آدم خوبی بودن و منفعت دیگران را خواستن، با این که نخواهید هیچ وقت دیگران را از خودتان ناامید کنید تفاوت دارد. مورد اول، با کمک کردن دیگران حس خوبی به او دست میدهد. ولی مورد دومی هنگامی که کمک نمیکند، حس گناه به او دست میدهد. کسانی که به دنبال جلب رضایت دیگران هستند، این کار را به هزینه رضایت و خوشحالی خودشان انجام میدهند. میترسند که اگر از دیگران نگهداری نکنند، محبتی نخواهند دید.
پیدا کردن ارزش خودمان در تاییدهای دیگران، هیچ وقت کار درستی نیست. باید دوباره اعتماد به نفس خود را پیدا کنید.
این 4 روش برای راضی نگه داشتن خودتان به جای دیگران را به خاطر بسپرید:
1- مکث کنید:
کسانی که به دنبال جلب رضایت دیگران هستند، ناخودآگاه به همه چیز جواب مثبت میدهند. برای مبارزه با این عادت بد، به خودتان یاد بدهید قبل از جواب مثبت دادن، این جمله را بگویید:"اجازه بده برنامه ام را چک کنم" این جمله ساده، به شما فرصت فکر کردن میدهد تا تصمیم بگیرید وقت و انرژی کمک کردن را دارید یا نه. هم چنین، میتوانید در این زمان کوتاه، جرأت "نه" گفتن را کسب کنید.
2- اجازه ندهید حس گناه کنترلتان کند:
هر وقت کسی از شما درخواست کرد لطفی در حقش بکنید، به این فکر کنید که آیا به این دلیل به او جواب مثبت میدهید که میخواهید به او کمک کنید، یا بخاطر این که اگر کمکش نکنید حس گناه خواهید کرد؟ حس گناه، همیشه چیز بدی نیست، بعضی اوقات ما را مجبور میکند کار درست را انجام دهیم. ولی اگر انگیزه اصلی ما باشد و موجب خستگی و فرسودگی شود، چیز خوبی نیست.
3- نترسید!
اگر انگیزه اصلی شما ترس است، از خودتان بپرسید نگرانیهایتان تا چه حدی منطقی هستند؟ اگر زمانی را به خودتان اختصاص دهید بدترین اتفاقی که میتواند بیفتد چیست؟ آیا همسرتان از شما به خاطر اینکه باشگاه میروید طلاق خواهد گرفت؟ آیا دوستانتان به خاطر بیرون نرفتن با آنها از شما متنفر خواهند شد؟ احتمالا نگرانیهای شما بی اساس است.
ممکن است اطرافیانتان کمی طول بکشد تا با روحیه قاطعانه شما سازگار شوند، ولی وقتی کارهایتان را چون واقعا میخواهید و نه از روی ترس، انجام میدهید ارتباطاتتان بهتر خواهند شد.
4- از کم شروع کنید:
اگر به زبان آوردن خواستههایتان برایتان چیز معمولی نیست، امکان دارد در ابتدای کار ترسناک باشد. پس از کارهای کوچک شروع کنید. 15 دقیقه در روز پیاده روی کنید. به همسرتان بگویید 30 دقیقه آخر هفتهها مدیتیشن خواهید کرد.
فهرستی از کارهایتان تهیه کنید و محاسبه کنید چقدر زمان برای انجام دادنشان نیاز دارید. بعدا اگر کسی از شما درخواست کرد کمی از آن زمان را در اختیارشان بگذارید، عذرخواهی کنید و بگویید این هفته وقت ندارید.
در انتها، اعتماد به نفس شما بهتر خواهد شد و قادر خواهید بود مرزهایی برای خود تعیین کنید و ارتباطاتتان را عمیقتر کنید.