ماهان شبکه ایرانیان

۱۰ فیلم ترسناک برتر سال ۲۰۱۷ به انتخاب والچر

۷. فیلم The Devil’s Candyکارگردان استرالیایی‌شان بایرن (Sean Byrne) بالاخره ادامه‌ی فیلم محبوب سال ۲۰۰۹ خود با نام «The Loved Ones» را ساخت فیلمی که غزلی هوی‌متال گونه (heavy metal)، درامای فامیلی تحت تأثیر قرار دهنده و فیلم قاتل زنجیره‌ای ست که با شرارت شما را طلسم می‌کند


سال 2017 از اول تا آخر یکی از بهترین سال‌ها برای فیلم‌های ترسناک بود. این در حالی‌ست که باکس آفیس همیشه به نفع فیلم‌های به اجرا درآمده نبوده است و در برخی از موارد مانند فیلم والرین «Valerian» فروش بیش از این انتظار می‌رفت. اما فیلم‌هایی با بودجه کم و کیفیت بالای ایجاد وحشت در سالن‌های سینما کم نفروختند و بسیار پرمنفعت بوده‌اند.
اولین فیلم جوردن پیل (Jordan Peele) به نام «برو بیرون» Get Out هم ازلحاظ تاریخی یکی از فیلم‌هایی بوده است که تعلیق را در سینما به‌خوبی به نمایش کشیده است و هم جزء سه فیلم ترسناکی بوده است که توانسته حد 200 میلیون دلار فروش جهانی را بگذراند – دو فیلم دیگر فیلم «Split» از ام نایت شیامالان (M. Night Shyamalan) و فیلم «آن» It از اندی موچیتی (Andy Muschietti)‌ است. رقبایی که به دلیل بالا بودن کیفیت فیلم‌های ترسناک امسال در 10 فیلم برتر این لیست قرار نگرفته‌اند اما در آخر اشاره‌ای کوتاه به آن‌ها خواهیم کرد.
اما جالب این است که فیلم‌های پرفروش را که کنار بگذاریم فیلم‌های با کیفیت امسال حتماً زنی را در چلو و یا پشت دوربین داشته‌اند که باعث موفقیت فیلم شده‌اند. کسانی که حتی اولین تجربه‌ی ساخت فیلم خود را داشته‌اند. کارگردانانی چون جولیا دکورنو (Julia Ducournau) و آلیس لو (Alice Lowe) که کارگردان و نویسنده فیلم‌ها هستند، در اولین تلاش خود بسیار قوی ظاهرشده‌اند. بازی بازیگرانی چون لو، کارلا گویجینو (Carla Gugino)، گرانس ماریلیر (Garance Marillier)، اما بوت (Emma Booth) و کاترین واکر (Catherine Walker) نشان‌دهنده‌ی این است که آینده این ژانر به خاطر حضور زنان از پتانسیل خوبی برخوردار است.
10 . فیلم «روز مرگت مبارک» Happy Death Dayدختر شیطان دانشجو در روز تولدش در خوابگاه پسرانه از خواب بیدار می‌شود، با شرمساری به‌سوی منزلش ره سپار می‌شود و درراه رفتن به پارتی شبانه به قتل می‌رسد. این صحنه دقیقاً شبیه به فیلم‌هایی وحشتناک و خون آلودیست که در اول اتفاق می‌افتد و دیگر اثری از آن در فیلم نخواهیم دید اما در این فیلم این‌گونه نیست و این اتفاق بارها و بارها برای بیننده تکرار می‌شود. دختر داستان نمی‌فهمد که چرا این اتفاق مدام تکرار می‌شود اما متوجه می‌شود برای اینکه بتواند به زندگی ادامه دهد و یا با خیال راحت بمیرد باید قاتل خود را پیدا کند. فیلم‌هایی این‌چنین می‌تواند بسیار زود خسته‌کننده شوند اما فیلم بسیار باهوش عمل می‌کند و به این موضوع آگاه است و قبل از اینکه بیننده برایش جوک بسازد و مسخره‌اش کند خود وارد عمل می‌شود و دستش را رو می‌کند. فیلم به‌اندازه‌ی اسمش شیرین است و هنرپیشه تازه‌کار فیلم هم در نقش سرکرده‌ی پرسروصدای گروه دخترانه بسیار خوب عمل کرده است. فیلم باوجود ژانر خاصش توانسته بیش از 100 میلیون فروش داشته باشد.
9. فیلم Creep 2مارک دوپلاس (Mark Duplass) و پاتریک برایس (Patrick Brice)‌ی نویسنده-کارگردان، یک ادامه‌ی مقبول را برای فیلم کو بودجه‌ی سال 2014 خود ساخته‌اند، فیلمی که در آن دوپلاس در نقش قاتل زنجیره‌ای دوست‌داشتنی قبل از به قتل رساندن قربانیان خود با آن‌ها طرح دوستی می‌ریزد. این بار دزیره اخوان (Desiree Akhavan)‌ در نقش فیلم‌بردار و تدوین گر وارد داستان می‌شود. شخصیت دوپلاس در این فیلم از جوزف (Josef) به ارون (Aaron) تغییر نام داده است و با دزیره در کابینی در افتاده یک روز را می‌گذراند. این فیلم شما را کاملاً معذب می‌کند. کاملاً نقش قاتل زنجیره‌ای را در ذهن شما می‌شکند و این در حالیست که بازی دوپلاس کاملاً در حالتی وحشت‌آور و ترساننده به نمایش درآمده است، حضور اخوان و بازی با اعتمادبه‌نفس و شخصیت قوی او نیز در انتقال حس ناخوشایند ناراحتی و معذب بودن بی‌تأثیر نیست.
8. فیلم «پیش کینه» Prevengeآلیس لو در فیلم بازی کرده، فیلم‌نامه‌اش را نوشته و آن را کارگردانی کرده است. و فیلمی یکی از بهترین و تاریک‌ترین فیلم‌هایی است که امسال به اکران درآمده است. لو نقش روث (Ruth) را بازی می‌کند، زنی حامله در که عزای پدر بچه‌اش نشسته و در طول غمگساری برای پدر بچه از جنین عصبانی‌اش فرمان‌برداری می‌کند و کمر به قتل چندین نفر می‌بندد. وحشت از حاملگی خود یک ژانر است! اما معمولاً زنان حامله آن‌قدر -که لو به روث در این فیلم فرصت کار و در مرکز بودن داده است- فرصت و جایگاه نمایش نمی‌گیرند. نتیجه‌ی این کار یکی از قوی‌ترین کارهای ترسناک امسال شده است، مخصوصاً در سالی که نقش‌های اصلی و ساخت فیلم‌های ترسناک بیش از هرزمانی بر عهده‌ی زنان بوده است. این خود نشانگر این است که اگر زنان فرصت تعریف داستان‌هایشان را داشته باشند نتیجه می‌تواند بسیار دل‌نشین و مطلوب باشد.

