سازمان ملی استاندارد در حالی روز گذشته از توقف تولید 25 خودروی سواری و سنگین جادهای بهدلیل پاس نکردن استانداردهای جدید خبر داد که تولید بیشتر خودروهای یادشده در لیست این سازمان، مدتها است از سوی خودروسازان متوقف شده است. روز گذشته سازمان ملی استاندارد با ارائه لیستی از برخی خودروهای تولیدی در ایران تاکید کرد که خودروهای یادشده با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو که از ابتدای دیماه سالجاری کلید خورده است، متوقف شد، این خبر در شرایطی منتشر شد که بسیاری از خودروسازان در واکنش به این خبر اعلام کردند، برخی از خودروهای نامبرده در لیست سازمان ملی استاندارد یا از خطوط تولید خارج شدهاند یا با تغییر در مشخصات فنی، تاییدیههای مدنظر این سازمان را دریافت کردهاند. در این میان برخی از شرکتها نیز از دریافت مهلت یکساله از سازمان استاندارد برای تولید این خودروها خبر دادهاند.
براساس اعلامیه سازمان ملی استاندارد، خودروهای MVM 315 سدان، MVM 550، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تککابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانهسوز، کارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز)، آساB 50F، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60، جک J5، هیوندای i10 مشمول افزایش استانداردهای اجباری خودرو شدهاند بنابراین از اول ماه جاری اجازه تولید ندارند. از آنجا که خودروسازان تاکید دارند تولید این خودروها پیشتر متوقف شده یا با تغییر در مشخصات فنی به روز شده و تاییدیه نوع جدید برای محصولات خود دریافت کردهاند این پرسش مطرح میشود که دلیل عدماطلاع سازمان استاندارد از تغییرات ایجاد شده در تولید این خودروها چیست؟ در صورتی که این خودروها از خطوط تولید خودروسازان خارج شده یا فیسلیفت آنها عرضه میشود، چرا سازمان ملی استاندارد لیست خودروهای فاقد استاندارد را براساس شرایط روز تولید اعلام نکرده است. براساس برنامه زمانبندیشده سازمان ملی استاندارد در فاز اول استانداردهای اجباری خودرو از 53 مورد به 61 مورد افزایش پیدا کرده و در مرحله بعدی که تیرماه سال آینده است، دو مورد دیگر به استانداردها اضافه میشود و در مرحله آخر که دیماه سال آینده است، استانداردهای مدنظر به 85 مورد افزایش پیدا خواهد کرد.