کار کردن از خانه می‌تواند جایگزین خوبی برای یک اطاقک در اداره باشد. نکته کلیدی موفقیت این است که محیطی برای خود فراهم کنید که به شما اجازه تمرکز کردن می‌دهد. قطعا می‌توانید در عین حال هم راحت باشید، هم فعال. 9 روش برای ایجاد محیط ایده آل برای کار از خانه را به خاطر بسپرید:

1-محیطی بر اساس نیازهای خود انتخاب کنید:

دوست دارید خلاقیت خود را تقویت کنید، یا ترجیح می‌دهید در محیط آرامی کار کنید که به شما اجازه محاسبه کردن می‌دهد؟ ممکن است بسته به پروژه، یک روز روی مبل راحتی کار کنید، روز دیگری سر میز غذاخوری. مشخص کنید که روزتان را معمولا چطور می‌گذرانید؟ مثلا آیا صبح‌‌ها خلاق‌ترید؟ پس از آن زمان روز برای نوشتن یا ایده پردازی استفاده کنید. بعد از ظهرها می‌توانید ریلکس‌تر باشید و روی مبل راحتی به ایمیل‌های خود جواب دهید و کارهایتان را تکمیل کنید.

2-منظم باشید.

چه از دفتر خانگی کار کنید، چه از آشپزخانه یا اتاق پذیرایی، اگر اطرافتان شلوغ باشد شما را به یاد کارهای خانه خواهد انداخت و نمی‌توانید تمرکز کنید. وقتی از خانه کار می‌کنید، محیطی را انتخاب کنید که کم‌تر شلوغ باشد. این به شما کمک می‌کند متمرکز بمانید.

3-آماده شوید.

بسیاری افراد فکر می‌کنند کار کردن از خانه به معنای پوشیدن پیژامه و روشن بودن تلویزیون در پس زمینه است. این تصور صحیحی نیست. باید همانند محل کار آماده شوید. عادت کنید که صبح‌ها لباس مناسب بپوشید، برای خود یک لیوان قهوه بریزید و هرکار دیگری که به شما کمک می‌کند تمرکز کنید را انجام دهید. کارهای روزانه خود را یادداشت کنید تا هدفمند کار کنید.

4-در محل مناسب بنشینید.

اگر سر میز ننشسته‌اید، اطمینان پیدا کنید که حداقل یک میز کوچک در دسترس شما هست. حتی اگر کاغذهای بسیاری نداشته باشید، فضایی برای گذاشتن گوشی تلفنتان و لیوانی از آب خواهید داشت. لپ تاپ خود را روی میزی قرار دهید تا به سطح چشمی شما برسد و فشار روی گردنتان را کاهش دهد.

5-چراغ‌ها را روشن کنید.

نور طبیعی بسیار عالی است ولی ممکن است روی صفحه کامپیوترتان نور بیافتد. اگر این اتفاق نمی‌افتد و منظره پنجره حواستان را پرت نمی‌کند، می‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید و گرنه پرده‌ها را ببندید و چراغ روشن کنید. چراغ رومیزی و آباژور هم نور متمرکزی روی محیط کار شما می‌اندازد.

6-محیط کارتان را به خوبی بچینید.

یکی از مزایای کار کردن از خانه این است که می‌توانید به سلیقه خودتان محیط کارتان را ایجاد کنید. مهم‌ترین مسئله، ایجاد محیطی است که با وجود راحتی به شما اجازه فعال بودن می‌دهد و با سبک کاری شما هم خوانی دارد. جزئیاتی به محیط بیافزایید که آرامش بخش باشند، نظیر گل و گیاه، لامپ رومیزی، شمع و کریستال‌های زیبا.

7-برنامه ریزی داشته باشید.

چه گاه به گاه از خانه کار کنید، چه برخی روزهای هفته یا تمام وقت، باید برای روز خود برنامه بریزید. زمان شروع کار، استراحت و اتمام کارتان را مشخص کنید. این به شما کمک می‌کند وظایفتان را به موقع انجام دهید. هم چنین به همکارانتان این پیغام را می‌رساند که برنامه ریزی نسبتا ثابتی دارید، همان طور که در اداره داشتید.

8-از خانه بیرون بروید.

با این که کار کردن از خانه بیشتر وقت شما را به خود اختصاص می‌دهد، بعضی اوقات نیاز دارید به خود اجازه تنفس دهید. 10 دقیقه پیاده روی کنید تا انگیزه بگیرید و ایده‌های جدید نیز به ذهنتان خواهد رسید. اگر به دنبال تغییر محیط هستید، به کافی شاپ یا کتابخانه بروید و چند ساعتی آن جا کار کنید. یا اگر افراد دیگری را می‌شناسید که از خانه کار می‌کنند، به خانه خود دعوتشان کنید تا با هم کار کنید. این کار شما را به تجربه کار کردن در اداره نزدیک‌تر می‌کند و نیازهای اجتماعی شما را نیز برطرف می‌کند.

9-استراحت کنید!

اگر در لحظه آخر ایده‌ای به ذهنتان رسید، آن را یادداشت کنید و فردا روی آن کار کنید. صرفا چون در همه ساعات روز می‌توانید کار کنید، منطقی نیست که 24 ساعته و تمامی روزهای هفته مشغول باشید. به خود اجازه استراحت دهید تا تعادلی بین زندگی و شغل شما ایجاد شود. اهمیتی ندارد کجا کار می‌کنیم، همه ما به استراحت نیازمندیم.