7. فیلم The Devil’s Candyکارگردان استرالیایی‌شان بایرن (Sean Byrne) بالاخره ادامه‌ی فیلم محبوب سال 2009 خود با نام «The Loved Ones» را ساخت فیلمی که غزلی هوی‌متال گونه (heavy metal)، درامای فامیلی تحت تأثیر قرار دهنده و فیلم قاتل زنجیره‌ای ست که با شرارت شما را طلسم می‌کند. اتان امبری (Ethan Embry)‌ در نقش فردی طرفدار موزیک هوی‌متال و هنرمندی تأثیرگذار ظاهر می‌شود که سرپرست خانواده‌ای از رده‌ی متوسط و در تلاش برای گذران زندگی ست. نمی‌توانند در مقابل وسوسه‌ی خرید خانه‌ای زیر قیمت بازار بایستند، اما فردی که خانه را به آن‌ها می‌فروشد به آن‌ها نمی‌گوید که صاحب‌خانه‌های سابق توسط پسرشان به قتل رسیده‌اند و شیطان پسر را وادار به انجام این کار کرده است. فیلم پر از قطعه‌های پرسروصدای گیتار است و رابطه‌ی پدر-دختری تحت تأثیر قرار دهنده و آتش و آتش … !
6. فیلم «بازی جرالد» Gerald’s Gameبه نظر می‌رسد فیلم اقتباسی از داستانِ مایک فلنگن (Mike Flanagan) از استفان کینگ (Stephen King) فیلم ترسناکی برای بزرگ‌سالان باشد. کارلا گویجینو (Carla Gugino) و بروس گرین‌وود (Bruce Greenwood) در نقش جسی (Jessie) و جرالد (Gerald)، زوج داستان هستند که در تلاش برای هیجان‌انگیز نگه‌داشتن رابطه‌شان به سفر رفته‌اند. جسی خود را آماده‌ی ماجراجویی می‌داند اما تخیلات جرالد به بیراهه می‌کشد و کار از کار می‌گذرد. در پی اتفاقاتی جسی با دستبند به تخت بسته می‌شود، جرالد براثر سکته‌ی قلبی می‌میرد و جسی دست‌بسته و بی امید می‌ماند. بازی گجینو در این فیلم فوق‌العاده است، قربانی که به تخت بسته‌شده و ناخودآگاهی که برای نجات تلاش می‌کند. بازی گوجینو شکنندگی و قوت زنان را باهم به‌خوبی به نمایش کشیده است.
5. فیلم «کشتن گوزن مقدس» The Killing of a Sacred Deerیورگوس لانتیموسِ (Yorgos Lanthimos) کارگردان، در ساخت دنیای سه‌بعدی و قابل‌لمس برای بیننده بسیار قابل است، دنیاهایی که نمایانگر آینه‌وار دنیای خودمان نیستند بلکه دنیاهایی هستند که در آن‌ها کنش‌ها و هنجارها کمی متفاوت تراز اجتماع واقعی ست که در آن زندگی می‌کنیم. فیلم‌هایش شبیه به کابوسی طولانی و ناراحت‌کننده است. ‍شبیه به فیلم قبلی این کارگردان «خرچنگ» The Lobster، این فیلم هم مانند کمدی تلخ و عجیب با احساساتی اروپایی شروع می‌شود اما به قول نویسنده‌ی والچر، در نقطه‌ای این حس تماشا کردن کمدی تلخ تمام می‌شود و جای خود را به حس ترس از تماشای یک فیلم ترسناک به‌تمام‌معنا می‌دهد. تنش فیلم به‌قدری زیاد است که بدنتان سعی در فرار از این حس خواهد داشت حتی بااینکه تماشا نکردن فیلم برایتان غیرقابل انجام خواهد بود.
4. فیلم «سگ‌های شکاری عشق» Hounds of Loveواقعیت جالب این است که استرالیایی‌ها فیلم‌های حومه شهری ترسناک خوبی می‌سازند. (مثل  Lake Mungo و The Snowtown Murders) این فیلم اولین تجربه‌ی بن یانگ (Ben Young) است که درباره‌ی نوجوانی دبیرستانی و یاغی ساخته‌شده است که توسط زوجی دزدیده می‌شود، زوجی که نوجوانان را می‌دزدند از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند و سپس آن‌ها را می‌کشند. کار فوق‌العاده‌ای که یانگ در این فیلم در انجام آن بسیار موفق بوده است، این است که قسمت اعظم صحنه‌ها و اتفاقات ناگوار داستان خارج از صحنه و به‌دوراز چشم دوربین اتفاق می‌افتند. او خوب می‌داند که نشان دادن صحن‌های دل‌خراش وقتی با یک گذر کوتاه برای بیننده قابل‌لمس است دیگر بی‌معنی ست. اما بازهم این نقش زن داستان است که خوش درخشیده است. زنی که خود در رابطه‌ای مریض و آزاردهنده گیر افتاده و در زجر دادن قربانی همدستی می‌کند کسی که خود درگیر دوست مریض و روانی‌ست . دوستی که درصحنه‌ی آخر فیلم یکی از اعصاب‌خردکن‌ترین و تأثیرگذارترین صحنه‌های پایانی فیلم‌های امسال را رقم‌زده است.
3. فیلم A Dark Songاین فیلم اولین فیلم کارگردان ایرلندی لیام گوین (Liam Gavin) است که با نمایشی قوی از غم و از دست دادن بر روی پرده‌ی سینما ظاهرشده است.داستان زنی را دنبال می‌کند که برای برقراری ارتباط با پسر مرحومش در تلاش است، تلاشی که به وسواسی فکری و مریض گونه تبدیل‌شده است. کسی را استخدام می‌کند تا او را در راه برقراری ارتباط با روح پسرش راهنمایی کند. نکته‌ی جریان این است که زمانی که خانه برای برقراری ارتباط آماده شود هیچ‌کس اجازه‌ی خروج از منزل را ندارد، مگر پس از برقراری ارتباط! حالا در این خانه‌ی دورافتاده است که اتفاق‌ها پشت سر هم می‌افتند. آیا راهنما یک شارلاتان است؟ چیزی که مشخص است این است که زمانی که در را به روی مردگان باز می‌کنی باید آماده‌ی هر چیزی بود.
2. فیلم «خام» Rawوقتی سال پیش اولین کار از کارگردان فرانسوی جولیا دوکورنو (Julia Ducournau) در جشنواره‌ها به اکران درآمد، حسابی منتقدین را تحت تأثیر قرارداد، فیلم بالاخره در مارچ در آمریکا به اکران درآمد.فیلم ادغام بلوغ و آدم خواریست، دختری که ازلحاظ آکادمیک بسیار سطح بالایی دارد اما در اجتماع موفق نیست در تلاش برای رقابت با خواهر بزرگتریست که بسیار در بین افراد محبوب است. همین کافیست که او را ناراحت کند اما اتفاقی نیز می‌افتد که مزید بر علت ناراحتی‌هایش می‌شود.بازیگر نقش دختر داستان، گرانس ماریلیر (Garance Marillier) نشان داده که استعداد جدید و هنرمندیست و با راهنمایی‌های دوکورنا توانسته نقش این دختر را در مرز ترسناک نوجوانی و بلوغ را به‌خوبی به تصویر بکشد. فیلم بالفطره اهل خون و خون‌ریزی و نشان دادن خشونت بی‌حدواندازه و شدید نیست اما به‌اندازه کافی برای ترساندن ما از این موضوع استفاده‌شده است.
1. فیلم «برو بیرون» Get Outسروصدایی که برای فیلم راه افتاده را تمام و کمال باور کنید. فیلم اول جوردن پیل، خنده‌دار، ترسناک و یکی از بهترین و برنده‌ترین تکه‌های تفسیرهای اجتماعی در سینمای تعلیقی جهان است. داستان رفتن پسرکی سیاه‌پوست به خانه‌ی دوست‌دختر سفیدپوستش برای ملاقات خانواده‌ی او و کشف صحنه‌ای نگران‌کننده در آن میان، انتخاب اول والچر برای بهترین فیلم ترسناک سال است. زمانی که فیلم در حال نمایش برعکس انتظارات از این ملاقات و کاراکترهایش با نژادهای مختلف فیلم است، به نقطه‌ی اوج و تحول تاریخی سینما دست پیدا می‌کند. فیلم سال 2017 را با نقدهای عالی و فروشی فوق‌العاده شروع کرد و در انتظار جوایز زیاد و رقابت سنگین با دیگر فیلم‌ها برای به دست آوردن این جوایز به پایان می‌رساند. جالب این است که منتقدین سفت‌وسخت پشت این فیلمِ ژانر ترسناک هستند.

دو فیلم دیگر هم که امسال سروصدا کردند ولی در این لیست قرار نگرفتند و به دلیل فروش فوق‌العاده در گیشه بهتر است به آن‌ها هم نگاهی بی اندازیم را هم در زیر ببینید:

«آن» IT

داستانی اقتباسی از رمان استفان کینگ (Stephen King) و با کارگردانی اندی موسچیتی (Andy Muschietti) است. 7 کودک که در مدرسه مورد آزار قرار می‌گیرند، در طی اتفاقاتی متوجه می‌شوند که همه توسط دلقکی تعقیب می‌شوند و آزار می‌بینند. در تلاش برای پیدا کردن دیگر کودکان و مخصوصاً برادر کوچک یکی از دوستانشان به مقابله با دلقک می‌روند و در طی داستان با صحنه‌هایی دلهره‌آور از این رویارویی‌ها مواجه می‌شویم. فیلمی ک به نظر من می‌توانست خیلی بهتر از این‌ها زا آب درآید اما فروشی بی‌نظیر داشته است.

فیلم دیگری که شاید بد نباشد به آن اشاره‌کنیم فیلم «آنابل: آفرینش» Annabelle: Creation است. فیلم به کارگردانی دیوید سندبرگ (David F. Sandberg) ساخته‌شده و درواقع ادامه‌ای برای فیلم «آنابل» در سال 2014 و چهارمین قسمت از سری فیلم‌های «» The Conjuring است. فیلم درباره‌ی مرگ دخترکی در خانه‌ایست که حالا خواهری روحانی و 6 دختر را در خود جای‌داده است مواجهه آن‌ها با دخترک و تسخیر شدن توسط روح او اتفاقاتی که برای آن‌ها می‌افتد مرکز توجه فیلم است. فیلمی که شاید می‌توانست در لیست 10 تایی بهترین‌ها قرار بگیرد اما کیفیت بالای دیگر فیلم‌ها این اجازه را به او نداد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان