ماهان شبکه ایرانیان

راه طولانی جایزه «جلال» از نگاه وزیر ارشاد

دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد و منتخبان خود را شناخت.

خبرگزاری مهر: وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه جایزه ادبی جلال آل‌احمد بااشاره به ابعاد ملی و فراگروهی این جایزه عنوان کرد: این جایزه برای آنکه مبدل به یک مقصد شود راهی طولانی در پیش دارد.

دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد و منتخبان خود را شناخت.

در مراسم پایانی این جایزه شهریار عباسی دبیر علمی این دوره از جایزه در سخنانی عنوان کرد: جایزه جلال جایزه‌ای ملی و متعلق به همه اهل ادبیات است؛ ادبیات ما امروزه ظرفیت پذیرش همه دیدگاه‌ها را دارد به شرط آنکه قوانین کشور در آنها پذیرفته شود. ادبیات وسیله ای است برای پذیرش سلیقه‌ها و همین اتفاق است که زیباست و با آن می‌شود از نوشتن لذت برد.

وی با اشاره به انتقاداتی که به این دوره از جایزه شده نیز گفت: برخی فکر کرده‌اند ملی کردن یک جایزه یعنی اپوزیسیون شدن و برخی هم فکر کرده‌اند ملی بودن یعنی استفاده از یک حلقه اندک که تنها متعلق به آن‌هاست. به همین خاطر ما را بسیار آزردند و تهمت‌های بسیاری بر ما زدند در حالی که در فضای ادبی ما برای همه جا است.

وی افزود: من به آن‌هایی که با صدای بلند به ما حمله کردند به آهستگی می‌گویم همه حقیقت نزد کسی نیست و خودحق پنداری انسان را به سمت سقوط می‌برد. باید مخالفان خود را به رسمیت بشناسیم و حیات خود را در حضور آنها ببینیم.

در ادامه مراسم محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی جایزه ادبی جلال را اتفاقی برای پاسداشت ادبیات دانست و با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این اتفاق بستری برای شکل گیری یک جریان مستمر داستان نویسی شود، افزود: این جایزه در این دوره مانند دوره های قبل شناخت آثار نویسندگان مجرب را در کنار تعلیم نوقلمان در دستور کار خود قرار داد و سعی کرد مخاطبانی را فراهم کند که بتوانند پشتوانه ادبیات داستانی ایران شوند؛ ادبیاتی که هم از اخلاق برخوردار است و هم بدنبال زیستی با سبک جهانی.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم در سخنانی از زبان فارسی با عنوان زبان واژه‌های زیبا و کم نظیر یاد کرد و گفت: فارسی گاهی مانند سنگ خارا است که از دلش قصائد فارسی در می آید و گاهی چون قطره شبنم است که از دلش حافظ. مهم نیست امروزه بدانیم که قرن زندگی سعدی چیست؟ مهم طراوتش است.

وی گفت: زبان‌های زیادی در جهان هستند که در یک سده بعد نسل جدیدشان نمی‌تواند با نسل قدیمشان رابطه بگیرند اما زبان فارسی امروزه زبانی است زنده و شاداب و با طراوت که فارسی زبانان در همه زمان‌ها حکمت و خردش را می‌خوانند و دوست می‌دارند. شاهنامه به‌عنوان یکی از آثار این زبان، خردنامه ایرانی است که خِشت خشتِ اندیشه و حکمتش را با این زبان فراهم کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فارسی، زبان قصه‌گویی است، زبان داستان‌سرایی و زبانی که استعداد کم نظیری در این کار دارد؛ زبانی که رویاهای شیرینی برای ما ساخته است. امروزه می توانیم بگوییم که این ادبیات است که چشم بینای زندگی انسانی ما شده است و خالقانشان، عکاسانی هستند که با دوربین واژگان زندگی را تفسیر و بر لایه های آن سرک می کشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود جایزه ادبی جلال آل احمد را جایزه ای ملی و فراگروهی معرفی کرد که تلاش دارد در کنار ادبیات داستانی بخش های دیگری از حوزه نوشتن را همچون مستندنگاری مورد توجه قرار دهد. این جایزه در چند سال اخیر قدم های رو به جلویی داشته است و به حوزه تمدن ایران فرهنگی توجه ویژه داشته و در کنار آن سعی کرده به تمامی سبک های ادبیات به صورت ویژه نگاه کند البته این جایزه تا مقصد نهایی راهی طولانی در پیش دارد.

همچنین در این مراسم از خانواده مرحوم فیروز زنوزی جلالی به پاس نگارش رمان برج 110 تجلیل شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان