با پیشرفتهای بسیار خوبی که در صنعت خودروسازی برای تولید ماشینهای الکتریکی صورت گرفته است، شاید به این فکر باشید که یک دستگاه خودروی الکتریکی تسلا مدل 3، شورلت بولت و یا حتی نسل جدید نیسان لیف را خریداری کنید، اما جالب است بدانید که مشتریان آمریکایی نظری متفاوت داشته و بیشتر آنان از خودروهای الکتریکی اجارهای برای چند سال استفاده میکنند.
طبق گزارش اخیر بلومبرگ، تقریبا 80 درصد از وسایل نقلیه تمام الکتریکی که در ایالات متحده آمریکا فعالیت دارند، متعلق به راننده نبوده و بیشتر آنان به صورت اجارهای در اختیار گرفته شده است، هرچند ماشینهای پلاگین هیبریدی نیز دارای چنین شرایطی بوده و حدود 55 درصد از آنان به صورت اجارهای در اختیار مشتریان آمریکایی قرار میگیرد. پس با این وجود تنها 1 درصد از بازارهای جهانی به وسایل نقلیه الکتریکی تعلق دارد که تعداد اندکی از آنان در ایالات متحده آمریکا هستند.
به نظر منطقی میرسد که بیشتر کاربران وسایل نقلیه الکتریکی و یا پلاگین هیبریدی در ایالات متحده آمریکا، به صورت اجاره از وسایل مذکور استفاده کنند که در این شرایط، قادر به تعویض اتومبیل بعد از چند سال استفاده و دریافت یک اتومبیل جدید با تکنولوژیهای پیشرفتهتر خواهند بود که در خودروهای تمام الکتریکی یک محدوده حرکت بیشتر هم نصیب آنان خواهد شد. این درحالیست که به صورت ماهیانه بابت اجاره یک دستگاه خودروی فیات 500e نیاز به پرداخت 182 دلار خواهید داشت، اما برای داشتن یک دستگاه خودروی بی.ام.و 530e به صورت اجارهای، نیاز دارید تا به صورت ماهیانه مبلغ 600 دلار را بابت استفاده از آن پرداخت کنید.
در واقع به نظر می رسد که در آینده نه چندان دور مالکیت خودروها به شکل فعلی به تدریج منسوخ شود و رانندگان از خودروهای اشتراکی (احتمالا از طریق اپلیکیشن) استفاده نمایند. در چنین شرایطی از تعداد خودروهای تولیدی در جهان کاسته خواهد شد، چرا که عملا هر خودرو می تواند به تعداد نفرات بیشتری سرویس دهد.