در دنیای امروزه، بی نظمی و تمرکز نداشتن بسیار آسان است. بسیاری افراد به انحرافات علاقه بیشتری نشان می‌دهند و به گوشی تلفنشان خیره می‌شوند و اجازه می‌دهند افکار اضافی و آشفته ذهنشان را ناآرام کند.

اگر واقعا می‌خواهید به بزرگ‌ترین هدفتان برسید، مهم است که روی نظم دادن به ذهنتان کار کنید. 4 روش برای انجام این کار را برای شما آورده‌ایم:

1- تمرکز کنید

هرچیزی که روی آن تمرکز کنید رشد می‌کند. افراد امروزه نهایت سعیشان را می‌کنند تا از تغذیه خود مراقبت کنند. غذاهای ارگانیک و سالم می‌خورند. ولی در همان حال، اجازه می‌دهند افکار مضر وارد ذهنشان شوند.

به فکرهایی که وارد ذهنتان می‌شود مثل غذایی که وارد معده می‌شود فکر کنید. وقتتان را صرف چه چیزی می‌کنید؟ مراقب افکاری که وارد ذهنتان می‌شود باشید.

2- سکوت

چیزی که به آن گوش نمی‌دهید، همان اهمیت چیزی که به آن گوش می‌دهید را داراست. هرچیزی که سر راهتان قرار می‌گیرد را بررسی کنید و از خودتان بپرسید: آیا قرار است زندگی مرا بهتر کند؟ اگر پاسخ منفی بود، دست نگه دارید و اجازه ندهید وارد ذهنتان شود.

سکوت بسیار مهم است. همه به زمانی برای سکوت کردن نیازمندند، مثل مدیتیشن، خواندن کتاب و دعا کردن. همه به پناهگاهی نیازمندند که بتوانند در آن سکوت کنند و در سکون تفکر کنند.

3- فعالیت‌هایتان را کنترل کنید

فعالیت، همان پیشرفت نیست. مشغول بودن ساده است. ولی باید از خودتان بپرسید که این مشغولیت‌ها آیا شما را به اهداف بلندمدتتان نزدیک‌تر می‌کنند؟ باید با خودتان روراست باشید و ارزیابی کنید که آیا فعالیت‌های شما با اهدافتان هم مسیر هستند یا خیر. زمانتان را صرف کارهایی بکنید که به رشد و پیشرفت شما کمک می‌کنند.

4- مختصر و مفید

نیک سابان (مربی تیم فوتبال دانشگاه آلاباما) هر روز از خود می‌پرسد: "مهم‌ترین کاری که جهت پیشرفت می‌توانم انجام دهم چیست؟ آیا اکنون مشغول آن کار هستم؟" و از اتلاف وقتش جلوگیری می‌کند.

برنامه خود را ساده و متمرکز نگه دارید. انحرافات غیرضروری را حذف کنید. اغلب افراد موفق، فقط روی یک هدف واحد و مشخص تمرکز می‌کنند. آن‌ها اجازه نمی‌دهند هرج و مرج زندگی دستپاچه‌شان کند. به آدم‌های منفی باف و گله مند اجازه تسلط روی ذهنشان را نمی‌دهند.

با طی این مراحل، از بی نظمی ذهنتان خلاص شوید و به اهداف خود برسید.