ماهان شبکه ایرانیان

یبوست و درمان آن

لینت مزاج: برای این که مزاج لینت پیدا کند انجیر، گرمک، گلابی، آلو، آلوچه، برگه‌ی زردآلو، بیشتر مصرف شود

یبوست و درمان آن

لینت مزاج:

برای این که مزاج لینت پیدا کند انجیر، گرمک، گلابی، آلو، آلوچه، برگه‌ی زردآلو، بیشتر مصرف شود. ضمناً می‌توانید از آب جوشانده‌ی سنا و گل محمدی استفاده کنید.

نرم کردن مدفوع:

برای نرم کردن مدفوع هر روز صبح ناشتا یک لیوان آب هویج بنوشید.

راحت خارج شدن مدفوع:

برای این که فضولات معده راحت دفع شود و شخص برای اجابت مزاج دچار رنج نگردد تخم ترب، تخم کرفس، انگور با گلابی، انگور با تمرهندی، انگور با آلو یا آلوچه باید مصرف شود.

یبوست

عبور کُند تفاله‌ها و پس مانده‌ی غذا (مازاد غذاهای مصرف شده) در روده‌ی بزرگ را یبوست گویند. در حالت طبیعی 80% حجم محتویات روده‌ی بزرگ را پس مانده‌های غذا تشکیل می‌دهند. اگر ماندن این مقدار پس مانده به دلیل از دست دادن آب خود، 24 تا 36 ساعت طول بکشد به یبوست منجر می‌شود. یبوست در اثر عوامل گوناگونی عارض می‌شود. مانند اعتیاد به مواد مخدر، مشکلات عصبی، اضطراب‌های روحی، نقص روده‌ی بزرگ و... (یبوست شایع‌ترین بیماری دنیای صنعتی و یکی از نتایج نادرست جوامع غربی است. تقریباً 90% جمعیت در کشورهای غربی به آن دچار می‌شوند. یبوست عارضه‌ای است که از هر 2 زن و یا هر 5 نفر مرد 1 نفر به آن مبتلا هستند).
به بیان دیگر فعالیت روده‌ها به طور مرتب و دفع منظم تفاله‌های باقیمانده‌ی غذا عملی منطقی و درست است؛ زیرا ما غذایی را که روزانه مصرف و در طول روز آن را هضم می‌کنیم، باید بتوانیم پس مانده‌ی آن را روزانه دفع کنیم. کولون انسان مانند یک تانک ذخیره از فولاد ضد رنگ نیست بلکه بخش زنده‌ای از بدن است که دایماً مقداری مایعات و مواد شیمیایی قوی را از مدفوع به خود جذب می‌کند. هر قدر مدفوع در راست روده بیشتر باقی بماند و متعفن شود احتمال ابتلا به بیماری‌های مهلک بیشتر می‌شود. بیماری‌هایی مانند سرطان، افزایش کلسترول خون و...
زیاد ماندن و سخت شدن پس مانده‌ی گوارش در کولون باعث می‌شود که مواد شیمیایی خطرناک مدفوع بیش از اندازه و برای مدت طولانی در تماس نزدیک با دیواره‌ی روده قرار گیرد که باعث پیدایش انواع بیماری‌ها می‌شود که اکنون به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم.
تاکنون مشخص شده که حدود 300 تا 400 نوع میکروب هنگام دفع مدفوع از بدن خارج می‌شوند. این‌ها غالباً بی آزار و بعضاً مفید هستند؛ زیرا باعث ساختن مقداری از ویتامین‌های موردنیاز بدن می‌شوند. نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که وجود مدفوع در روده‌ی بزرگ به مدت طولانی به میکروب‌ها این فرصت را می‌دهد که به تجزیه‌ی مواد موجود در آن بپردازند و از جمله چیزهایی که در این عمل به وجود می‌آید مقداری ماده‌ی سمی و بدبو است. این مواد سمی از طریق خون جذب بدن می‌شوند و به سایر اعضای بدن می‌رسند به طوری که باعث مسمومیت تدریجی می‌شوند. به علاوه وجود مدفوع در قسمت کولون لنگی یعنی انتهای روده‌ی بزرگ، سبب تحریک اعصاب این محل و در نتیجه ایجاد سردرد، رنگ پریدگی، بی‌حالی، خستگی و عوارضی از این قبیل می‌شود. مسمومیت تدریجی و تحریکات عصبی، یبوست را زمینه ساز بیماری‌های مختلف مانند: سرطان معده، رحم، سینه، سرطان روده‌ی بزرگ و مجاری ادرار، آپاندیسیت، ورم پستان، التهاب لوزالمعده، دردهای عصبی، خستگی، ضعف اعمال طبیعی بدن، ضعف قوای روحی و فکری، سوءهاضمه، بوی بد دهان، کم کاری کبد، شقاق مقعد، پرولاپس رکتوم (بیرون زدن راست روده)، تپش قلب، درد مفاصل، تلخی دهان، بی حوصلگی، عصبانیت، ایجاد سنگ‌های اگزالاته در کلیه، التهاب دیور تیکول، انواع بواسیرهای (داخلی و حاشیه‌ای و خارجی)، سرطان کولون و... واریس رگ‌ها، زبان باردار، حالت تهوع، گاز شکم، بی‌خوابی، گرایش به تنبلی، به سختی از خواب بیدار شدن، سرمازدگی، التهاب، پیری زودرس، زخم ایجاد شده از مدفوعی، ایجاد تغییرات بافتی در کولون، کولیت ایسکمیک (التهاب کولون به علت اختلال در جریان خون) و لولوس (پیچ خوردگی کولون)، سوراخ شدن کولون، عدم کنترل مدفوع، احساس ادرار داشتن، اختلال قلبی، مغزی و عروقی (مثل سنکوپ، آریتمی‌ها و درد قلبی) می‌شود.
کسانی که مبتلا به یبوست می‌باشند همیشه کسل هستند و به کار کردن علاقمند نیستند. دایماً خمیازه می‌کشند و چرت می‌زنند و بدبین هستند و به کاینات بد می‌گویند، سرشان اغلب درد می‌گیرد و به زندگی علاقه ندارند.
از نظر پزشکی یبوست باعث اختلال در دفع مدفوع و دفعات آن می‌شود که غالباً با ناراحتی خفیف یا دفع ناقص همراه است.
علت یبوست از این قرار است: به تعویق افتادن اجابت مزاج، مصرف داروها، سوء مصرف داروهای ملین، بی آبی، هیجانات، بی تحرکی، رژیم غذایی و تغییر عادت ورزشی.
بعضی از اشخاص به خاطر تعویق افتادن اجابت مزاج فکر می‌کنند دچار یبوست شده‌اند. یکی از علت‌های شایع در یبوست نبودن فیبر در رژیم غذایی است. از عمده‌ترین آثار فیبر غذایی جذب آب و انتقال آن به روده بزرگ است که باعث نرم شدن و افزایش حجم مدفوع می‌شود. رژیم غذایی حاوی غلات تصفیه شده، پروتئین، چربی‌ها و غذاهای عمل آورده شده، حجم مدفوع را کم و خشکی ایجاد می‌کند و دفع آن با مشکل همراه خواهد شد.
یبوست می‌تواند ناشی از عوارض جانبی بعضی از داروها نیز باشد، داروهای ضدافسردگی (داروهای آنتی کلنیرژیک که بیماران پارکینسون از آن استفاده می‌کنند) داروهای مخدر، مسکن‌ها، کدئین و آنتی اسیدهای غیرقابل جذب که حاوی هیدروکسید آلومینیوم یا کربنات کلسیم هستند یا بسیاری از داروهایی که برای کاهش فشار خون مصرف می‌شوند.
استفاده بی رویه از داروهای ملین نیز باعث تنبلی روده‌ی بزرگ می‌شود و به این ترتیب مشکل تشدید می‌گردد. گاهی در اثر ثقالت غذا و کم ترشحی کبد و یا ضعیف بودن دستگاه گوارش معده سنگین شده و مزاج به یبوست حاد یا مزمن مبتلا می‌گردد. در این هنگام انسان بی حال، کسل و گاهی دچار خمیازه، دهان درد، بدمزگی دهان، سنگینی چشم و کم اشتهایی می‌گردد.

روش‌هایی که می‌توان یبوست را برطرف کرد

از ملین‌های محرک مثل پوست نوعی گیاهان، بیزاکودیل و روغن کرچک و... که باعث تحریک روده می‌شود پرهیز کنید.
از سبوس گندم که کارساز و بسیار ارزان است استفاده کنید. زیاد ورزش کنید، حداقل نیم ساعت در روز پیاده روی کنید. هنگام احساس مدفوع آن را به تعویق نیندازید، چون هرچه بیشتر در روده بماند آب بیشتری از دست می‌دهد و مشکل در دفع ایجاد می‌کند.
از غذاهای الیافی زیاد استفاده کنید از قبیل سبزی‌های تازه، میوه، سیب زمینی، سبوس، غلات و گردو و امثال آن که مغزدار هستند. از مصرف چربی و غذاهای تصفیه نشده پرهیز کنید. از مایعات زیاد استفاده کنید. سعی کنید که 8 تا 10 لیوان در روز آب بنوشید.
آلو واقعاً کارساز است، با خیساندن آن در آب می‌توان یبوست را رفع کرد. از خوراکی‌هایی که ضدیبوست است بیشتر استفاده کنید مانند انگور، انگور با پرتقال، انگور با توت فرنگی، انگور با گیلاس، انجیر خشک، انجیر آب انداخته، مربای انجیر، کمپوت انجیر، سیب درختی با پوست، گیلاس، آب هویج صبح ناشتا، خربزه، برگه‌ی زردآلوی خیسانده، آلوی خشک، ذرت، گلابی، پرتقال با آلو، پرتقال با زردآلو، پرتقال با خربزه، پرتقال با گلابی، کاهو، شاه توت صبح ناشتا، کرفس، کلم، کلم قمری، گوجه فرنگی، میوه‌های ترش، تره، شوید، خاکشیر جوشیده، ترخون، اسفناج، تخم ترشک، دم کرده‌ی تمرهندی، قلقاسی، لعاب به دانه، عسل، روغن زیتون.
در ضمن از خوراکی‌هایی که ایجاد یبوست می‌کند پرهیز کنید مانند لوبیا، برنج، بیسکویت، خردل، نان سفید، الکل، ادویه‌جات، سیب زمینی سرخ شده، چیپس، ماکارونی، شیرینی‌های قنادی، شکلات، موز، شاه بلوط بو داده، خرمالو، تخم مرغ، خامه، پنیر مانده، کنسروها، انواع ساندویچ و پیتزا، شیر جوشانده شده، گوشت خرگوش، ماهی‌های بزرگ، ضمناً بدجویدن غذا نیز ایجاد یبوست خواهد کرد.
شما بهتر است اول امتحان کنید و بفهمید که علت ثقل و یبوست معده از رطوبت و سردی است یا از گرمی و حرارت. برای این کار توجه و تمرکز کنید که قبل از آن، چه غذاهایی مصرف شده است و پی ببرید که ثقیلی معده از کدام است تا زودتر و بهتر بتوانید به علاج آن بپردازید.
نحوه‌ی معالجه‌ی آن نیز از این قرار است:
* شربت ریوند یا شربت انجیر یا تمرهندی حل کرده در سکنجبین یا هر شب 5 عدد آلوچه‌ای که قبلاً در آب جوش خیسانده شده باشد مصرف کنید.
* هر صبح و عصر 1 مثقال گل گاوزبان را دم کنید و آب آن را شیرین و بنوشید.
* تمرهندی و انجیرخشک از هرکدام 200 گرم، آلوچه‌ی خشک و شکر از هرکدام 250 گرم همه را مخلوط کنید و بپزید تا به صورت مربا درآید. سپس گل نیلوفر 10 گرم و گل بنفشه 20 گرم هر دو را نرم بکوبید و با مرباها مخلوط کنید. هر شب هنگام خواب یک قاشق غذاخوری میل کنید و اگر باز یبوست مقاوم بود و رفع نشد 10 گرم مغز فلوس را نرم بسایید و با مرباها مخلوط کنید و ادامه دهید.
* سنامکی، گل گاوزبان، تاج ریزی و تخم ختمی از هرکدام 10 گرم، گل محمدی و گل بنفشه از هرکدام 15 گرم، عناب 30 گرم، مویز 100 گرم و آلوچه250 گرم همه را بجوشانید بعد آب آن را صاف کنید، با 250 گرم شکر مجدداً بجوشانید تا به صورت شربت درآید. سپس 25 گرم شیرخشت و 50 گرم ترنجبین شیره کش شده را در آن حل کنید و روزی سه قاشق غذاخوری از آن را میل کنید.
* مقداری شیرخشت و ترنجبین را شیره کش کنید بعد با روغن بادام شیرین مخلوط و شب‌ها هنگام خواب مقداری از آن را میل کنید.
* پودر شیرین بیان 20 گرم، گل بنفشه 15 گرم، مویز 100 گرم و انجیر خشک 200 گرم همه را بجوشانید و هر شب هنگام خواب یک فنجان از آب آن را بنوشید.
* گل محمدی 10 گرم، گل گاوزبان، گل خطمی، گل بنفشه و تاج ریزی از هرکدام 20 گرم، مویز و تمرهندی از هرکدام 100گرم، انجیر خشک 500 گرم همه را بجوشانید. بعد آب آن را صاف و با شکر مجدداً روی آتش ملایم بجوشانید تا قوام آید سپس گل قند و ترنجبین از هرکدام 50 گرم و شیرخشت 30 گرم در آن شربت حل کنید و روزی سه قاشق غذاخوری از آن را میل کنید.
* پودر شیرین بیان، گل بنفشه و تخم شنبلیله از هرکدام 50 گرم، گل پنیرک 30 گرم، مخلصه 15 گرم همه را مخلوط کنید و هر شب یک قاشق غذاخوری از آن را در یک و نیم لیوان آب به اندازه‌ای بجوشانید تا حدود یک لیوان آب بماند سپس آن را صاف و شیرین کرده و میل کنید.
* سی گرم ترخون را در یک لیتر آب بجوشانید و آب آن را بخورید.
* ده گرم تخم اسفناج را در یک فنجان آب جوش دم کنید و آب آن میل کنید.
* پنجاه گرم ریشه‌ی شیرین بیان را تکه تکه کرده و در یک لیتر آب 5 دقیقه بجوشانید بعد 12 دقیقه دم کنید و شب موقع خواب و صبح ناشتا هر بار یک فنجان بنوشید.
* سی گرم برگ گیلاس را در یک لیتر شیر گرم ریخته و 20 دقیقه دم کنید بعد آب آن را صاف و شیرین کرده و روزی سه فنجان در طول روز کم کم بنوشید.
* هشت گرم صمغ عربی، 30 گرم روغن کرچک، 30 گرم روغن بادام شیرین، 30 گرم شربت ساده را با آب جوش مخلوط و بخورید.
* یک کیلو هویج رنده شده را در یک لیتر آب بجوشانید، از صافی رد کنید و آب آن را بخورید.
