ازدواج با غیر مسلمان(کلمه نخست گزیده استفتاها از محضر امام خمینی)

س: عقد دائم دو نفر اهل کتاب (مسلمان و مسیحی) در صورتی که هر دو نفر در دین خود باقی بمانند صحیح است یا خیر؟ ج: ازدواج دائم مسلمان با غیر مسلمان و لو اینکه کتابی۱ باشد باطل است

ازدواج با غیر مسلمان(کلمه نخست گزیده استفتاها از محضر امام خمینی)
س: عقد دائم دو نفر اهل کتاب (مسلمان و مسیحی) در صورتی که هر دو نفر در دین خود باقی بمانند صحیح است یا خیر؟
ج: ازدواج دائم مسلمان با غیر مسلمان و لو اینکه کتابی1 باشد باطل است.
س: اینجانب برادری دارم که می‏خواهد با یک دختر مسیحی ازدواج کند، با اینکه ما او را ارشاد و راهنمایی کرده‏ایم اما اثری نداشته است. بنابراین تکلیف ما با این خانواده چه می‏باشد؟ آیا رفت و آمد با آنان اشکال شرعی ندارد؟
ج: ازدواج مسلمان با دختر مسیحی به صورت دائم باطل است.
س: کسی قصد دارد با یک دختر غیر مسلمان آلمانی که اهل کتاب است ازدواج کند. با توجه به اینکه او شیعه جعفری است آیا می‏تواند با این دختر ازدواج کند؟
ج: ازدواج موقت مسلمان با زن کتابیّه مانع ندارد، ولی ازدواج دائم صحیح نیست.
س: شخص مسلمانی دخترش را به ازدواج کمونیستی در آورده و محضردار هم صیغه ازدواج را جاری نموده است. مستدعی است حکم‏اللّه‏ را بیان فرمایید؟
ج: ازدواج دختر مسلمان با مرد کافر باطل است.
س: آیا یک دختر مسلمان می‏تواند با مردی که منکر خداست ولی پدر و مادر این مرد، مسلمان می‏باشند ازدواج نماید؟
ج: ازدواج زن مسلمان با مرد کافر جایز نیست و کافر، کفو مسلمان نمی‏باشد.
س: یک جوان مسلمان با دختری بهائی ازدواج کرده، البته هم به طریق اسلامی عقد کرده‏اند و هم به روش بهائیت؛ این ازدواج چگونه است؟ و اولادهای آنان چه حکمی دارند؟ اگر دختر مسلمان باشد و پسر بهائی چه صورتی دارد؟
ج: عقد مزبور باطل است، و بچه‏ها در صورت جهل حکم بچه حلال را دارند و ملحق به مسلمان هستند.
س: اینجانب مدتی است با مردی ازدواج نموده‏ام. او هنگام ازدواج به ظاهر مسلمان بود چون نماز می‏خواند و از باطن او اطلاعی نداشتم. اکنون چندی است که کلاً نماز را ترک نموده، وقتی علت را سؤال نمودم گفت من نماز را قبول ندارم! و بهشت و جهنم نیز در همین دنیاست. لطفا بفرمایید تکلیف من چیست؟ آیا او مرتدّ است؟
ج: اگر خدا یا رسول خدا یا یکی از ضروریات دین را جدّا انکار می‏کند، مرتدّ است و شما باید از او جدا شوید و با او نامحرم هستید و نیازی به طلاق هم نیست.
س: حدود یک سال پیش با شخصی ازدواج نمودم. بعد از گذشت مدتی هنگام نماز، شوهرم سجاده نماز را از زیر پایم کشید و گفت این چه حرکتی است که انجام می‏دهی، نماز و دین چه فایده‏ای دارد! و نیز پدر و مادر او هم به طرفداری از او برخاستند و درگیر شدیم. من از خانه آن مرد خارج شدم (البته با اجازه شوهر) و به خانه پدرم مراجعت کردم. بعد از گذشت مدتی با کمال تأسف شوهرم نامه‏ای از دادگاه آورد و مرا به دادگاه احضار نمود. با وجود شرح جزئیات خود به مسئول دادگاه، متأسفانه رأی به نفع او صادر شد. آیا من می‏توانم با آن مرد که از راه راست منحرف شده و اصول اسلام را منکر گردیده است زندگی کنم؟
و آیا با شوهری که یک سال تمام به دیدن زن و فرزندش نیامده، تکلیف شرعی من چیست؟
و اسلام در مورد کسی که به قرآن کریم ناسزا گوید و آن را به گوشه‏ای پرت کند چه می‏گوید؟
ج: چنانچه منکر خدا یا رسول خدا یا یکی از ضروریات دین باشد محکوم به ارتداد است و باید از او جدا شوند.
س: شوهر، خدا را انکار می‏کند و می‏گوید قیامت و عدل و امامت وجود ندارد و به هیچ یک از قوانین الهی و اسلامی عقیده ندارد و قرآن و پیامبر را انکار کرده و ناسزا می‏گوید. آیا زن می‏تواند طلاق بگیرد یا نه؟ و زن هم راضی به طلاق است.
ج: در فرض مذکور طلاق لازم نیست، و زن باید فورا از چنین شوهری جدا شود و بر او حرام است.

پی‌نوشت ها :
 

1 ـ غیر مسلمان اگر از یکی از ادیان الهی دارای کتاب یعنی مسیحیت، یهودیت و زردشتی باشد به وی «کتابی» گفته می‏شود.
 

ارسال توسط کاربر : sm1372
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر