سرویس فرهنگی فردا: در هفتهای که از اولین روز آن ایجاد اغتشاشات و ناامنی در برخی از نقاط کشور زمینهساز از رونق افتادن کسب و کار بسیاری از مردم شده بود، تنور فعالیت اهالی فرهنگ و هنر همچنان گرم بود و اخبار بسیاری در این حوزه در طی این روزها منتشر شد. اخباری که بدون شک باید مهمترین آنها را اعلام اسامی 23 فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر و همچنین بازگشت محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به مصلی دانست.
بهترین راه برای حل مشکل نمایشگاه کتاب پاک کردن صورت مسئله شد!
نمایشگاه کتاب به مصلی بازگشت. این خبری بود که در اولین روز این هفته به نقل از همایون امیرزاده، سخنگوی شورای سیاستگذاری سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران منتشر شد. خبری عجیب که تا همین چند روز قبل از آن بیشتر یک گمانهزنی رسانهای بود ولی به سرعت تبدیل به یک واقعیت شد.
انتشار این خبر از آن جهت جالب توجه که وزارت ارشاد و متولیان آن سال گذشته خود یکی از حامیان اصلی انتقال نمایشگاه کتاب تهران از مصلی به محل نمایشگاههای شهر آفتاب بودند ولی امسال به یک باره نظرشان در ارتباط با این موضوع تغییر کرد. البته به نظر میرسد اصلیترین دلیل تصمیم مجدد ارشاد برای بازگرداندن نمایشگاه کتاب به مصلی تهران، ماجرای پیشنهادی باشد که براساس شنیدههایی جدی از سوی مسئولان مصلی تهران به وزارت ارشاد داده شده است. پیشنهادی که براساس آن هزینههای تبلیغاتی و نیز غرفههای ایجاد شده در فضای باز که پیش از این به طور کامل در اختیار مصلی تهران قرار میگرفت، این بار به شکلی اشتراکی میان وزارت ارشاد و مصلی تهران تقسیم میشود. پیشنهادی وسوسهانگیز که در نتیجه آن درآمد هنگفتی را عاید وزارت ارشاد خواهد کرد و نتیجه آن نیز تغییر نظر ناگهانی مسئولین این وزارتخانه بود.
آن 23 فیلم!
اعلام اسامی فیلمهای بخش مسابقه سیوششمین جشنواره فیلم فجر مهمترین اتفاق فرهنگی این هفته بود. در شرایطی که پیش از این اعلام شده بود که در این دوره 22 فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت، در نشست خبری دبیر جشنواره با اهالی رسانه نام 23 فیلم به عنوان آثار بخش مسابقه اعلام شد. یکی از نکات جالب توجه در ارتباط با این ترکیب حضور پرنگ و پرتعداد فیلمهای دفاع مقدسی و انقلابی در این دوره است. فیلمهای به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی کیا، تنگه ابوغریب ساخته بهرام توکلی، امپراطور جهنم ساخته پرویز شیخ طادی از جمله مهمترین این آثار هستند که براساس شنیدهها جز بهترین آثار راهیافته به این دوره از جشنواره فیلم فجر هستند.
البته این دوره از جشنواره جاماندگانی نیز داشت که از جمله مهمترین این آثار که با وجود رسیدن نسخه تقریبا کامل آنها به دبیرخانه جشنواره نتوانستند راهی بخش مسابقه این دوره از جشنواره شوند باید به فیلمهای سراسر شب ساخته فرزاد موتمن، شاهکش ساخته وحید امیرخانی، گرگبازی ساخته عباس نظام دوست و آستیگمات ساخته مجیدرضا مصطفوی اشاره کرد. همچنین دلیل افزایش تعداد فیلمها از 22 فیلم به 23 اثر حضور انیمیشن سینمایی «فیلشاه» در این دوره از جشنواره بود. انیمیشنی که بدون شک یکی از پدیدههای این دوره از جشنواره خواهد بود.
قضاوت فیلمهای جشنواره پیش از آغاز داوریها!
این هفته جشنواره فیلم فجر یک اتفاق جالب توجه دیگر هم داشت. خبری که به واسطه مصاحبه سیدجمال ساداتیان یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر با فریدون جیرانی در برنامه اینترنتی 35 ایجاد شد. آقای ساداتیان در این برنامه در مواجه با سوال جریانی در ارتباط با نظرش پیرامون 23 فیلم حاضر در این دوره از جشنواره عملا داستان و درونمایه برخی از این آثار را لو داد و با ارائه نظرات شخصیاش در ارتباط با فیلمها همه این آثار را پیش از رسیدن به مرحله داوری جشنواره یک بار داوری کرد تا مخاطبان این دوره از جشنواره این بار با ذهنیتی غیرشفاف به تماشای این آثار بنشینند.
او در بخشی از این اظهارنظرها فیلم سینمایی شعلهور جدیدترین ساخته حمید نعمتالله را اینگونه توصیف میکند: «از آقای نعمت الله انتظار بیشتری داشتیم چون سروشکل فیلمهای قبلیاش بهتر بود و روان تر روایت میکرد. نمیگویم که فیلم بدی است اما سلیس بودن فیلمهای قبلی اش را ندارد.» ساداتیان همچنین با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «به وقت شام» تازهترین ساخته ابراهیم حاتمیکیا چندان با سلیقه او متناسب نبوده است، در ارتباط با این فیلم گفت: فیلم قابل قبول و خوبی است و برای تولیدش زحمت کشیدند ولی به سلیقه من شاید قصهاش میتوانست طور دیگری روایت شود اما سلیقه نویسنده و کارگردان این بوده است. تنها فیلمی است که به موضوع داعش پرداخته است و عملکرد داعش را روایت کرده است. دیدن فیلم مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» نشان میدهد که داعش با مردم چه کرده است و این دوربین مستند خیلی روایت روشنی از وضعیت دارد. فیلم آقای حاتمی کیا نیز به بخشی از گروههای تکفیری سوریه و داعش را به تصویر کشیده است و قابل قبول بود.»
نگویید جشنواره موسیقی فجر بگویید شو!
حاشیهها این هفته به دنیای موسیقی نیز رسید، تا علی رهبری رهبر سابق ارکستر سمفونیک ملی در اظهارنظری جنجالی به نقد این جشنواره بپردازد. رهبری با انتشار یادداشتی دربارهی جایگاه کنونی جشنواره موسیقی فجر نوشت: اگر واژه «واره» را هم از آن حذف کنند و فقط از کلمه جشن استفاده شود، تازه به این برنامه مندرآوردی بدون هدف، بیشتر میخورد، برنامهای که مانند یک ساندویچ، هر چه آسان و دم دست پیدا کردهاند درآن گنجاندهاند. این برنامهای که آنها هرساله برگزار میکنند، به هیچ عنوان نامش جشنواره نیست. بهترین نام برازنده این گردهمایی، همان «شو» است. به نظر بنده، به خاطر حفظ حرمت نام «فجر» بهتر است که این لغت را هم از اسم جشنواره حذف کنند.
تازه برای اجرای این جشن دراین سطح هم در هیچ کجای دنیا به وزارت فرهنگ و ارشاد و تشکیلات دولتی و بودجه دولتی بیش از یک میلیارد نیازی نیست. این کار را در این سطح، یک آژانس و بنگاه شادمانی هم میتواند به مراتب بهتر از آقایان انجام دهد، نه وزارت فرهنگی که وظیفهاش بالابردن سطح فرهنگ مردمش است. بودجه جشنوارههای وزارت فرهنگ باید صرف تعالی فرهنگ وهنر شود، نه صرف تفریح و سرگرمی. جالب اینجا است که اغلب گروههای ایرانی در طول سال خودشان سالنها را اجاره میکنند و برنامه برگزار میکنند و پولشان را هم در میآورند. ولی حالا دولت میآید، تحت عنوان برگزاری جشنواره، نه تنها سالنها را رایگان در اختیار این گروهها میگذارد بلکه به آنها دستمزد هم میدهد!
یک تغییر مدیریتی عجیب ولی قابل پیشبینی...
تغییر و تحول در مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاعمقدس هم یکی دیگر از اتفاقات مهم و جالب توجه این هفته بود. هاشم میرزاخانی مدیر پیشین این انجمن بود که هفت پیش از سوی احسان محمدحسنی به این سمت منصوب شد ولی این هفته یکی از رسانهها با انتشار خبری مدعی شد که میرزاخانی مدتی است که در محل کار خود حضور پیدا نمیکند.
بلافاصله بعد از انتشار این خبر مصاحبهای از یکی از چهرههای پیشکسوت انجمن در ارتباط با تغییر و تحولات این انجمن منتشر شد و گلایههایی از سوی او درباره احسان محمدحسنی مدیرعامل بنیاد روایت فتح که انجمن از زیرمجموعههای آن محسوب میشود، منتشر شد. اما در نهایت با انتشار خبری قطعی در ارتباط با مدیر جدید این انجمن مشخص شد که حسین صابری قرار است جایگزین هاشم میرزاخانی دراین انجمن شود.
تغییر میرزاخانی پس از هفت ماه هر چند عجیب بود ولی از آن جهت قابل پیشبینی بود که به با توجه به اتفاقات اخیر پیش آمده درارتباط با اصلاح درون سازمانی در داخل بنیاد روایت، مدتی بود که حواشی دامن این انجمن را گرفته بود و این تغییر و تحولات در انجمن تا حدودی با توجه به این حواشی قابل پیشبینی بود.