ناباروری در زنان و مکملهای غذایی

درمان ناباروری زنان با تغذیه و مصرف برخی از خوراکی ها هم امکان پذیر است به طوری که در برزیل دانه ای را به عنوان یکی از بهترین و قدیمی ترین راههای درمان ناباروری زنان می دانند.

ناباروری در زنان و مکملهای غذایی

لادن گیاهی-متخصص تغذیه

ناباروری زنان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. ناتوانی در تخمک‌گذاری می‌تواند ناشی از یک اختلال هورمونی، کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید، اختلال در غده هیپوفیز، کاهش یا افزایش شدید وزن، بیماری مزمن، استرس یا فعالیت فیزیکی بیش از حد باشد. داروهای ضد سرطان و داروهایی که برای درمان فشان خون بالا استفاده می‌شوند نیز می‌توانند در ایجاد ناباروری موثر باشند. همچنین ناباروری می‌تواند ناشی از انسداد یک و یا هر دو لوله‌های فالوپ، یا بد شکلی رحم یا دهانه واژن باشد. در بعضی موارد، زنان  ممکن است آنتی بادی‌هایی‌ ترشح کنند که به اسپرم مرد حمله کند و آن را از بین ببرد. در بسیاری از موارد نیز دلیل اصلی ناباروری شناخته نمی‌شود.

علائم ناباروری در زنان

عدم توانایی باروری استرس روحی شدیدی را  به زن وارد می‌کند. در صورت عدم باروری بعد از یک سال مقاربت منظم، مشاوره با پزشک توصیه می‌شود.

درمانهای رایج ناباروری

در بسیاری از مواقع با تصحیح اختلال هورمونی زمینه‌ای یا استفاده از داروهای تحریک‌کننده تخمک‌گذاری، ناتوانی در تخمک‌گذاری برطرف می‌شود. کیست تخمدان و انسداد لوله‌های فالوپ با عمل جراحی قابل درمان است. برخی زنان نیز با استفاده از تکنیک‌های لقاح خارج رحمی (IVF)  می‌توانند باردار شوند.

مواد غذایی مفید در ناباروری

مواد غذایی کم کالری و کم چرب و ناباروری

میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات سبوسدار، برنج و منابع پروتئینی بدون چربی مانند مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی و حبوبات باید پایه  رژیم غذایی باشند. با توجه به اینکه این موادغذایی کم چرب هستند، می‌توانند به کاهش وزن در زنانی که به علت چاقی دچار اختلال در تخمک‌گذاری هستند، کمک کنند.

آهن و ناباروری

گوشت قرمز، ماهی روغنی، مغز دانه‌هاو سبزی‌های برگی سبز تامین‌کننده آهن هستند. مشاهده شده است به دنبال افزایش دریافت آهن مشکل ناباروری در زنان ناباروری که دچار تخلیه ذخایر آهن بوده‌اند برطرف گردیده است.

ویتامین ث و ناباروری

مرکبات، توت‌ها و سبزی‌های برگی سبز رنگ از منابع خوب ویتامین C هستند. برای زنانی که رژیم غذایی آنها دارای مقدار کمی آهن است، استفاده از ویتامین C برای افزایش جذب آهن ضروری است.

نمایه گلیسمی غذاها و ناباروری

نان چاودار، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها از منابع غذایی با نمایه گلیسمی‌ پایین هستند که قند خون را بتدریج افزایش می‌دهند. این مواد غذایی برای زنان مبتلا به دیابت که باید سطح قند خون را درحد ثابتی نگه دارند، بسیار مناسب است. کنترل سطح قند خون در زنانی که قصد بارداری دارند بسیار مهم است.

مواد غذایی که باید در ناباروری پرهیز شوند

چربی و ناباروری

سوسیس، همبرگر، گوشت‌های آماده، کیک، بیسکویت و شکلات دارای مقدار زیادی چربی هستند بنابراین مصرف آنها باید به حداقل ممکن کاهش یابد. مصرف غذاهای چرب باعث می‌شود فرد به موقع احساس سیری نکند و بیش از مقدار مورد نیاز غذا بخورد که نتیجه آن نیز طبیعتا چاقی است.مارگارین، کره و روغن باید بسیار محدود مصرف شوند.

کافئین و ناباروری

قهوه، چای و نوشیدنی‌های حاوی کولا و کافئین در صورتی که به مقدار زیاد مصرف شوند می‌توانند با ناباروری مرتبط باشد. زیرا کافئین باعث کاهش هورمون هیپوفیزی پرولاکتین می‌گردد. سطح پایین پرولاکتین نیز با ناباروری مرتبط است.

الکل و ناباروری

الکل باعث افزایش تولید پرولاکتین می‌شود. این امر باعث اختلال در سیکل قاعدگی و در نتیجه ناباروری می‌شود.

سایر اقدامات در ناباروری

 دریافت منظم مکمل اسید فولیک برای زنانی که کمبود ویتامین B را دارند توصیه می‌شود.

مکمل ویتامین 6 B باعث بهبود باروری در زنان  مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی می‌شود. استفاده 100 تا800  میلی‌گرم در روز از این مکمل می‌تواند مفید باشد.

 ورزش منظم بسیار حائز اهمیت است.

کنترل استرس و انجام تمرینات  ورزشی که ایجاد آرامش می‌کنند در برخی افراد بسیار مفید است.

ترک سیگار به افراد سیگاری توصیه می‌شود، زیرا سیگار می‌تواند باعث ناباروری گردد.

اطمینان نسبت به عدم کمبود ویتامین D توصیه  می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان