داور «جایزه فیروزه»:

سازگاری با فرهنگ ملی، ملاک داوری «فیروزه» است

کیانوش غریب‌پور گفت: دو ملاک عمومی و سازگاری با فرهنگ ملی کشور از ملاک های اصلی داوری در بخش کالاهای فرهنگی جایزه فیروزه است.

سازگاری با فرهنگ ملی، ملاک داوری «فیروزه» است

به گزارش خبرگزاری مهر کیانوش غریب‌پور داورمسابقه جایزه فیروزه داوربخش تولیدات و کالاهای فرهنگی در گفتگو با ستاد خبری سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» گفت: پیش از این داور دو دوره نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی بودم و امسال نیز به عنوان مدیر هنری و طراح هویت بصری «جایزه فیروزه» همکاری دارم.

وی افزود: موضوع کالاهای فرهنگی در ایران به دلیل اینکه ممکن است لابه‌لای صنایع دیگر کم شده باشد و یا به لحاظ امکانات اقتصادی و تکنیکی زمینه‌های رشد آن فراهم نباشد، موضوع کالاهای فرهنگی موضوع جدیدی برای داوری در این جشنواره فرهنگی است.

غریب‌پور اضافه کرد: به دلیل اینکه این حوزه  برای صنایع کوچک تعریف نشده است و امکانات فنی آن وجود ندارد و طراح‌های خلاق و درجه یک جذب آن نشده‌اند و به دلیل مشکلات اقتصادی که در توزیع این قبیل محصولات وجود دارد، می‌توان گفت متوسط سطح کیفی دوره‌هایی که من داوربوده‌ام معدل آن پایین بوده‌است. با تمام این تفاسیر آثار شاخص امیدوارکننده در آن وجود دارد. اما میانگین آن به دلیل توجهی که در هردوره از برگزاری جشنواره می شود در حال بالارفتن است.

عضو سیاست‌گذاری سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که با دریافت جایزه بسیاری از صنایع کوچک درخصوص کالاهای فرهنگی در حال فعال شدن هستند.

غریب‌پور درباره ملاک های اصلی انتخاب آثار این دوره جشنواره گفت: دو ملاک برای محصولات بخش فرهنگی امسال در این دوره از برگزاری نمایشگاه و جشنواره در بخش داوری در نظر گرفته شده است؛ اولین ملاک، ملاک عمومی است که برای هر اتفاق هنری  و هر محصولی اعتبار دارد و معیارهای کلی زیبا شناسی کیفیت تولید و برخوردار بودن از امتیازهای مشخص و طبیعی یک محصول را شامل می‌شود.

این مدیر هنری درادامه  یاد آور شد: ملاک دوم بیشتر ناظر به رویکردهای بومی فرهنگ ایرانی و باورهای اعتقادی است. در این ملاک سعی داریم این نکته را بسنجیم که چقدر کالای فرهنگی تولید شده ایرانی است و با فرهنگ ملی کشورمان سازگاری دارد. همچنین ملاک دوم در بحث داوری آثارف بیشتر مد نظر داوران است. واقع موضوع جایزه فیروزه این است که به کیفیت مطلق آثار نپردازد بلکه به این نکته می پردازد که چقدر کالای فرهنگی تولید شده متناسب با معیار و فرهنگ ملت ایران است.

غریب پور درباره ضرورت توجه به تولید کالاهای فرهنگی بیان کرد: همه تمدن‌ها و ملت‌ها محصولات مختص به خودشان را داشته‌اند. مساله اصلی این است که فرهنگ جهانی و محصولات وارداتی در کشورهای شرقی  و کشورهایی که از پیشرفت کمتری برخوردار بوده‌اند، بیشتر نمود داشته است. در این میان کشور ایران هنوزبا وجود پیشرفت کشورهای دیگر در تولید کالاهای مختلف، اقدام به تولید کالاهایی که در گذشته مرسوم بوده است می‌کند.

سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی از تاریخ 13 تا 17 دی ماه در محل بوستان گفتگو برگزار می شود. این نمایشگاه از ساعت 10 تا 20 پذیرای علاقه مندان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان