ماهان شبکه ایرانیان

گرامیداشت علی صدرایی خویی مصحح و فهرست نگار برگزار شد

آئین گرامیداشت حجت الاسلام علی صدرایی خویی مصحح و فهرست نگار به همت موسسه خانه کتاب برگزار شد.

گرامیداشت علی صدرایی خویی مصحح و فهرست نگار برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، سیزدهمین برنامه عصر کتاب، عصر امروز دوشنبه 4 دی و با آئین گرامیداشت حجت الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی مصحح و فهرست نگار به همت موسسه خانه کتاب و با حضور چهره هایی مانند محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر نام آشنا و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، سیدمحمد طباطبایی، رئیس کتابخانه محقق طباطبایی، سیداحمد سجادی، مدیرعامل موسسه بصیر، مهدی مهریزی استاد علوم حدیث  و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در محل سرای کتاب در تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید غلامی جلیسه با اشاره به گذشت 3 سال از برگزاری برنامه های عصر کتاب به انتشار 27 مجلد از کتاب مشاهیر کتابشناسی ایران در تبیین فعالیت بزرگان حوزه کتابشناسی ایران از سوی موسسه متبوعش پرداخت.

غلامی جلیسه، حجت الاسلام خویی را از تاثیرگذارترین فهرست نگاران معاصر کشور که فعالیت هایش در حوزه میراث اسلام و حدیث شیعه جریان ساز و تحول خواهانه بوده یاد کرد و افزود: بخش قابل توجهی از کار  معرفی شیعه را مدیون زحمات شبانه روزی حجت الاسلام صدرایی خویی هستیم.

در ادامه این مراسم سیدمحمد طباطبایی رئیس کتابخانه محقق طباطبایی در سخنانی تهیه فهرست نگاری کتابهای مجلس شورای اسلامی را از آثار فاخر حجت الاسلام خویی برشمرد که به گفته او نه تنها در مدیریت و سرپرستی این آثار تلاش زیادی انجام داد بلکه سعی کرد این آثار به زیباترین شکل ممکن منتشر شوند.

طباطبایی با اشاره به خصیصه های اخلاقی صدرایی خویی گفت: استاد خویی بسیاری از جوانان را برای حضور در حوزه پژوهش تشویق و با جان دل به آنها کمک کرد و همچنین تواضع او مثال زدنی است.

در ادامه این مراسم سیداحمد سجادی مدیرعامل موسسه بصیر در سخنانی از حجت الاسلام صدرایی خویی به عنوان مردی خلاق، مجاهد و سختکوش یاد کرد و گفت: نباید خویی را تنها در قالب کتاب و پژوهش دید بلکه او مرد میدان های سختکوشی و مبارزه است.

وی با اشاره به حضور صدرایی خویی در عملیات کربلای 5 تاکید کرد: او علاوه بر اینکه در عرصه کتاب تلاشگر بود در دوران دفاع مقدس هم همینگونه بود. امروز وظیفه او مبارزه در عرصه فرهنگ و کتاب است.

در بخش دیگری از این مراسم مهدی مهریزی هم در سخنانی با اشاره به سابقه 21 ساله آشنایی خود با حجت الاسلام صدرایی، او را یک عالم دست و دل باز و فردی بی تکلف و فروتن توصیف کرد و به برخی از سجایای اخلاقی او پرداخت.

در پایان این مراسم حجت الاسلام صدرایی خویی که برنامه یاد شده به پاس گرامیداشت خدمات او در حوزه فهرست نگاری و کتابشناسی برپا شده بود در سخنانی، موفقیت های فردی و اجتماعی خود را مدیون دوستانش خواند و گفت: تحقیق و پژوهش، سختی های فراوانی دارد و در این راه همراهی همسرم به من کمک زیادی کرد.

وی به جوانان توصیه کرد که نظم را سرلوحه کار خود قرار دهند و در وضعیت نسخه های خطی در آینده هم گفت: آینده نسخه های خطی روشن است و من به جوانان توصیه می کنم از ورود به این حوزه و تحقیق در این زمینه، ابا نداشته باشند و گنجینه ای که از گذشتگان به ما به ارث رسیده، احیا کنند. قبلا فهرست نگاری نسخ خطی مورد توجه نبود اما اکنون این گونه نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان