به گزارش
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا در کارگاه آموزشی معاونان اجتماعی استانها و پلیسهای تخصصی و همچنین رابطان مرکز فرماندهی و کنترل رسانه، به نقش تأثیرگذار رفتار و منش نیروی انسانی در ارتقا منزلت اجتماعی یک سازمان اشاره کرد و اظهارداشت: 40 درصد ارتقا منزلت هر سازمانی در سایه تلاش کارکنان آن سازمان ایجاد میشود و این در حالی است که 60 درصد باقی متکی بر تجهیزات، امکانات تخصصی و نوین، حمایتهای درون و بیرون سازمانی و غیره است و در بیان دیگر مبتنی بر محبوبیت و مقبولیت نزد مردم است و این مقبولیت در سایه اقتدار، کارآمدی و محبوبیت در سایه رأفت و رفتار اخلاق مدارانه محقق میشود که خوشبختانه در این راستا نیروی انتظامی حداکثر تلاش خود را برای ارتقا استانداردسازی رفتار کارکنان به کار بسته است.
وی ادامه داد: گفتار، نوع رفتار و ادبیات، حرکات، سکنات و حتی نشست و برخاست صحیح یکایک کارکنان پلیس، یک امتیاز محسوب میشود که این مهم در افزایش منزلت سازمان تأثیرگذار است.
معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: باید تلاش شود تا نام نیروی انتظامی همواره بر تارک کشور بدرخشد و در بین سازمانها در رتبه نخست قرار گیرد که البته برای رسیدن به این هدف همه باید به سهم خودشان کوشش کنند و قطعا این دست یافتنی است.
سردار منتظرالمهدی افزود: نیاز است نیروهایی که در منظر مردم ادای وظیفه میکنند و به عنوان ویترین و در خط مقدم با مردم در ارتباط هستند، همواره پایش شوند و بدانند که اعمال و رفتار آنان ارتباط مستقیم و آنی و دو چندان با افزایش یا کاهش منزلت سازمانشان دارد و آنان به تنهایی میتوانند بر سرعت افزایش کسب امتیاز و منزلت اجتماعی پلیس بیافزایند.
وی افزود: هنگامی که پلیس وارد عمل میشود مردم باید اطمینان خاطر داشته باشند که این مأمور توانمند است و به حرفه خود واقف و تصمیماتش درست است و شبههای در خصوص عملکرد وی نداشته باشند، این میشود مقبولیت، یعنی ما را در حرفه خودمان قبول داشته باشند.
معاون اجتماعی ناجا تأکید کرد: باید به این باور برسیم که رفتار و گفتار یکایک کارکنان نمایانگر منش و رفتار مجموعه پلیس است، اگر یک مأمور با مردم رفتار مناسبی نداشته باشد ذهنیت جامعه نسبت به تمام کارکنان ناجا منفی میشود و موجبات نقصان منزلت و سرمایه اجتماعی سازمان میشود.
وی به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امروز جنگ قدرتها نیست بلکه جنگ رسانهها است اشاره و بیان کرد: باید ضمن تعامل تنگاتنگ با رسانهها از ظرفیت بی بدیل آنها در راستای انجام مأموریتها و همراهسازی مردم و جلب سرمایههای اجتماعی بهره ببریم و ممنون آنان باشیم، طبیعتا رسانهها چندمتری جلوتر از مسئولان هستند و در واقع افقهای جلوتر را عیان میکنند و البته این مهم باید در سایه تعامل و نظارت صورت پذیرد که بیشترین آورده را برای افزایش امنیت در جامعه داشته باشد.
سردار منتظر المهدی مجددا به مباحث مراقبت و اصلاح رفتار رسانهای تأکید کرد و گفت: یادمان نرود که امروزه در اتاقی هستیم که دور تا دور آن دیوار شیشهای هست و لاجرم همه رفتار ما میتواند در کسری از ثانیه رسانهای شود و این طبیعت عصر حاضر و ارتباطات است و هر شهروند میتواند خود یک رسانه باشد و البته این نباید خللی در انجام مأموریتها ایجاد کند و جرأت ورزی را از مأموران بگیرد. تعقل ، تفکر، تدبر و تأمل و دوراندیشی و سپس اقدام با طیب خاطر، یقینا ضریب خطا را کاهش میدهد و هیچ جای نگرانی در انجام آن نیست.
معاون اجتماعی ناجا در بخش دیگر از سخنانش بر تعامل با سازمانهای مردم نهاد تأکیدکرد و گفت: در قبل از جنگ جهانی، کنفوانسیونهای دنیا ناظر بر صلح و جنگ بود اما در طی دهههای اخیر اغلب کلید واژههای آن مبتنی بر شفافیت، پاسخگویی، مصالحه و مشارکت مردمی است و دنیا در آینده به دست سازمانهای بینالمللی مدیریت میشود و دولتمردان برای نفوذ در آن تلاش میکنند و البته در این بین نباید سازمانهای مردم نهاد و NGOها و تشکلها را نادیده گرفت و نقش آنان را ناچیز تلقی کرد بلکه باید در کنار آنها هم حمایت و هم نظارت کرد.