تغذیه تکمیلی چقدر و چگونه (۲)

بخش دوم- چگونگی تغذیه تکمیلی در رشد نوزادان نقش بسزایی دارد. در این مقاله با طرز تهیه غذای کمکی نوزادان زیر یکسال و نیز آموزش زمان آن آشنا می شوید.

تغذیه تکمیلی چقدر و چگونه (2)

 

برای یادگرفتن جویدن غذا و تجربه غذا خوردن با دست، مواد غذایی مانند بیسکویت ساده را می‌شود به کودک داد.

ماه یازدهم و دوازدهم: شیر مادر + 5 وعده غذا

مانند ماه‌های قبل ابتدا شیر مادر و بعد غذای کمکی به کودک بدهید. بعد از یازده ماهگی انواع میوه و همچنین ماهی توصیه می‌شود. البته قبل از دادن ماهی اول تیغ‌های آن را به دقت بگیرید تا خطر خفگی برای کودک ایجاد نشود.

از پایان یازده ماهگی کم‌کم کودک را به غذای خانواده عادت دهید. تنوع غذایی کودک را نیز بیشتر نمایید. برای این کار به توصیه‌های زیر عمل کنید:

-‌  برای وعده صبحانه غذاهایی مانند فرنی، شیربرنج و تخم مرغ تهیه کنید.

- برای میان وعده صبح و یا عصر، به کودک آبمیوه، میوه و یا بیسکویت ساده بدهید.

- برای وعده ناهار یا شام از انواع سوپ، کته، پوره و یا ماکارونی استفاده کنید.

خوردن چه مواد غذایی برای کودک تا یک سالگی غیرمجاز است؟

- غذاهایی که پروتئین آنها ایجاد حساسیت می‌کند (مانند شیر گاو، سفیده تخم مرغ و پنیر).

- میوه‌هایی که به دلیل حساسیت و یا احتمال گیرکردن در گلوی کودک و خفگی، مشکل ایجاد می‌کنند (مانند انواع توت (توت سفید، توت فرنگی، شاه‌توت و تمشک)، آلبالو، گیلاس، خربزه، کیوی و انگور).

- تنقلاتی که مصرف آنها به دلیل حساسیت و یا احتمال خفگی برای کودک زیر یک سال ممنوع است (مانند بادام زمینی و کشمش).

- مصرف عسل هم برای کودک کمتر از یک سال توصیه نمی‌شود، چون احتمال مسمومیت وجود دارد.

نکاتی در مورد رفتار والدین هنگام غذاخوردن کودک:

یکی از نگرانی‌هایی که مادران هنگام تغذیه تکمیلی کودکان ممکن است با آن مواجه شوند، بی‌اشتهایی و تمایل نداشتن کودک به غذا خوردن می‌باشد، این در حالی است که اغلب اوقات فرزندشان از رشد نسبتاً خوبی هم برخوردار است. باید دانست دلیل بی‌اشتهایی بعضی از کودکان، خوردن مکرر مواد غذایی مثل بیسکویت، موز یا میوه‌های دیگر در فواصل بین وعده‌های غذایی است، بنابراین موقع خوردن غذای اصلی تمایلی به آن نشان نمی‌دهند و مادر تصور می‌کند که بی‌اشتها شده‌اند.

به همین دلیل بعضی از مادران در مورد غذا خوردن فرزندشان از رفتارهای نادرستی مانند التماس کردن، پرت کردن حواس کودک موقع غذاخوردن (مثل تماشای کارتون)، جایزه دادن، تهدید کردن، به اجبار غذا دادن و یا دادن هر غذایی که کودک اراده کند(کودک‌سالاری) استفاده می‌کنند. همانطور که گفته شد هیچ کدام از روش‌های ذکر شده، درست نیست.

باید دانست چون کودکان درک درستی از زمان ندارند، در بسیاری اوقات عجله‌ای هم برای غذا خوردن ندارند و همین امر ممکن است مادر را به این فکر بیندازد که کودک بی‌اشتها شده و کم غذا می‌خورد، در حالی که بازی کردن با غذا، رفتار طبیعی کودک برای درک محیط اطراف است.

برای ایجاد تجربه‌ای شیرین و دلچسب از غذا خوردن درکودک و آرامش خاطر مادر، بهتر است تاحد امکان از داشتن وسواس برای غذا خوردن کودک، تلاش بیش از حد برای برقراری نظم و انضباط موقع غذا خوردن و نشان دادن اضطراب زیاد مادر، پرهیز شود.

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه تکمیلی چقدر و چگونه- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر