چه طور سن گربه‌ها را تشخیص دهیم؟

به تازگی گربه‌ای را به سرپرستی قبول کرده اید اما سن او را نمی‌دانید؟ و یا شاید هم در فکر دارید گربه بخرید و می‌خواهید سرتان کلاه نرود و سن واقعی گربه را خودتان تشخیص دهید!

چه طور سن گربه‌ها را تشخیص دهیم؟

به تازگی گربه‌ای را به سرپرستی قبول کرده اید اما سن او را نمی‌دانید؟ و یا شاید هم در فکر دارید گربه بخرید و می‌خواهید سرتان کلاه نرود و سن واقعی گربه را خودتان تشخیص دهید!

دامپزشکان با بررسی چند مورد سن گربه‌تان را ارزیابی می‌کنند:

دندان‌ها

بله دندان‌ها شاخص خوبی برای تعیین سن گربه‌تان است، به خصوص در بچه گربه‌ها. دندان‌های شیری آنها بین 2 تا 4 هفته بعد از تولد‌شان جوانه می‌زند. دندان‌های دائمی‌شان در بالای دندان‌های شیری ظهور می‌کند و بعد از 3 تا 4 ماه شروع به جا به جا کردن دندان‌های شیری می‌کنند (به دندان‌های شیری دندان‌های ریزنده هم می گویند).

در گربه‌های بزرگ تر، جرم و لکه روی دندان‌ها روشی برای تشخیص سن است که دامپزشکان هم از همین روش استفاده می‌کنند. اگر چه در سال‌های اخیر با ظهور محصولات مراقبت دهان و دندان گربه‌ها دیگر جرمی بر روی دندان‌ها نمی‌ماند و این روش تشخیص نمی‌تواند خیلی درست باشد. البته این بستگی به دقت و مراقبت صاحب گربه از دندان‌های گربه‌اش هم دارد.

در حالی که دندان ها معیار خوبی برای تشخیص سن گربه یا بچه گربه‌ها هستند، اما این روش محفوظ از خطا نیست و خیلی نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

مثلا وقتی خود من گربه‌ام بالی را به سرپرستی قبول کردم سن او را از مسئول پرورشگاه پرسیدم و یادداشت کردم. وقتی بعد از 5 ماه بالی را برای چکاپ نزد دامپزشک بردم او بر اساس وزن بالی و مقدار رشد دندان‌هایش، سن او را حدود 2 ماه کمتر تخمین زد. پس می‌بینید که این روش بدون خطا نیست.

بلوغ جنسی

گربه‌های نر در حدود 5 ماهگی‌شان به بلوغ جنسی می‌رسند. یکی از نشانه‌های بلوغ جنسی تعیین قلمرو با ادرار کردن است. در این هنگام اندام جنسی گربه برآمده و مشخص تر می‌شود. البته در سال‌های اخیر بسیاری از دامپزشان گربه‌ها را پیش از رسیدن به بلوغ جنسی اخته می‌کنند. این کار نه تنها از حاملگی زود هنگام جلوگیری می کند که هم برای مادر و هم برای بچه‌ها سخت است، همچنین،گفته می‌شود انجام این جراحی برای گربه‌های جوان تر آسان تر است.

گربه‌های ماده اولین نشانه‌های بلوغ را (اولین قاعدگی) بین 5 تا 12 ماهگی بروز می‌دهند. در همین دوران است که گربه‌های ماده میل جنسی خود را به صورتی آشکار نشان می‌دهند. گفته می‌شود که طول روز و وزن گربه هر دو بر زمان بروز اولین قاعدگی او تاثیر می‌گذارند. اگر شما متوجه زمان قاهدگی گربه‌تان نشوید، ممکن است بعد از مدتی گربه‌تان باردار شده و در سن 7 و نیم ماهگی اولین بچه گربه‌هایش را به دنیا آورد.

رشد پوشش گربه (موهای تن)

موهای پشمالوی گربه در زمانی که گربه‌تان هنوز بچه است نرم و ظریف هستند. همزمان با افزایش سن گربه‌تان این موها ضخیم و زبر می‌شوند. ممکن است رنگ موها با افزایش سن دوست پشمالوتان تغییر کند. مثلا تیره تر شود و یا طیف روشن تری بگیرند. وقتی یک گربه به میانسالی می‌رسد، ممکن است در لا به لای موهای بدنش، موهای سفید یا خاکستری نمایان شود! درست مانند اتفاقی که برای ما انسان‌ها می‌افتد!

چشم‌ها

گربه‌های جوان یا بچه گربه‌ها چشم‌هایی شفاف، روشن و براق دارند و هیچ نشانه ای از آسیب، پارگی و یا هیچ گونه صدمه دیگری در چشم‌ها مشاهده نمی‌شود. ممکن است چشم‌ها در گربه‌هایی که سن بیشتری دارند حالتی کدر و غبار دار بگیرند و ممکن است به نظر بیاید محلی از چشم پاره شده است و یا قسمتی از آن تخلیه شده است.

تمام مواردی که برای تعیین سن گربه‌تان به شما یاد دادیم ممکن است در جایی کاربرد نداشته باشند و یا باعث گمراهی شما شوند. پس برای اطمینان بیشتر بهتر است گربه تان را به نزد دامپزشک ببیرید و از او بخواهید سن دقیق او را به شما بگوید. به این صورت هم سن گربه را می‌فهمید و هم می‌توانید از دامپزشک برنامه‌ای برای حفظ سلامتی او بگیرید تا عمر بیشتری هم بکند. دامپزشک با تست‌هایی که از کل بدن گربه می‌گیرد، علاوه بر تشخیص بیماری‌های احتمالی در او، سن او را هم می‌فهمد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر