خون به‌ پا خواهد شد

خون به‌ پا خواهد شد نامی است که پل توماس اندرسون بر اثر بازنگرانه‌اش بر تاریخ معاصر آمریکا می‌گذارد. هنگام ورود به تاریخ می‌بایست از مدخلی اساسی وارد شد. ۱۸۹۸ این مدخل اساسی بر تاریخ معاصر آمریکاست. در نگاهی بر این بازنگری تاریخی-سینمایی اندرسن ما را همراهی کنید.

خون به‌ پا خواهد شد

خون به‌ پا خواهد شد نامی است که پل توماس اندرسون بر اثر بازنگرانه‌اش بر تاریخ معاصر آمریکا می‌گذارد. هنگام ورود به تاریخ می‌بایست از مدخلی اساسی وارد شد. 1898 این مدخل اساسی بر تاریخ معاصر آمریکاست. در نگاهی بر این بازنگری تاریخی-سینمایی اندرسن ما را همراهی کنید.

خون به‌ پا خواهد شد…عبارت آخرالزمانی برگرفته از عهد عتیق، تمثیل روشنی از اکتشاف نفت، عنصر ارزشمندی که برای ما نیز بیگانه نیست، و خون‌هایی است که بر پای دستیابی به آن ریخته شده است. روایت در سرآغاز قرن بیست شکل می‌گیرد، هنگامی که نخستین بارقه‌های به‌پاشدن خون دیده می‌شود. و آن‌گاه است که مردی‌ بر خاک کشوری قدم می‌گذارد که انقلاب و جنگ را پشت سر گذاشته است و اینک به نظر می‌رسد در آستانۀ صلح و سکون ایستاده.

دنیل پلین ویو (با بازی ) در همان لحظات نخستین فیلم با گام‌هایی مستحکم رو به شفق حاضر در افق خاک آمریکا ایستاده است. با چشمانی باز، آگاه از گنج نهانی در زمین، قدم بر‌می‌دارد. اینک برای بازماندۀ جنگ داخلی، تنها ارزش چپاول این زمین و صاحبانش است تا به قول خودش «سومین انقلاب» را شکل بخشد.

او در درگاه تاریخی اکتشاف نفت در آمریکا ایستاده است. در جست‌و‌جوی زمین‌های مستعد برای استخراج، پسرکی را به فرزند‌خاندگی می‌گیرد تا از خودش چهره‌ای خانوادگی و دوستانه بسازد. این درندۀ زمین، حرکتش را به‌سوی غرب (کالیفرنیا) ادامه می‌دهد و آنجاست که خون به‌ پا خواهد شد.

روایت فیلم با جست‌و‌جوی مردی بالذات دشمن مردم با نقابی از جنس برادر و مرد خانواده ادامه می‌یابد.

در درون فیلم اندرسون تمثیلات بی‌شماری از تکرار دوار تاریخی در آمریکا مشهود است. کشوری که سرشار است از منابع مختلف، درندگانی را پرورانده که چشم بر شفقی ارغوانی آمده‌اند تا هر آنچه هست و نیست را به تاراج ببرند. این تصاویر، تصاویر آشنایی‌ست که در چهرۀ و امثالهم نقش بسته و پل توماس اندرسون بی‌شمار دیده است و اینک به‌ مدد توانایی دی لوئیس به تصویر می‌کشد. فیلم فصل اسکار را با دو جایزه برای بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمبردار ترک می‌کند، اما بی‌شک یکی از بهترین فیلم‌های دهۀ نخست قرن بیست‌و‌یکم محسوب می‌شود. این اقتباس بی‌نظیر اندرسون از رمان نفت نوشتۀ نگاهی تمثیلی بر چرخش از قرن نوزده به بیست و سر‌آغاز، برادر‌کشی عظیم در قرن بیستم است.

با نگاهی گذرا بر خون به پا خواهد شد، سرفصل جدیدی را از نگاه به آثار تمثیلی سینمای جدید را آغاز کرده‌ایم. با همراهی‌تان ما را در نگاهی کمابیش تأمل‌محور بر سینمای جهان یاری دهید.

 

 

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان