یک ذهن توانا، می‌تواند از پس استرس بربیاید و از آن به عنوان فرصتی برای رشد استفاده کند. افرادی که ذهنی توانا دارند، از این 7 روش برای مقابله با استرس استفاده می‌کنند:

1-پذیرفته‌اند که استرس، بخشی از زندگی است:

برخی افراد، وقت خود را با فکر کردن به چیزهایی مثل: "چرا من؟" تلف می‌کنند. افراد توانا، می‌دانند که مشکلات، اجتناب ناپذیرند. در شرایط سخت، تمام تلاششان را برای حرکت رو به جلو می‌کنند. حتی وقتی که نمی‌توانند موقعیت را تغییر دهند، می‌دانند همیشه می‌توانند قدم‌هایی جهت بهبود اوضاع بردارند.

2- به مشکلات، با منطق فکر می‌کنند:

به جای این که فکر کنند یک چرخ پنچر شده قابلیت این را دارد که روزشان را خراب کند، افراد توانا منطقی به قضیه نگاه می‌کنند. وقتی که تمایل به بزرگ نمایی اتفاقی را در خود می‌بینند، طرز تفکر خود را عوض می‌کنند و اجازه نمی‌دهند بدبینی مسلط شود.

3- از خودشان مراقبت می‌کنند:

آن‌ها اهمیت سلامت بدنشان را درک می‌کنند و می‌دانند که نمی‌توانند با بدنی فرسوده و خسته، با استرس روبرو شوند. افراد توانا، ورزش می‌کنند، خوب می‌خوابند و به تغذیه خود رسیدگی می‌کنند.

4- راه‌های سالم جهت کنار آمدن با مشکلات پیدا می‌کنند:

آن‌ها به جای تغذیه نامناسب یا مواد روان گردان، با روش‌های سالم‌تری نظیر قدم زدن یا پیدا کردن یک مشغولیت جدید خودشان را آرام می‌کنند. افراد توانا، از روبرو شدن با احساسات منفی مثل اضطراب، ترس یا غم هراسی ندارند.

5- بین خلوت خودشان و تعامل با دیگران، تعادل ایجاد می‌کنند:

افرادی که از لحاظ ذهنی توانا هستند، حین مقابله با اضطراب هم اجتماعی هستند ولی برای خلوت کردن با خودشان نیز وقت می‌گذارند.

6- می‌دانند که حق انتخاب دارند:

استرس می‌تواند به ما حس قربانی بودن بدهد. افراد توانا، می‌دانند که از لحظه‌ای که بیدار می‌شوند تا لحظه‌ای که به خواب می‌روند، هرکاری که می‌کنند انتخاب خودشان است. آن‌ها قدرت "نه" گفتن به چیزی که نمی‌خواهند را دارند، و مسئولیت رفتارشان را به عهده می‌گیرند.

7-به نیمه پر لیوان نگاه می‌کنند:

افراد توانا، با این که واقع بین هستند ولی باز هم در شرایط پرتنش سعی می‌کنند به نیمه پر لیوان نگاه کنند. آن‌ها درک می‌کنند که از شرایط استرس‌زا، چیزهای خوبی می‌توانند حاصل شوند و به جای تلخ شدن و تبدیل به قربانی شدن، از سختی‌ها برای قوی‌تر و بهتر شدن خود استفاده می‌کنند