به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین گردهمایی موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان، روزگذشته با حضور بیش از 40 موسسه داخلی و خارجی، رییس و معاونان بنیاد سعدی آغاز به کار کرد.
غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی در ابتدای این مراسم درباره ضرورت گسترش زبان فارسی گفت: زبان فارسی در حدود 800 سال در منطقه وسیع شبه قاره، زبان رسمی مردم بوده است و ابن بطوطه جهانگرد در کتاب خود نوشته است که در هرجای شرق آسیا که سفر کرده، افرادی را یافته که زبان فارسی میدانسته اند. این قدمت تاریخی به اضافه لطافت و شیرینی این زبان و محتوای غنی ادبیات فارسی نشان از این دارد که زبان فارسی تا چه اندازه قابلیت گسترش را داراست.
وی با اشاره به آنکه اکنون برای گسترش زبان فارسی باید با توجه به مقتضیات دنیای امروز، تصمیم گیری شود، گفت: بنیاد سعدی با توجه به احساس چنین نیازی تاسیس شده است و برای هم افزایی در این حوزه، از یکسال پس از تاسیس بنیاد، گردهمایی موسسات فعال در امر آموزش زبان فارسی را برگزار کرده ایم.
وی هدف و نگاه بنیاد سعدی از برگزاری این گردهمایی را «آشنایی موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان با یکدیگر»، «هماهنگی و هم افزایی فعالیت های این موسسه ها» ، «همفکری و انتقال تجربه ها» و «همکاری در راستای گسترش زبان فارسی» عنوان کرد و گفت: سیاست گذاری اصلی بنیاد سعدی بر اساس سیاست های کلی کشور است و بر اساس آن برنامهریزی ها و تصمیم گیریهای کلان پایهریزی میشود. هدف اصلی ما این است که اول چرخ آموزش زبان فارسی در کشورهای دیگر همواره در حرکت باشد و دوم نیاز به اعزام معلم زبان در این کشورها برطرف شود تا بدین ترتیب علاوه بر ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان زبان فارسی، در بسیاری از هزینه های اعزام مدرس نیز صرفه جوئی شود.
وی تامین زیرساخت های آموزشی زبان را از دیگر اهداف بنیاد سعدی ذکر کرد و گفت: وقتی از کتاب درسی آموزش زبان صحبت می کنیم ملاحظاتی مانند سطح کتاب، مهارت زبانی که توسط کتاب تدریس می شود و مهمتر از همه، مخاطب این کتاب را باید در نظر گرفت. کسانی که می خواهند زبانی را به عنوان زبان دوم تدریس کنند حتما باید به ویژگی های زبان مادری زبان آموز توجه کنند. بنابراین آموزش زبان دوم کاری کاملا تخصصی و علمی بوده و در دنیا نیز به همین صورت است.
حداد عادل در ادامه گفت: یکی دیگر از وظایف بنیاد سعدی برگزاری دوره های تربیت مدرس زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است که مخاطب آن فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد به بالای زبان فارسی و یا آموزش زبانهای خارجی هستند. در حوزه آموزش از طریق فضای مجازی نیز نرم افزارهای موبایلی آموزش زبان فارسی طراحی شده و هم اکنون در حال ساخت فیلمهای آموزشی هستیم.
رئیس بنیاد سعدی همچنین استاندارد سازی آموزش زبان را از ضروریات فعالیت در این حوزه دانست و گفت: وجود امتحان هایی همچون تافل در دنیا دلالت بر اهمیت استاندارد سازی زبان دارد که در ایران هنوز مسئلهای تازه است. بنیاد سعدی تاکنون در جهت استاندارد سازی زبان حرکت کرده و در همین راستا آزمون «آمفا» که آزمون تعیین سطح زبان فارسی است، را طراحی کرده است تا بدین طریق مشخص شود افرادی که به عنوان دانشجوی زبان فارسی به ایران میآیند در چه سطحی از زبان فارسی قرار دارند.
در ادامه این گردهمایی، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: در حال حاضر مسائل و چالشهای آموزش فارسی در جهان برای ما روشن شده و اکنون میدانیم آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان یک رشته تخصصی است.
وی با اشاره به آنکه طرح تاسیس سازمانی برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در سال 1384 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و بر اساس آن اساسنامه بنیاد سعدی در سال 1389 توسط این شورا به تصویب رسید، مهم ترین وظایف بنیاد سعدی را اینچنین برشمرد: به طور کلی سیاستگذاری، هماهنگی، هدایت، و نظارت بر فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینههای مرتبط با گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور، تدوین استاندارد و شیوههای مناسب آموزش زبان و ادب فارسی برای مقاطع مختلف تحصیلی و دورههای آموزشی، حمایت از ایجاد و گسترش دورهها و مراکز آموزش و تحقیقات زبان و ادبیات فارسی و اتاقهای ایران در کشورهای دیگر، برگزاری دورههای دانشافزایی بلند مدت و کوتاه مدت زبان و ادبیات فارسی در داخل و خارج از کشور، گسترش خط، زبان و ادبیات فارسی در میان ایرانیان مقیم خارج از کشور از جمله وظایف اصلی بنیاد سعدی به شمار میروند.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی همچنین با اشاره به دو نشست تخصصی این گردهمایی گفت: در نشست اول که «راهکارهای جذب مخاطبان خارجی و پیشگیری از تعطیلی کرسیهای آموزش زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی در جهان» نام دارد، محورهای بحث، آموزش مبتنی بر نیاز، دورههای دانشافزایی، ارائه مدارک معتبر بینالمللی، ظرفیتهای موجود برای ارزشآفرینی یادگیری زبان فارسی، بورس های تحصیلی، موسسههای ایرانگردی و جهانگردی و اهمیت زبان فارسی در کشورهای لغو ویزاشده با ایران هستند.
وی در خصوص نشست دوم که با عنوان «برنامهریزی آموزش زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی در جهان» در ساعات بعداز ظهر این گردهمایی یک روزه برگزار می شود نیز گفت: این نشست حول سه محور «استاندارد سازی»، «آموزش مجازی» و « استاندارد سازی آزمونها» برنامهریزی شده است که در بحث استاندارد سازی سوالات مهمی همچون «برای استانداردسازی آموزش زبان و ادبیات فارسی چه باید کرد؟»، «دورههای آموزشی مورد نیاز برای فارسیآموزان خارجی کدام است؟»، «دورههای تربیت مدرس در تقویت مدرسان آموزش زبان فارسی به خارجیان چه نقشی دارد؟»، «ویژگیهای یک نظام ارزشیابی کارآمد برای توسعه آموزش زبان فارسی چیست؟» و «استاندارد سطحبندی آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان چیست؟» توسط نمایندگان موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
این گردهمایی یک روزه، با شعار «همافزایی، انسجام، مشارکت و تمرکز در آموزش زبان فارسی در جهان» در حال برگزاری است.