گردشگری در سراسر جهان در حال افزایش است. افزایش تعداد بازدید کننده ها تاثیر قابل توجهی بر منابع، آلودگی و جوامع محلی دارد. در اینجا هلن آبرامسون به اصول گردشگری پایدار و مسئولیت ها پاسخ می دهد، اینکه ما چگونه می توانیم اثرات منفی را در مکان هایی که بازدید می کنیم، به حداقل برسانیم. برای دانستن مفهوم مسئولیت گردشگری و همچنین تفاوت آن با اصول گردشگری پایدار با همگردی همراه باشید.
چرا باید در مورد مسئولیت گردشگری فکر کنم؟
حدود 2/1 میلیارد گردشگر در سال گذشته به خارج از کشورهایشان سفر کرده اند. این تعداد در هر سال حدود 4 درصد در حال رشد است، به این معنی که 50 میلیون مسافر در 12 ماه آینده به این تعداد اضافه می شوند. به غیر از مورد بالا، در بعضی از مناطق، 4 میلیارد گردشگر داخلی هر سال بار و چمدان های خود را می بندند. سیاره تحت وزن این ارقام استوار است.
مسئولیت گردشگری و اصول گردشگری پایدار چه تفاوتی دارند؟
سازمان ملل متحد سال 2017 را به عنوان سال جهانی گردشگری پایدار برای توسعه اعلام کرده است، که نشان از تعهد جمعی برای تغییر سیاست ها، شیوه های تجاری و رفتار مصرف کننده است. این یک دستاورد برجسته است که اصول گردشگری پایدار را تجلیل می کند. اصول گردشگری پایدار تا آنجا که ممکن است در یک محیط اجتماعی و طبیعی و برآورده ساختن نیازهای اقتصادی محلی و در عین حال حفظ یکپارچگی فرهنگی، تاثیر بسزایی دارد. طبق گفته دبیر کل سازمان ملل متحد، طالب ریفای، "رونق اقتصادی، انکشاف اجتماعی، صلح و درک کردن و حفاظت از فرهنگ و محیط زیست"، باید آینده صنعت را شکل دهد. برعکس، اصطلاح "گردشگری پاسخگو" یا "مسئولیت گردشگری" به طور کلی در سطح فردی مورد استفاده قرار می گیرد. مسئولیت گردشگری به این معنی است که انتخاب هایی را انجام دهید که طول عمر گردشگری را در یک مکان خاص حفظ کند و باعث احترام به محیط زیست و تلاش برای بهبود کیفیت زندگی مردم محلی شود. این می تواند به تلاش برای درک فرهنگ محلی، کمک به حفظ محیط طبیعی و یا سفر با سازمان هایی که به جوامع محلی اجازه می دهد تا از بازدید شما نفع ببرند، منجر شود.
مشکلات چه مواردی هستند؟؟
بیشتر آسیب های زیست محیطی از طرف گردشگری به وسیله هواپیما به وجود می آید. مقادیر زیادی گازهای گلخانه ای به اتمسفر توسط بیش از 100000 پرواز هواپیما در سراسر جهان منتقل می شود. این برآورد UNEP (برنامه محیط زیست ملل متحد) است که نشان می دهد که هواپیماها مسئول 2 تا 2.5 درصد از انتشار جهانی گاز CO2 هستند که بیش بینی می شود تا سال 2050 تا 15 درصد افزایش یابد. در سطح محلی، عوامل محیطی دیگر نیز درگیر می شوند. با افزایش گردشگری، جاده ها، فرودگاه ها و تسهیلات برای جابجایی گردشگران افزایش می یابد. اغلب این توسعه به سرعت و بدون توجه به تخلیه منابع، تهدید به زیستگاه طبیعی و آلودگی آب و زمین اتفاق می افتد. علاوه بر این، جوامع اغلب هزینه های بازدید کننده را در دست کسب و کار بزرگ می بینند که این می تواند اقتصاد محلی را تهدید کند. ما باید راه هایی را برای هدایت درآمد گردشگری به مردم محلی ایجاد کنیم، از جمله از طریق اقتصاد غیر رسمی که در آن مردم می توانند از طریق خدماتی از طریق کسب و کار خانوادگی درآمد کسب کنند. شرکت های گردشگری نیز باید وظایفشان را طوری برنامه ریزی کنند تا زیرساخت های محلی ناراحت نشوند. مکان های فرهنگی و تاریخی، یک طرح بزرگ برای توریست ها هستند. با این حال، بدون مدیریت دقیق - به ویژه در کشورهای در حال توسعه - میراث فرهنگی محلی گاهی در مواجهه با دستاوردهای مالی کنار گذاشته می شود. این می تواند منجر به ریشه کن کردن شیوه های سنتی و بقایای قومی شود. انجمن بومی ممکن است از نفوذ سیاسی و حقوق قانونی برای محافظت از خود در برابر نیروهای خارجی بی اثر جلوگیری کند.
