آذر در باکس آفیس هفتگی سینمای ایران

سینما‌دوستان روزچینی سلام. در آغازین روزهای زمستان سری به باکس آفیس هفتگی فیلم‌های ایرانی می‌زنیم تا ببینیم کدام فیلم‌ها گیشۀ موفقی داشته‌اند. هفتۀ گذشته، طبق انتظار، فیلم‌های کمدی در صدر جدول فروش قرار داشتند. یکی از فیلم‌های غیر‌کمدی جدول پرفروش‌ترین‌ها  آذر است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

آذر در باکس آفیس هفتگی سینمای ایران

سینما‌دوستان روزچینی سلام. در آغازین روزهای زمستان سری به باکس آفیس هفتگی فیلم‌های ایرانی می‌زنیم تا ببینیم کدام فیلم‌ها گیشۀ موفقی داشته‌اند. هفتۀ گذشته، طبق انتظار، فیلم‌های کمدی در صدر جدول فروش قرار داشتند. یکی از فیلم‌های غیر‌کمدی جدول پرفروش‌ترین‌ها  آذر است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

باکس آفیس فیلم‌های ایرانی – هفته اول دی

رتبهنام فیلمهفته اکرانتعداد سالنفروش هفتگی (تومان)مجموع فروش
1آینه بغل21452,247,616,0004,800,585,000
2خالتور7144554,663,0005,694,537,000
3ثبت با سند برابر است4117372,251,0002,317,784,000
4قاتل اهلی468269,529,0001,824,802,000
5آذر329141,067,000543,894,000
6حریم شخصی132118,266,000151,892,000
7شکلاتی33987,667,000288,771,000
8صفر تا سکو42349,499,000303,217,000
9وقتی برگشتم…32745,541,000198,770,000
10قهرمانان کوچک112544,239,0002,427,956,000

 

آذر
محمدرضا گلزار در فیلم آینه بغل

آینه بغل، میلیاردی پیش می‌تازد

فیلم لاکچری آینه بغل در دومین هفتۀ اکرانش در صدر جدول فروش قرار دارد و نسبت به فیلم خالتور در زمان کمتری به فهرست چند میلیاردی‌ها پیوست. اگر روال فروش جدیدترین ساخته منوچهر هادی به همین شکل پیش برود باید منتظر رکوردشکنی این فیلم کمدی بود. خالتور هم سایه‌به‌سایه در تعقیب آینه بغل است و در هفتمین هفتۀ اکرانش در مجموع به رقم 6 میلیارد تومان نزدیک شد و دومین فیلم پرفروش هفته گذشته شد. ثبت با سند برابر است و قاتل اهلی هم همچنان در رتبۀ سوم و چهارم باکس آفیس هفتگی قرار دارند. فیلم سینمایی آذر هم مانند هفتۀ قبلش در پلۀ پنجم پرفروش‌ترین‌ها متوقف مانده است.

چرا عصبانی نیستم؟!

بعد از مدتها از توقف فیلم‌هایی نظیر خانه دختر و عصبانی نیستم، آشغال‌های دوست داشتنی، خرس و‌… سرانجام زمزمه‌های رفع توقیف برخی از این فیلم‌ها به گوش رسید و در دل سینماگرانی که فرزندانشان در پس پرده سینما نگه داشته شده بود، بارقۀ امیدی درخشید. رضا درمیشیان یکی از فیلم‌هایی بود که اهالی سینما منتظر اکرانش بودند. حتی مجوز اکران هم گرفت و عوامل پای امضاء قرارداد اکران هم رفتند و خبر اکران در تاریخ مشخص (آذر 96) هم پخش شد که سر بزنگاه باز جلوی اکران این فیلم گرفته شد. ادعا شد که این فیلم بدون مجوز ساخته شده است و کارگردان مجوز و تاریخ فیلمبرداری‌اش را به‌صورت مستند منتشر کرد تا مسئولی که این ادعا را کرده بود حرفش را اصلاح کند. این «شل کن سفت کن‌ها» صدای خیلی‌ها را در آورد. چرا باید مانع اکران فیلمی شد که همۀ مراحل قانونی را طی کرده است؟! خیلی‌ها با صدای بلند اعلام کردن ارشاد باید پای مجوزش بایستد!

آذر
نوید محمدزاده و باران کوثری در فیلم عصبانی نیستم

حال کارگردان عصبانی نیستم خوب نیست!

در این میان رضا درمشیان که فیلمش بارها بازبینی شده و مجوز گرفته است در واکنش به اکران‌نشدن فیلمش تنها نوشت: «عصبانى نیستم اما بى‌نهایت ناامید، ناامید، ناامید، غمگین، دلسرد، تنها، تنها، تنهاتر، افسرده، تلخ، تلخ‌تر هستم….
عصبانى نیستم هر چند فیلمم به راحتى ذبح و قربانى مى‌شود، چون سازنده‌اش در هیچ اردوگاه سیاسى‌اى نیست و هیچ پشتوانه‌اى ندارد. …عصبانى نیستم اما … شرایط و حال خوبى ندارم.»

کاش کسی بیاید و روراست و پوست‌کنده بگوید چرا بعد از این‌همه بازبینی، دریافت پنج پروانه نمایش و سه بار ثبت تاریخ اکران در شوراى صنفى، چرا اکران عصبانی نیستم طلسم شده است؟

این فیلم چه حرف هولناکی زده یا چه ابتذالی را رواج داده یا چه دروغی گفته است که دست از سرش بر نمی‌دارند؟!

آذر زیر سایه سنگین خانوم بازیگر

فیلم سینمایی آذر به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی سومین هفتۀ اکرانش را پشت‌سر می‌گذارد و با فروش 141,067,000 تومانی در هفتۀ گذشته، پنجمین فیلم پرفروش هفته شد. فیلمی که حواشی مخصوص به خودش را داشت. از طرفی ادعای بهناز شفیعی مربی موتورسواری خانم کریمی و بدلکار برخی از صحنه‌های آذر مبنی بر اینکه که او را در اکران به کل نادیده گرفتند تا این‌چنین گمان شود که همۀ صحنه‌های موتورسواری فیلم را خود خانوم سوپراستار انجام داده است. از‌طرفی‌دیگر، گلایه و شکوایه حمیدرضا آذرنگ بازیگر نقش اول مرد آذر!

آذر
حمیدرضا آذرنگ و نیکی کریمی در نمایی از فیلم آذر

اگر نگاهی به پوسترهای فیلم بکنیم می‌بینیم که نشانی از بازیگر اول مرد فیلم نیست و تنها تصویر کریمی و هومن سیدی روی تبلیغ‌ها وجود دارد!

آذرنگ که به‌شدت از نادیده‌گرفته‌شدن سایر بازیگران اصلی و عوامل فیلم و تأثیرگذاری نیکی کریمی روی ساخت فیلم شاکی است، بدون نام‌بردن مستقیم از نیکی کریمی، حتی مدعی شد سایۀ خانوم تهیه‌کننده روی این فیلم به حدی سنگین بوده که کارگردان جوان در طول کار می‌خواسته فیلم را رها کند و برود! آذرنگ که از بازیگران کهنه‌کار و کاربلد تئاتر نیز هست، در واکنش به تأثیر نیکی کریمی گفت: «این خانم محترم چرا نمی رود برای خودش یک فیلم شخصی بسازد؟ !»

البته تا این لحظه محمد حمزه‌ای که اولین تجربه کارگردانی‌اش را با فیلم آذر شروع کرده، دربارۀ این حواشی حرفی نزده است، ولی مسلماً ساختن فیلمی که سرمایه‌گذار بازیگر نقش اول فیلم بوده، در نوع خودش تجربۀ سختی بوده است!

آذر؛ قصۀ نخ‌نمای زنان قربانی!!!

باز هم زن و سختی‌های زن‌بودن در جامعه، دستاویز ساخت یک اثر سینمایی شد. فیلمی که قرار است ما را با خود همراه کند تا پا به پای آذری برویم که می‌خواهد در دل مردسالاری غالب بر همۀ شئون جامعه، بار زندگی‌اش را با عزت نفس و به دور از جلوه‌گری‌های زنانه پیش ببرد.

همۀ این تعابیر، زیبا و لازم هستند اما این فیلم تا چه اندازه می‌تواند از حد یک نمایش سطحی فرا برود؟!

آذر
نیکی کریمی در فیلم آذر

 آذر، زن قهرمان موتور‌سوار!

نیکی کریمی را پیش از این در فیلم‌هایی مانند واکنش پنجم، دو زن و هزاران زن مثل من در قالب نقش‌هایی این‌چنینی به یاد داریم. حال باید دید به جز صحنه‌هایی که نقش اول زن ما مجبور می‌شود خودش پیک موتوری شود، چه چیز اضافه و جدیدی دارد؟ زنی که مجبور است گلیم خودش را از آب بکشد! زنی که نمی‌خواهد تحت فشار نگاه‌های جنسی جامعه له شود! زنی که با وجود همۀ فداکاری‌هایش به او خیانت می‌شود!

آذر را به روایت‌های گوناگون و حتی بهتر و کامل‌تر در فیلم‌هایی مانند سارا، سگ‌کشی، واکنش پنجم، کافه ترانزیت و… دیده‌ایم.
حالا آذر روایت دگرگونه و باورپذیر از یک درد همیشه تازه است یا فقط نمایشی تکراری و سطحی از زنی است که قربانی می‌شود؟!

آذر
از چپ، حمیدرضا آذرنگ، مهران نائل، هستی مهدوی فر و نیکی کریمی در نمایی از فیلم آذر

آذر قربانی است یا قهرمان؟

داستان آذر دربارۀ زنی است که در یک خانوادۀ متوسط جامعه زندگی می‌کند. همسرش در یک دعوای خانوادگی ناخواسته جوانی را می‌کشد و به زندان می‌افتد و او برای اینکه زندگی را اداره کند مجبور می‌شود پیک موتوری رستوران خودش شود! شوهر آذر برای اینکه بتواند از زیر بار مجازات سنگین قتل جان به در ببرد از آذر می‌خواهد تا ماجرای دعوا را ناموسی جلوه بدهد و… .

بازیگران: نیکی کریمی، حمیدرضا آذرنگ، فرید سجادی حسینی، هستی مهدوی، لیلا زارع، مائده طهماسبی، مهران نایل، شیرین آقا کاشی، مانیا علیجانی پژمان جمشیدی و هومن سیدی

شاید عده‌ای بگویند باید آن‌قدر این دردها و زخم‌ها را به رخ کشید تا زنان، مردان و مسئولان به خود بیایند و جو جامعه را برای زندگی و پیشرفت زنان مناسب‌تر کنند… . بله این حرف منطقی است، اما نقش منحصر‌به‌فرد سینما و خلاقیت یک سینماگر در نوع نمایش این مسائل کجاست؟!

آذر را در سینما ببینید و دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید؟📽🎞🎬

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر