در سالهای اخیر، شیوهی طبابت، رفتار نادرست، دریافت ویزیت و هزینههای نامتعارف و مطبهای غیراستاندارد پزشکان موجب نارضایتی عمومی شده و رسانهای شدن این موارد نیز، اعتراض بسیاری از پزشکان را برانگیخته است.
به گزارش به نقل از ایسنا، پزشکان از جمله کسانی هستند که بیشترین ارتباط را با مردم دارند و اکثر مراجعهکنندگان پزشکان همگی از مشکل یا بیماری خاصی رنج میبرند، از اینرو رعایت اخلاق حرفهای و حفظ کرامت انسانی، درک کردن و گوش سپردن به صحبتهای بیماران و پذیرش بیمار در مطب و ساختمانهای استاندارد از جمله مواردی است که انتظار میرود از سوی پزشکانی که مبالغ هنگفتی بابت انجام وظیفه خود دریافت میکنند، رعایت شود.
در شرایطی که درآمد یک کارمند یا کارگر ایرانی یک پنجم درآمد همتای غربیاش هم نیست، پزشکان متخصص ایرانی چندین برابر همتایان خودشان در کشورهای غربی درآمد دارند، اما آیا خدماتی که بیماران میدهند نیز چندین برابر همتایان غربیشان هست؟!
برای بررسی وضعیت ارائهی خدمات درمانی به یکی از کلینیکهای دولتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تبریز مراجعه میکنیم.
در لحظه ورود به این کلینیک با ساختمانی روبرو میشویم که گویی از هجوم بیشمار بیماران بومی و غیربومی در حال انفجار است. با وجود به اتمام رسیدن زمان اخذ نوبت حضوری و دریافت برگه پذیرش، باجههای دریافت نوبت به اصرار بیماران بهویژه بیماران غیر بومی همچنان باز بوده و هر لحظه بر شمار مراجعهکنندگان افزوده میشود. همچنین پس از دریافت برگه پذیرش هیچ اطلاعی مبنی بر بازه زمانی دقیق حضور بیمار در مطب پزشک وجود ندارد.
ویزیت چند نفری بیماران توسط برخی پزشکان
به مطب پزشکان در این کلینیک که مراجعه میکنی، همه چشمها به در مطب دوخته شده، ترتیب نوبتها رعایت نشده و شاهد ویزیت چهار نفره بیماران از سوی برخی پزشکان هستیم.
یکی از مراجعان در اعتراض به ویزیت چندنفری بیماران توسط یکی از متخصصان خون بیان میکند: کجای دنیا چند بیمار را باهم ویزیت میکنند! رعایت حریم شخصی، حفظ شأن و شخصیت بیمار از جمله مواردی است که باید مورد توجه پزشکان قرار گیرد. مگر پزشکان قسم نخوردهاند، پس چرا شاهد نادیده گرفته شدن اصول اخلاقی و حرفهای از سوی برخی پزشکان هستیم! رفتار نادرست برخی پزشکان سبب منفی شدن دیدگاه مردم نسبت به همه آنان شده است.
خانم دیگری در اینباره میگوید: من یک زن هستم. شاید نخواهم مشکلاتم را در حضور یک مرد غریبه مطرح کنم. فکر نمیکنم کسی دوست داشته باشد که مشکلاتش را در حضور چند غریبه با پزشک در میان بگذارد.
این در حالی است که چندی پیش دکتر «محمدحسین صومی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به زمان استاندارد ویزیت برای هر بیمار گفت: زمان استاندار برای ویزیت هر بیمار حدود10 الی 15 دقیقه است که میکوشیم تا این استاندارد در کلینیکهای دولتی رعایت شود و راهاندازی سیستم ارجاع و پزشک خانواده تا حدی این مشکل را برطرف خواهد کرد.
وقتی بیمار ناز پزشک را میکشد!
سر و صدا در گوشهای دیگر از این کلینیک حواس ما را به خود جلب میکند، چند تن از بیماران بلافاصله پس از ورود به مطب بازمیگردند و پزشک بهدنبال آنان در حالی که کلی پرونده زیر بغل دارد، با بیان اینکه «از قبل اطلاع داده بودم که در این ساعت گرفتار هستم»، بیرون میرود.
بیمار اول در اعتراض به این اقدام پزشک متخصص خون میگوید: دکتر با بیمار قبلی حرفش شد. قهر کرد و رفت! هر چه التماسش کردم که مرا ویزیت کند، نپذیرفت. حالا که نوبت گرفته و وقت صرف کردهام، چه کسی پاسخگو است؟ مسئولان کجایند تا از این وضعیت هم بازدید کنند و به حرف ما گوش کنند. پس از طی پروسهای طولانی موفق به دریافت نوبت اینترنتی شده بودم و 45 دقیقه منتظر بودم تا ویزیت شوم که دکتر متخصص خون با بیمار قبلی مشاجره کرد و با بیان اینکه از قبل به پذیرش اطلاع داده بود که وقت ندارد، مطب را ترک کرد. مطمئناً کسی از روی دلخوشی به اینجا نیامده، چه کسی پاسخگوی هزینه و وقت تلف شده مردم است.
فردی دیگری با گلایه از بینظمی موجود در این کلینیک بیان میگوید: بیش از نیم ساعت شماره به دست منتظرم تا اسمم را بخوانند. اما هرکس از راه میرسد چند کلمهای با مسئول پذیرش رد و بدل کرده و داخل مطب میرود «بین مریض» دیگر چه صیغهای است؟!
مسئول پذیرش یکی از پزشکان در پاسخ به این ادعا اظهار میکند: باور کنید اگر شما جای من پشت این کانتر ایستاده بودید، تاکنون دیوانه شده بودید. اکثر مراجعان ما انگار درک درستی از نوبت و لزوم رعایت آن ندارند. یکی میآید و میگوید از راه دور آمده و آن دیگری میگوید تازه از اتاق عمل بیرون آمده، باجههای نوبتدهی که تابع مقررات بوده و تاکنون که ساعت هفت عصر است، همچنان بیمار پذیرش میکنند. با این وضعیت پزشک چارهای جز ویزیت چند نفره ندارد.
معاینهی بیمار، حلقهی مفقودهی طبابت برخی پزشکان
دختر جوان دیگری با بیان این مطلب میگوید: این مورد تنها به این کلینیک اختصاص ندارد و در مراجعاتم به پزشکان، از حدود 10 پزشک تنها نیمی از آنان مرا معاینه کردهاند. بسیاری از پزشکان حتی سرشان را بلند نمیکنند که بیمار را ببینند و تنها به نسخهنویسی بدون معاینه اکتفا میکنند.
مرد سالخوردهای نیز در ادامه بیان میکند: دکترهای قدیمی همیشه فشار خون و ضربان قلبم را چک میکردند. اما پزشکان امروزی انگار از ارتباط چشمی و دست زدن به بیمار میترسند.
زن بارداری که همراه یکی از بیماران آمده بود در این حین گفت: چنین تصور نکنید وضعیت مطبهای خصوصی بهتر است، خود من تحت کنترل یکی از مشهورترین متخصصان زن استان هستم، همیشه در مطبش چندین ساعت منتظر آمدنش میمانیم و پس از آمدن پنج نفر را یکجا ویزیت میکند، بارها در مورد خود من اتفاق افتاده که پزشک حتی حوصله نداشت پاسخ آزمایشم را دقیق بخواند، سرسری رد شده و مشکل اساسی من را ندیده بود و چون خودم قبلاً در اینترنت جستجو میکردم، به دکتر یادآوری میکردم این مورد آزمایش من مشکل دارد!!! در حالی که میدانید بارداری چقدر دوران حساسی است و یک سهلانگاری پزشک میتواند جان مادر و کودک را به خطر بیندازد.
وضعیت فیزیکی اسفناک برخی مطبها
وضعیت نابسامان مطبهای پزشکان، پرداخت هزینههای گزاف ویزیت و برخی خدمات اجباری و هزینه بر در مطب مانند اسپیرومتری، سونوگرافی و ... ، وضعیت نامناسب مراکز درمانی و مطبها و نبود جلوههای بصری از دیگر مشکلاتی است که بسیاری از بیماران را به ستوه آورده است.
بیماران حاضر در یکی از مطبهای غیردولتی با تایید این مطلب میگویند: پزشک متخصص ریه در مطبی در زیرزمینی تاریک و نمور بیمار ویزیت میکند و این در حالی است که این فضا به هیچ عنوان مناسب حال یک بیمار ریوی با مشکلات تنفسی نیست! باوجود پرداخت هزینهی ویزیت 45 هزار تومانی حتی صندلی پلاستیکی هم به تعداد کافی در این مطب وجود ندارد و بیمار مجبور است تا سررسیدن نوبت، سرپا بایستد.
نادیده گرفته شدن اصول اخلاقی و حرفهای از سوی پزشکان، استاندارد نبودن کلینیکهای تخصصی، درمانی و مطبهای پزشکان، نبود زمانبندی دقیق برای مراجعهی حضوری، معاینه نکردن بیماران از سوی برخی پزشکان از جمله مشکلاتی است که در اکثر بیمارستانها، مطبها و مراکز درمانی مشاهده میشود و این در حالی است که پزشکان با مباحث روانشناختی آشنا بوده و باید حفظ کرامات انسانی را در اولویت قرار دهند، چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز همواره تأکید کردهاند که مسئولان کاری کنند، بیمار جز هم و غم بیماری مشکل دیگری نداشته باشد.
البته ناگفته نماند، پزشکان زیادی نیز هستند که با حوصله و با مسئولیت تمام، پای صحبت بیماران مینشینند، کرامت آنها را حفظ میکنند و مرهم دردهای بیمارانشان میشوند، هزینه میکنند و فضای مطبهای خود را در شأن مراجعانشان تزئین کرده و فقط به قصد درمان بیماران وارد مطب میشوند!، اما در کنار آنها پزشکانی هم هستند که متأسفانه به این موارد پایبند نیستند و امیدوارم مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور با اتخاذ تدابیری مانع از بروز این مشکلات شوند.