* صبح ناشتا مقدار زیادی انگور بخورید.
* شصت گرم کاهو را با یک لیتر آب بجوشانید و آب آن را مصرف کنید.
* بیست گرم برگ یا گل همیشه بهار تازه را در یک لیتر آب جوش 20 دقیقه دم کنید بعد آب آن را صاف و با عسل شیرین سازید، بعد از هر غذا یک فنجان بنوشید.
* پوست یک عدد پرتقال یا نارنج تازه را بجوشانید و آب جوشانده‌ی آن را دور بریزید. در ظرفی 20 گرم قند یا شکر و یک لیتر آب بریزید. پوسته‌ها را در آن قرار دهید و پس از 20 دقیقه جوشاندن بگذارید تا سرد شود و قبل از صبحانه آب آن را بخورید.
* وانی را پر از آب سرد کرده و تمام بدن را بدون پاها در آن بگذارید. به مدت 5 تا 30 دقیقه در آن بنشینید و با حوله‌ی‌تر ملایم شکم خود را ماساژ دهید. پس از بیرون آمدن خود را کاملاً با حوله خشک و در بستر استراحت کنید.
* با 8 مثقال ترشک، 4 مثقال کاهو، 4 مثقال پوارو، 4 مثقال کاسنی زرد، 1 مثقال کره و 1 لیتر آب بدون نمک سوپ بپزید و بخورید.
* پنجاه گرم چغندر را در 1 لیتر آب بپزید و آب آن را بنوشید.
* پانزده گرم تخم رازیانه را در 1 لیتر آب جوش دم کنید و با هر غذا یک فنجان آب آن را بنوشید.
* سه گرم ریوند چینی نرم شده را با عسل مخلوط کنید و بخورید.
* کاهو، کرفس، هویج و گل کلم خام را ریز کنید بعد آب گوجه فرنگی خام به آن اضافه کنید، همراه با غذاهای خود بخورید.
* سه عدد انجیر خشک را تکه تکه کنید و با 12 عدد کشمش در یک لیوان شیر بجوشانید و صبح ناشتا بخورید.
* سنامکی را با انیسون و تخم گشنیز بجوشانید و آب آن را بنوشید.
* گل محمدی، زنیون و بادیان از هرکدام 2 مثقال، فلفل سیاه نرم شش نخود، کشمش سبز 70 گرم و ماست 400 گرم همه را مخلوط کنید و با نان به جای ناهار بخورید.
* با برنج، تره و جعفری آش تهیه کنید و بعد 8 مثقال گل قند را داخل آن ریخته، بجوشانید و بخورید.
* یک لیتر آب هندوانه را با 50 گرم شیرخشت مخلوط کنید و بخورید.
* با اسفناج، برگ چغندر، عدس و برنج آش بپزید و با آب غوره بخورید.
* ده گرم کاکل ذرت را بجوشانید و آب آن را با یک لیوان شربت ساده مخلوط و بنوشید.
* برگ و ریشه‌ی کاسنی را در یک لیوان آب جوش دم کنید و صبح ناشتا بنوشید.
* مخلصه، شاه تره، افسنطین، بادرنجبویه، گل نیلوفر، پر سیاوش، تاج ریزی، تخم کاسنی، تخم گشنیز، گل پنیرک، گل بنفشه، کاکنج، سنامکی، گل محمدی و ریوند چینی از هرکدام 2 مثقال نیمکوب کرده و 10 قسمت کنید. هر روز یک قسمت آن را جوشانده و صاف کنید. نیمی از آن را صبح و نیم دیگرش را عصر همان روز میل کنید.

یبوست کودکان:

هرگاه کودکی به یبوست مبتلا شد به او آب پرتقال شیرین بدهید.
* شصت گرم حلوا را در یک لیتر آب جوش دم کنید بعد آب صاف کرده‌ی آن را شیرین و به مرور به او بدهید.
* یک عدد پواروی نازک و کوچک را در مقعد او فرو کنید تا بماند بعد بیرون آید.
* مادر کودک آب دم کرده‌ی سنامکی و گل محمدی بنوشد. یا برگ سنا و گل محمدی را نرم کرده و با ماست مخلوط کند و بخورد تا شکم کودکش از کار درآید.

یبوست مزمن و سخت:

اگر مبتلا به یبوست مزمن و خیلی سخت شده‌اید باید از خوراکی‌های نشاسته‌ای، روغن‌ها، ادویه‌جات، گوشت، نوشیدنی‌های گازدار و الکلی، شیرینی‌های قنادی و خردل پرهیز کنید و از خوراکی‌هایی که ضدیبوست است مانند ذرت یا اسفناج استفاده کنید. هر روز خرما بخورید، هر روز صبح ناشتا انجیر آب انداخته را با آبش میل کنید. قبل از غذا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون میل کنید، بعد از غذا آب پرتقال بنوشید، آلوی رسیده صبح ناشتا میل فرمایید. در ضمن رژیم انگور نیز مفید خواهد بود. هم چنین می‌توانید به مدت 40 شب هر شب 3 مثقال هلیله‌ی سیاه کوبیده شده را با آب بخورید.
* ده گرم ریوند چینی کوبیده را در یک لیتر آب جوش 20 دقیقه دم کنید و آب صاف کرده‌ی آن را روزی یک فنجان قبل از غذا بنوشید.
* پنجاه گرم بلغور چاودار را در یک لیتر آب بجوشانید و بخورید.
* تربد، تخم نیلوفر، مقل ازرق، صبر زرد، پوست هلیله‌ی زرد، ریوند چینی، سنامکی، گل محمدی، زرآوند و جنطیانا از هرکدام 1 مثقال مخلوط و بسیار نرم بسایید، بعد با کمی آب آن را مرطوب کنید تا به صورت خمیر سفتی درآید. قرص‌هایی به شکل گلوله و به اندازه‌ی نخود بسازید. پس از خشک شدن صبح، ظهر و شب هر مرتبه 2 عدد میل کنید.
* شب‌ها هنگام خواب سیب سرخ رنده شده را با یک قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و بخورید یا سیب رنده شده را بخورید و پس از آن یک قاشق روغن زیتون را با کمی آب لیمو مخلوط و میل فرمایید.
* ده عدد آلوچه‌ی خشک را صبح تا شب بخیسانید و شب در همان آب 10 دقیقه بجوشانید و در حین جوشیدن مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید. آن‌ها را هنگام خواب بخورید و روی آن سیب درختی رسیده که با پوست رنده کرده‌اید بخورید و بخوابید.
* پوست هلیله‌ی زرد، هلیله‌ی سیاه، آمله‌ی مقشر، مرمکی، زرآوند، صبر زرد، سنامکی، جنطیانای رومی، گل محمدی، ریوند چینی، تربد مجوف، تخم نیلوفر، شاه تره، مخلصه، تاج ریزی، تخم هویج، تخم کرفس، انیسون و حب القار از هرکدام 10 گرم، همه را مخلوط کنید و نرم بسایید سپس با کمی عسل آن‌ها را به صورت خمیر سفتی درآورید. قرص‌هایی به اندازه‌ی یک نخود و به صورت گلوله درست کنید و در یخچال نگه دارید. صبح، ظهر و شب هر بار دو عدد میل کنید.
* در صورت نداشتن زخم معده با تمام غذاهای خود برگ ترب به مقدار زیاد بخورید.

یبوست از سردی و برودت:

اگر یبوست از سردی و برودت باشد باید ابتدا رفع رطوبت کنید و از خوردن برنج، نان سفید، شیرینی‌های قنادی، خیار، هندوانه و الکل پرهیز کنید و اسفناج بیشتر بخورید و برای درمان آن نیز باید صبح ناشتا 4 مثقال گل قند بخورید.
* صبح ناشتا 20 گرم سنای مکی را با نبات بسایید و بخورید. یا ماست و شکر میل کنید.
* 5 سیر ماست و 4 مثقال گل محمدی خشک ساییده را دوغ کنید و بخورید.
* زنیان، رازیانه و گل محمدی از هرکدام 10 گرم و فلفل سیاه شش نخود همه را پس از ساییدن با 1 سیر کشمش و 5 سیر ماست مخلوط کنید و به عنوان ناهار ظهر مصرف کنید.
* سنامکی را 20 گرم دم کنید و پس از خنک شدن آب آن را صاف کرده و با مقداری آب آلو مخلوط کرده و صبح ناشتا میل کنید.
* سنامکی 20 گرم، لیموعمانی 30 گرم، هسته‌های تلخ لیمو را جدا کرده و هر دو را بجوشانید بعد آب آن را صاف و صبح ناشتا میل کنید.
* 8 مثقال هلیله‌ی سیاه نیم کوب شده، موقع خواب در دهان بریزید قدری آب روی آن بخورید بسیار نافع است.
* تا 40 شب، هر شب 3 مثقال هلیله‌ی سیاه میل کنید یا هلیله‌ی سیاه را نرم ساییده و با ماست مخلوط کرده و میل کنید. هلیله‌ی سیاه بد خوراک می‌باشد تقریباً مزه‌ی خرمالوی کال نرسیده را می‌دهد لذا اگر نرم بسایید و با دوغ میل کنید بهتر است و مزه‌ی آن بهتر خواهد شد.
* صبر زرد را در کپسول‌های خالی ریخته، موقع خواب یک کپسول میل کنید.

یبوست از حرارت و صفرا و زردآب:

اگر معده یبوست حاد داشت و صفرا و زردآب غلبه کرده بود و معده سنگین بود نحوه‌ی معالجه‌ی آن بدین صورت است: ابتدا صفرا را برطرف سازید. بعد سکنجبین 1 سیر، خاکشیر 1 سیر. خاکشیر را شن‌شور کنید بعد از تمیز شدن سکنجبین را با آن مخلوط کنید و قبل از غذا میل فرمایید.
* آب هندوانه به مقدار 1 لیتر آماده و 50 گرم شیرخشت بر روی آب هندوانه بریزید و هَم بزنید و میل کنید.
* ریشه‌ی شیرین بیان کوبیده شده، گز علفی و شکر سرخ از هرکدام 20 گرم بجوشانید و آب صاف کرده‌ی آن را صبح ناشتا بنوشید.
* دوازده مثقال پولک‌های مغز فلوس را بکوبید و با 30 عدد عناب نیم کوب شده و گل بنفشه، گل خطمی، ناخنک و گل پنیرک از هرکدام 10 گرم مخلوط و بجوشانید. آب صاف کرده‌ی آن را شیرین کنید و بنوشید. سپس مقداری پیاز خام بخورید تا بو و طعم بد فلوس شما را ناراحت نکند.

مسهل

* صبح ناشتا 8 تا 10 مثقال روغن گاو را کم کم بخورید.
* ماست خالص را با شکر مخلوط کنید و بخورید.
* هر شب 50 گرم عناب نیم کوب شده را بجوشانید و داخل حیاط بگذارید و صبح قبل از صبحانه عناب‌ها و آبش را بخورید.
* به جای شام 3 کیلو خربزه‌ی خالص بخورید.
* به جای شام 2 کیلو پرتقال شیرین بخورید.
* گلابی یا آب گلابی را با شکر بخورید.
* صبح ناشتا 200 گرم کره‌ی گاو سالم را بخورید.
* دوازده مثقال روغن زیتون را با یک استکان آب گرم مخلوط و تنقیه کنید.
* سی گرم برگ درخت بادام و 15 گرم شکوفه‌های درخت بادام را با هم دم کنید و آبش را صاف و شیرین کرده، بنوشید.
* 60 گرم فلوس را در نیم لیتر آب 10 دقیقه بجوشانید و آب آن را مصرف کنید.

مسهل قوی:

فقط یک بار، 45 گرم روغن کرچک را یک جا بخورید و تا سه ساعت هیچ چیز دیگر نخورید. ضمناً خوردنی‌های مفید به عنوان مسهل قوی سنامکی، گل محمدی و گل قند خواهد بود.

مسهل صفرا:

برای درمان این بیماری باید 50 گرم اگیر ترکی را بسیار نرم بکوبید بعد با مقداری عسل مخلوط و در جایی نسبتاً گرم نگه دارید و پس از مدتی ماندن، هر صبح، ظهر و شب بعد از غذا یک قاشق شربت خوری میل شود.

مسهل بلغم:

برای درمان این بیماری باید پنجاه گرم اگیر ترکی را بسیار نرم بکوبید بعد با مقداری عسل مخلوط و در جایی نسبتاً گرم نگه دارید. پس از مدتی ماندن، هر صبح، ظهر و شب بعد از غذا یک قاشق شربت خوری میل شود.

مسهل برای کودکان:

دو سه نخود شیرخشت را در آب جوشانده‌ی ولرم حل کنید بعد آن را صاف و به او بخورانید.
* یک قاشق روغن کرچک به او بخورانید و تا 3 ساعت هیچ چیز دیگر به او ندهید.
منبع مقاله :
حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرةالمعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پانزدهم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان