ماهان شبکه ایرانیان

معرفی و بررسی فیلم The Disaster Artist: جالب، خنده‌دار و سرگرم‌کننده

توصیف کردن فیلم  «هنرمند فاجعه» The Disaster Artist سخت است، چراکه به تعداد کافی کلمه مترادف خنده‌دار و سرگرم‌کننده برای تعریف کردن از آن، وجود ندارد. این‌ فیلم به‌اندازه‌ای خنده‌دار است که حتی اگر بخواهید هم نمی‌توانید دقیقه‌ای ساکت بنشینید و فیلم را تماشا کنید، در همه حال در حال خندیدن هستید. همان‌طور که می‌گویند، خنده، خنده می‌آورد.
این فیلم کمدی به کارگردانی جیمز فرانکو James Franco، در مورد مراحل ساخت فیلم دیگری است. با این‌که «هنرمند فاجعه» The Disaster Artist برای موفقیت به‌هیچ‌عنوان به فیلم دیگری نیاز ندارد، با‌این‌حال بر اساس اتفاقات پشت‌صحنه فیلمی بسیار ناموفق به نام «اتاق» The Room، محصول سال 2003، ساخته‌شده است. The Room به‌عنوان یکی از بدترین و ضعیف‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته‌شده است؛ اما اصلاً لازم نیست قبل از دیدن«هنرمند فاجعه»، «اتاق» را دیده باشید. درواقع بهتر است که برای بیشتر سورپرایز شدن با این فیلم، «اتاق» را نبینید و «هنرمند فاجعه» را اول تماشا کنید.در حقیقت اگر از وجود «اتاق» خبر نداشته باشید، فکر می‌کنید فیلم «هنرمند فاجعه»، فیلمی تخیلی است، نه‌فقط به این خاطر که داستان آن بسیار عجیب است، بلکه به دلیل رفتار عجیب و غیرعادی شخصیت اصلی آن، Tommy Wiseau با بازی جیمز فرانکو. تابه‌حال در هیچ فیلمی، نقش یک شخصیت واقعی دیگر را تا این حد خنده‌دار به تصویر کشیده نشده بود.
داستان فیلم که از کتابی نوشته Greg Sestero و Tom Bessell به‌نام The Disaster Artist: My Life Inside “The Room”, The Greatest Bad Movie Ever Made، اقتباس شده‌است، در سان‌فرانسیسکو اتفاق می‌افتد، جایی که گرگ Greg (با بازی دیو فرانکو Dave Franco) و تامی در کلاس بازیگری در Shelton Studios در خیابان Sutter باهم آشنا می‌شوند. گرگ علاقه زیادی به بازیگری دارد و تحت تأثیر بازی تامی، وقتی برای اجرای نقشی روی زمین غلت می‌زند، قرار می‌گیرد و به او به چشم مربی‌ای برای پیشرفت بازیگری‌اش نگاه می‌کند.
هردوی آن‌ها بازیگران بسیار ضعیفی هستند، حتی اگر ضعیف بودن ولی حفظ کردن شخصیت خود و تقلید نکردن از دیگران استعداد باشد، مطمئناً تامی هیچ بهره‌ای از این استعداد نبرده است.قبل از‌ این‌که فراتر برویم، نکته درباره شخصیت تامی باید گفته شود. او در ذهن خود فردی منحصر‌به‌فرد و خاص است و با لهجه عجیب اروپای شرقی (حتی با این‌که گفته می‌شود تامی اهل نیو‌اورلینز New Orleans است) صحبت می‌کند. همین لهجه که خود به‌تنهایی برای خنده‌دار کردن هر صحنه کافی است، دقیقاً مانند لهجه Wiseau در فیلم «اتاق» است. فرانکو صرفاً شخصیت Wiseau را تقلید نمی‌کند، بلکه به عمق شخصیت او می‌رود و نمایی از طرز فکر و تصورات او را به ما نشان می‌دهد که بی‌اندازه سرگرم‌کننده است.
در ابتدا گرگ از این‌که راهنمایی در بازیگری و تامی از این‌که کسی را دارد که به او احترام می‌گذارد و تحت تأثیر او باشد، خوشحال بودند. هردو باهم به لس‌آنجلس نقل‌مکان کردند و باهم خانه‌ای را اجاره کردند. به‌طور اتفاقی گرگ متوجه شد که تامی ثروت زیادی دارد. تامی، بعد از این‌که یک تهیه‌کننده هالیوود (با بازی Judd Apatow) با گفتن این‌که او هیچ استعدادی ندارد، غرور او را جریحه‌دار می‌کند، تصمیم گرفت علاوه بر بازی در فیلم خود، آن را نویسندگی و کارگردانی کند.
فیلم «هنرمند فاجعه» از همان ابتدا بسیار جالب است، اما وقتی داستان به ساخت فیلم تامی می‌رسد، بیشتر از حد خنده‌دار می‌شود. همان‌طور که همه می‌دانیم، در آخر تامی فیلمی می‌سازد و صحنه اکران فیلم، یکی از خنده‌دار‌ترین صحنه‌های فیلم‌های کمدی است. اصلاً نمی‌توان فیلم «هنرمند فاجعه» را فیلمی فوق‌العاده خنده‌دار ندانست.نظر برخی از منتقدین در مورد این فیلم:
منتقد آی جی اِن IGN، ویلیام بیبیانی William Binniani، نظر مثبتی در مورد فیلم دارد و ازنظر او فیلم The Disaster Artist فیلمی سرگرم‌کننده و خند‌ه‌دار، با داستانی گیج‌کننده و باورنکردنی است. جیمز فرانکو با دقت و جزئی‌نگری بالایی آن را کارگردانی کرده است و بازی‌ای عالی‌ در نقش یکی از بدترین فیلم‌سازان سینما و یکی از عجیب‌ترین انسان‌ها، از خود به نمایش‌ گذاشته است.
 Bilge Ebiri منتقد  ویلیج ویس Village Voice  از بازی خوب جیمز و دیو فرانکو صحبت می‌کند و می‌گوید:
فیلم فرانکو، دوستی پیچیده گرگ و تامی را به تصویر می‌کشد و استفاده از برادرش برای نقش دوست نزدیکش، ایده بسیار خوب و به‌جایی بوده است. می‌توان صمیمیت و راحتی آن دو را در هنگام ایفای نقش حس کرد. (هم‌بازی بودن دو برادر ما را به یاد بازی اوون ویلسون Owen Wilson و لوک ویلسون Luke Wilson در فیلم Bottle Rocket ساخته Wes Anderson که بهترین بازی هردوی آن‌ها تا به امروز بوده است، می‌اندازد.) نمایش دوستی آن‌ها و ستایش تامی توسط گرگ و ماجراهایی که برایشان اتفاق می‌افتد، از اتفاقات خود فیلم «اتاق» بهتر و سرگرم‌کننده‌تر است.پیتر تراورز Peter Travers منتقد رولینگ استون Rolling Stone در مورد کارگردانی این فیلم می‌گوید:
فرانکو در سمت کارگردان به زیبایی توانست هرج‌ومرج را نظم ببخشد و اثری خوب بسازد. آیا لازم است قبل از دیدن این فیلم حتماً «اتاق» را دید؟ راستش را بخواهید، نه. بازسازی صحنه‌های اصلی فیلم «اتاق»، با بازی عالی بازیگران، بسیار خنده‌دار و سرگرم‌کننده است. بازیگرانی چون زک افران Zac Efron، آری گرینر Ari Graynor، جاش هاچرسون Josh Hutcherson و جکی ویور Jacki Weaver. بازی این بازیگران به حدی خوب است که باید این فیلم نیز به فیلمی کالت (فیلمی با طرفداران زیاد) تبدیل شود؛ اما این جیمز فرانکو است که به نقطه جدیدی در زندگی حرفه‌ای خود، به‌عنوان بازیگر و کارگردان، با ساخت فیلمی بااحساس و خنده‌دار و موفق، رسیده است. The Disaster Artist مانند فرزند فرانکو است؛ و هردو استعداد او، بازیگری و کارگردانی را به‌خوبی نشان می‌دهد.Adi Robertson منتقد مجله The Vergeدر مورد این فیلم می‌گوید:
فیلم The Disaster Artist، فیلمی درباره فیلم ضعیف «اتاق»، نه‌تنها نمونه کم‌نظیری از فیلم طنز موفقی است، بلکه تفسیری از فرهنگ فیلم‌های کالت نیز است. بخش بزرگی از تماشاچیان The Disaster Artist، طرفداران فیلم «اتاق» خواهند بود که به مقایسه و تحلیل صحنه به صحنه، دیالوگ‌ها و لوکیشن‌های فیلم خواهند پرداخت. این فیلم مخصوصاً، عمق تأثیر فیلم ناموفق «اتاق» را در هالیوود نشان می‌دهد. انتخاب بازیگران مطرح و بااستعداد نیز به موفقیت فیلم کمک زیادی کرده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان