لزوم توجه به نقش مشاوران در حل معضلات اجتماعی

توجه به بحث و نقش مشاوران در حل معضلات اجتماعی موضوعی است که باید به آن توجه بیشتری صورت گیرد.

لزوم توجه به نقش مشاوران در حل معضلات اجتماعی

به گزارش خبرگزاری مهر، به نظر می رسد با توجه به این که این روزها بیش از هر زمان دیگری مسئله آسیب های اجتماعی خودنمایی می کند و متاسفانه شاهد افزایش اعتیاد زنان و جوانان، حرکت هرم جمعیتی کشور به سمت پیری، آمارهای ناراحت کننده ای از قبیل افزایش نرخ طلاق و...هستیم، لزوم توجه به معضلات اجتماعی بسیار مهم جلوه می کند.

حال اگر هسته ی زندگی اجتماعی را خانواده بدانیم و معتقد به این امر باشیم که سلامت روان و فضای ارتباطی خانواده در حکم بیمه ای قوی برای آینده جامعه به حساب می آید توجه به این نکته ضروری است که حلقه مفقوده ای که حتی در شورای مهم اجتماعی کشور نیز کمتر به آن توجه شده است حرفه یاوران به مشاوره که نیازمند چند محور کاری است تا بتواند در جامعه پویاتر از پیش ظاهر شود. محور اول توجه رسانه های عمومی در شناساندن نقش مهم مشاور به مردم در زندگیشان و بیان تفاوت ها و گستره ی بزرگ این رشته نسبت به سایر تخصص هایی است که به سلامت روان و ارتباطات می پردازند. محور دومی که نیاز است فعال شود سازمان هایی چون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان و...است که لازم است بیش از آنچه که الان به فعالیت در عرصه میدانی جامعه می پردازند  بپردازند و نمود بیرونی بیشتری پیدا کنند. محور سومی که مهم است فعال شدن خود جامعه مشاوران خانواده در راستای شناساندن حرفشان و همچنین خدمت هرچه حرفه ای تر در عرصه جامعه است و محور پایانی نیز که اساسی است توجه مردم به سلامت محیط خانوادشان است که البته نیاز به زمان و کار فراوان سه محور قبلی دارد. 

اگر این چهار محور به صورت مجزا از یکدیگر فعال شود، بسیار آسیب زا است. فعال شدن متقابل این چهار محور است که منجر به ارتباط متقابل و گسترده بین مشاوران و مردم می شود. 
در پایان می توان بیان داشت که جامعه ما نیز همچون هر جامعه پویا و رو به رشدی نیازمند بهره مند شدن از مشاورانی آموزش دیده هست که حمایت کاری لازم از سوی سازمان های دولتی، علمی و مردمی را داشته باشند و در عین حال پشتیبانی رسانه ای رسانه ها را در شناساندن خدماتشان را داشته باشند و در ضمن مردم نیز به نیازهای خانوادگی خود واقف بوده و قبل از هر اقدامی که نقش محوری در خانواده دارد، نسبت به بکارگیری مشاوری کاربلد در خانواده اقدام کنند. 

* میلاد سعیدی دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطبایی 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر