جاده «اهر- تبریز» دیروز هم قربانی گرفت. ٦ کشته در تصادف دو خودروی ال٩٠ و نیسانوانت. جادهای که حالا سالهاست عنوان جاده مرگ را با خود یدک میکشد. مسیری ٩٠ کیلومتری و دو بانده که با توجه به شرایط خطرناک در برخی از نقاط جاده و آسفالت بیکیفیت قتلگاهی برای سرنشینان خودروهای عبوری است. جاده «اهرـتبریز» که محور اتصالی تبریز به شهرستان اهر است، بهعنوان یکی از خطرناکترین جادههای ایران شناخته میشود؛ ساکنان منطقه حالا هر ساله شاهد تصادفات هولناکی هستند.
«جاده مرگ» بار دیگر در استان آذربایجانشرقی زنگ خطر را به صدا درآورد. این گذرگاه خطرناک صبح دیروز قتلگاه ٦ مسافر دو خودرو عبوری بود. در این حادثه دو خودرو پس از برخورد با یکدیگر آتش گرفتند و همه ٦ سرنشین این دو خودرو در آتش سوختند. علت این حادثه دلخراش سبقت غیرمجاز و بیتوجهی راننده ال ٩٠ به مسیر مقابل بوده است. حریق ناشی از برخورد این دو خودرو باعث شد تا ٥ سرنشین تندر همراه با راننده نیسان در آتش کشته شوند.
این سانحه دلخراش در نخستین ساعات اولیه صبح دیروز در محدوده «ساخسیلو» هنگامی رخ داد که خودروی ال ٩٠ از روبهرو با یک نیسان برخورد کرد. به دنبال این حادثه هر دو خودرو آتش گرفتند و ٥ سرنشین ال ٩٠ همراه با راننده نیسان در آتش جان باختند. رئیس پلیسراه استان آذربایجان شرقی علت وقوع این حادثه را تجاوز به چپ ناشی از سبقت غیرمجاز راننده تندر اعلام کرد و در اینباره گفت: «بر اثر این تصادف، دو خودرو آتش گرفتند و ٥ سرنشین سواری و یک راننده نیسان در دم جان باختند.» اما مدتهاست که این گذرگاه خونین در آذربایجان قربانی میگیرد؛ قربانیان بیشماری که طی سالهای گذشته در این جاده جانشان را از دست دادهاند.
٩٠ کیلومتر دلهرهآور که از تبریز شروع میشود و با گذر از پیچوخمهای کوهستانی در مسیری تنگ و باریک که از دو راهی ورزقان گذشته و پس از گذر از سهراهی هریس درنهایت به شهرستان اهر ختم میشود. مسیری پرتردد که به یکی از جادههای خطرناک ایران معروف است.
تقریبا ماهی نیست که این جاده سانحه و تصادف خونینی را به خود نبیند، هر ساله مسافرانی از ساکنان تبریز، هریس، ورزقان و مشکینشهر از این جاده گذر میکنند، درواقع آنها مجبورند از این جاده مرگ تردد کنند. جادهای که به گفته سرهنگ جواد ناموران، رئیسپلیس راه فرماندهی انتظامی استان آذربایجانشرقی از ابتدای سال جاری تاکنون جان ٦٢ نفر را گرفته است: «بر اساس آمار از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا کنون ٦٢ نفر در تصادفات جاده تبریز به اهر جانشان را از دست دادند؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تعداد جانباختگان این محور پرحادثه ٨١نفر بود.»
سرهنگ ناموران اما دلیل اصلی آمار بالای تلفات در این جاده را تردد بالای خودروهای عبوری میداند و معتقد است که حجم ترافیک عبوری، جاده تبریز به اهر را به یکی از نقاط حادثهخیز جادهای ایران تبدیل کرده است. او در توضیح بیشتر میگوید: «این جاده ٩٠ کیلومتری شریان اصلی با مسیرهای فرعی آن، نقاط مختلف استان آذربایجانشرقی و حتی بخشهای شمال و شمال غربی و استان اردبیل را به هم متصل میکند. اما عرض کم و تردد بالا در این مسیر باعث میشود تا رانندگان کلافه و کمحوصله دست به سبقتهای مکرر و غیرمجاز بزنند. بررسیهای تصادفات این جاده این موضوع را به وضوح نشان میدهد.»
به گفته رئیس پلیسراه آذربایجانشرقی بیشتر علت مرگومیر در این جاده برخورد رودررو یا همان شاخبهشاخ است و علت این نوع از تصادفات تنها بیتوجهی به حریم راه و تجاوز به چپ یا همان سبقت است. ناموران همچنین با اشاره به وضع این جاده و اقدامات انجامشده درخصوص کاهش آمار تصادفات و تلفات در این محور حادثهخیز میگوید: «همانطور که اشاره کردم، دسترسی به شهرها و مناطق مهمی از استان از طریق این جاده امکانپذیر است.
همچنین ساکنان مناطق شمالغربی استان اردبیل هم بیشتر با تبریز و شهرهای استان آذربایجان در ارتباط هستند، به همین دلیل ساکنان مناطقی چون مشکینشهر از استان اردبیل از این محور گذر میکنند، از سوی دیگر جمعیت شناور ساکن تبریز هم برای تردد کاری به شهرستانهای شمالی استان از این جاده تردد میکنند، به همین دلیل بار ترافیکی زیادی در این محور وجود دارد.
البته از سوی دیگر این جاده در قسمتهای زیادی فاقد شانه خاکی است و همین مسأله امکان فرار را از خودروهای در معرض خطر میگیرد. البته تاکنون بیش از ٦٠ کیلومتر مسیر رفت و برگشت کاملا از هم منفک شده و تنها ٣٠ کیلومتر آن باقی مانده است؛ همچنین با نصب دوربینهای ثبت تخلف سعی شده تا رانندگان از اقدامات پرخطر پرهیز کنند؛ با این حال هنوز هم شاهد حوادث دلخراشی در این جاده هستیم.
تکمیل و راهاندازی کامل این جاده سالهاست که در دستور کار قرار دارد؛ اما وعدههای مکرر مسئولان تاکنون به نتیجه نرسیده است. به گفته احمدعلیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس تعریض و جداسازی باند رفت و برگشت جاده اهر به تبریز به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیتی و مسیر دسترسی به مرز بیلهسوار در شمال آذربایجان، از دولت سازندگی به عنوان یکی از پروژههای مهم مطرح شده است: «این طرح دولتهای زیادی را به خود دیده است، اما همچنان این مسیر ٩٠کیلومتری برای دوبانده شدن با مشکلات زیادی دست به گریبان است. هر چند طی سالهای گذشته بخش زیاد و حادثهخیزی چون گردنه «قویچه بیل» یک طرفه شده است، اما همچنان بخشهایی از این مسیر وضع مناسبی ندارد.»
این نماینده مجلس درباره سرنوشت تفکیک کامل مسیر رفت و برگشت این جاده میگوید: «قرار بود این پروژه بهطور کامل در هفته دولت افتتاح شود، اما به دلیل مشکلات مالی دولت و کمبود اعتبارات عمرانی، این وعده عملی نشد. با این حال چند روز پیش در جلسهای وزیر راهوشهرسازی وعده داد تا این پروژه به طور کامل در هفته دولت سال آینده به بهرهبرداری برسد.»