوی از یک تیم هستید. هدف داشتن، موجب هم بستگی می‌شود و رابطه را بهتر و قوی‌تر می‌کند.

8- روراست باشید.

گفتگو و صداقت با شریک عاطفیتان برای انتقال احساسات و افکارتان، بسیار مهم است. بهترین روش، این است که بلافاصله حستان را بگویید و به بعد موکول نکنید. اگر احساساتتان را بگویید، می‌توانید برای مشکلات راه حل پیدا کنید. صبر نکنید تا مشکل خود به خود حل شود.

9-زبان عشق

"عشق، یک روش زندگی کردن است. عشق، بخشی از هویت شما است که اگر کسی با شما ارتباط برقرار کرد، احساس عشق کند. حقیقت امر این است که بسیاری از افراد، متقابلا اظهار عشق می‌کنند که هدف، این نیست. هدف، بهبود زندگی اطرافیانمان است." گری چپمن

10-سازگاری

این قابلیت به شما اجازه می‌دهد نیازهای دیگران را درک کنید. به معنای این است که نیازهای خودتان و طرف مقابلتان را بسنجید و راه حل میانه‌ای پیدا کنید تا هردو راضی باشید.

11 -صداقت

برای برخی افراد، عادت شده است که کار اشتباه را انجام دهند و سپس بدون هیچ احساس پشیمانی‌ای عذرخواهی کنند. آن‌ها نسبت به رنج دیگران بی حس شده‌اند. باید سعی کنید اشتباهاتتان را تکرار نکنید و روی صداقتتان کار کنید.

12- یک‌دلی

"اگر خودتان را جای طرف مقابل بگذارید، حتی اگر با او موافق نباشید، می‌‌توانید شرایط را از نقطه نظر او ببینید. این کار، مسیر را برای همکاری و گفتگو باز می‌کند. اگر فقط مشغول دفاع از خودتان باشید، دیگر حرف‌های طرف مقابلتان را نخواهید شنید." دکتر گیل گراس

13-بخشش

احساس ناراحتی، ناامیدی و غضب، وقتی حل نشوند، اعتماد بین 2 طرف را نابود می‌کنند. باید احساسات خود را بروز دهید و رهایشان کنید. قابلیت بخشش اشتباهات و شکست‌های هم را داشته باشید و از یکدیگر حمایت کنید. از تجربیاتتان درس بگیرید و ادامه دهید.

14-مسئولیت پذیری

هیچ کسی به جز شما نمی‌تواند مسئولیت زندگیتان را به عهده بگیرد. شرایطتان را بررسی کنید. آیا از میزان صمیمیت، ارتباط و رضایت بخشی رابطه راضی هستید؟ در این موارد گفتگو کنید و نقاط ضعف را بهبود ببخشید.

15-خلوت کردن

تنها بودن و خلوت کردن و تمدد اعصاب، برای زوج‌ها مفید است و به زندگی، تعادل می‌بخشد.

16-سرگرمی

همه روابط خوب، سرگرم کننده هم هستند. اهمیت خنده و شوخی و خوش گذرانی را نباید نادیده گرفت.

17-صمیمیت

عشق لطیف، آزادی بخش و صمیمی است. عشق، ما را تکامل می‌بخشد و به ما جرأت ابراز احساسات به دیگران، و حتی قدردانی از خودمان را می‌دهد.