چگونه مسئولیت گردشگری را در خود افزایش دهیم؟
کاهش تاثیرات مضر گردشگری باعث کم شدن حساسیت در برنامه ریزی و پیش بینی آینده می شود. در اینجا ما نکاتی برای ایجاد تفاوتی مثبت ارائه می دهیم
تحقیقات خود را انجام دهید. شرکت هایی را جهت آن که پول خود را به آن ها بدهید، انتخاب کنید. آژانس های مسافرتی را انتخاب کنید که با جوامع محلی کار می کنند، کارمندان محلی را بکار می گیرند، حقوق و دستمزد مناسب را پرداخت می کنند، سیاست های "بدون ترک" دارند و به میراث فرهنگی و تنوع اجتماعی حساس هستند.
دنبال گزینه های سبز باشید. هتل هایی که زباله را بازیافت می کنند یا از کمپوسیت استفاده می کنند و از انرژی های تجدید پذیر بهره می برند را بیابید. در اکولوژها که حداقل تاثیر ممکن را بر روی محیط اطراف دارند، اقامت کنید.
مانند محلی ها زندگی کنید. از میزبان خود مطلع شوید و زندگی را مثل آن ها تجربه کنید.
بطری آب را به حداقل برسانید. خودتان آب را خودتان را تصفیه کنید. طیف وسیعی از سیستم های تصفیه آب در سفر وجود دارد که حتی کوچکترین باکتری ها و ویروس ها را نیز ویران می کنند.
حفظ آب. مهمان های هتل هر روز بیش از 200 لیتر آب مصرف می کنند. آب را تا جایی که می توانید ذخیره کنید و از آن دوش های لوکس بلند استفاده نکنید.
حمایت از اقتصاد محلی. سوغاتی هایتان را مستقیما از صنایع محلی بخرید و در رستوران های محلی به جای فروشگاه های زنجیره های بین المللی غذا بخورید.
با احترام رفتارکنید. به فرهنگ ها و ادیان منطقه ای احترام بگذارید، از قوانین لباس محلی پیروی کنید و همیشه قبل از گرفتن عکس شخصی، اجازه بگیرید.
هشیار باشید. گونه های خطرناک خوراکی را نخورید یا از خرید سوغات حیوانات غیر قانونی مانند اقلام ساخته شده از عاج فیل ها یا مرجان ها خودداری کنید.
زمینی سفر کنید. شما می توانید با استفاده از حمل و نقل زمینی به جای پرواز و حمل و نقل عمومی، اجاره یک ماشین و یا گرفتن تاکسی، باعث شوید تا آلودگی محیطی کمتری ایجاد شود.
تاثیر بگذارید. می توانید با یکی از هواپیمایی های کارآمدتر پرواز کنید و سفر هوایی خود را اقتصادی و متعادل کنید. تعادل کار با پرداخت مبلغی به یک شرکت برای سرمایه گذاری در پروژه ای مفید از نظر زیست محیطی، مانند کاشت جنگل و یا توسعه انرژی های تجدید پذیر که در آن زمان کربن اضافه شده به جو را جبران خواهد کرد. میزان انتشار اولیه کربن خود را از طریق یک محاسبه کننده کربن محاسبه و کار کنید. برای مثال، پرواز از لندن به نیویورک حدود 1.5 تن CO2 را تولید می کند و هزینه آن برای جبران هر فرد حدود 11 پوند (14 دلار) است.