تغذیه تکمیلی چقدر و چگونه (۱)

بخش اول- چگونگی تغذیه تکمیلی در رشد نوزادان نقش بسزایی دارد. در این مقاله با طرز تهیه غذای کمکی نوزادان زیر یکسال و نیز آموزش زمان آن آشنا می شوید.

تغذیه تکمیلی چقدر و چگونه (1)

مینا کاویانی؛ سرپرست واحد آموزش همگانی؛ انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور

 

 

غذای کمکی در ماه‌های مختلف بهتر است چگونه باشد؟

ماه هفتم: شیر مادر + از 1 وعده غذا شروع کنید و کم‌کم به 3 وعده در روز برسانید.

در ابتدای ماه هفتم بهتر است تغذیه تکمیلی را با یک وعده غذا شروع کنید و کم‌کم به سه وعده در روز برسانید. از جمله بهترین غذاها برای شروع، فرنی آرد برنج، حریره بادام یا هر نوع حریره محلی که با آرد برنج تهیه می‌شود، است. بهتر است این غذا را به مقدار یک قاشق چایخوری و یک بار در روز شروع و متناسب با اشتهای کودک بیشتر کنید.

یادآوری می‌گردد آب جوشیده سرد شده هم در این ماه برای کودک لازم است. همچنین در این ماه می‌توانید برای شیرخوار سوپ بدون حبوبات تهیه کنید.

ماه هشتم: شیر مادر + 4 وعده غذا

در این ماه علاوه بر فرنی و سوپ می‌توانید انواع پوره سیب زمینی، کدو و هویج را به شیرخوار بدهید. مقدار کمی نان هم می‌توان به کودک داد، اما به شرطی که با نظارت مادر یا فرد مراقب شیرخوار باشد.

برای دادن تخم مرغ در این ماه باید ابتدا تخم مرغ را به صورت آبپز و کاملاً سفت تهیه کنید. سپس زرده آن را با کمی شیر مادر و یا آب جوشیده مخلوط نمایید و مانند همه غذاها از مقدار کم شروع کرده و به تدریج مقدار مصرف آن را بیشتر کنید، به‌طوری که در مدت یک هفته تا ده روز به یک زرده کامل برسد. بهتر است کودک را به مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه عادت دهید.

دادن ماست به کودک هم از این ماه شروع می‌شود. می‌توان ماست را بعد از غذا به کودک داد یا داخل سوپ یا آش او ریخت.

در این ماه می‌توان حبوباتی مانند عدس را که هضم آنها آسان است به سوپ کودک اضافه کرد. همچنین می‌توان مقدار کمی آبمیوه تازه طبیعی مانند آب سیب را به عنوان میان وعده به کودک داد.

ماه نهم و دهم: شیر مادر + 4 تا 5 وعده غذا

مصرف حبوبات علاوه بر عدس در این دو ماه شروع می‌شود. مصرف حبوبات به دلیل ارزش غذایی آن بسیار مفید است، زیرا حبوبات منبع خوبی از پروتئین هستند. برای اینکه حبوبات ایجاد نفخ نکنند، بهتر است:

-‌ از قبل حبوبات را خیس کنید و آب آن را داخل غذای کودک نریزید.

- قبل از اضافه کردن حبوبات به غذا، ابتدا آنها را کاملاً بپزید.

- موقع خوردن، اول آنها را با ته قاشق له کنید.

به دلیل اینکه تا این زمان کودک با انواع مواد غذایی آشنا شده است، توانایی خوردن غذاهایی مانند کته نرم را پیدا می‌کند. به این ترتیب از این زمان به بعد غذاهایی مثل پلو با مرغ، کته ماهیچه و ماکارونی را می‌توان به او داد.

در این ماه‌ها می‌توان انواع میوه را به کودک داد. برای این کار اول میوه را تمیز بشویید و بعد پوست و هسته آن را گرفته، کاملاً له کنید و به کودک بدهید. یادآوری می‌شود میوه‌های مختلف را با هم مخلوط نکنید تا کودک با طعم هرکدام از آنها آشنا شود. در این سن خرما هم می‌توان به کودک داد...

برای خواندن بخش دوم- تغذیه تکمیلی چقدر و چگونه- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر